In Franta a ajuns in dezbaterea Parlamentului un proiect de lege privind cresterea sanctiunilor penale pentru incalcarea Regulamentului (CE) 561/2006 privind armonizarea unor dispozitii ale legislatiei sociale din transporturile rutiere.
Daca proiectul va fi aprobat, angajatorii trebuie sa se asigure ca perioada de odihna saptamanala normala a soferilor, de cel putin 45 de ore, nu va fi efectuata in cuseta camionului, asta constituind un atac la concurenta in Franta si creand si conditii sociale nedemne pentru angajati, asa cum declara sustinatorii proiectului. Iar amenda pentru nerespectarea acestei obligatii de catre angajator este de 30.000 de euro si un an de inchisoare, sanctiune care se aplica si angajatorilor ce platesc soferii in functie de kilometrii parcursi si/sau de volumul de marfa transportata.
Niste sanctiuni atat de dure par total disproportionate comparativ cu obiectivul care se doreste a fi atins, mai ales ca nu se prevede cum se vor conforma firmele de transport la aceste obligatii. Dimpotriva, se stie ca in Franta si in Europa in general capacitatea de cazare pentru soferi in parcari adaptate pentru camioane este insuficienta. Astfel ca asociatiile franceze de profil, FNTR, TLF si l’UNOSTRA, solicita ca sanctiunile pentru nerespectarea acestor doua prevederi legale sa fie modificate si ca intrarea in vigoare a unor dispozitii de acest fel sa fie conditionata de prevederea ca posibilitatile de cazare existente sa garanteze confortul salariatilor si siguranta vehiculelor si a marfii transportate.
Chiar daca este aproape sigura aprobarea acestei legi, ea este deocamdata in Parlament si transportatorii romani nu s-au informat foarte bine cu privire la ea. Din declaratiile lor insa rezulta ca nu este doar o problema de costuri – se va ajunge, probabil, la 20-60 de euro la doua saptamani pentru fiecare sofer, deoarece pauza de 24 de ore se poate face in cabina, si la inchirierea unor camere de hoteluri tip Formule 1 sau Etap, unde pot dormi trei adulti intr-o camera, ceea ce va creste cu 1-2 eurocenti tariful pe kilometru – desi si acestea ar fi bine sa fie incluse in noile tarife de transport, cat de posibilitati de cazare.
In plus, din declaratiile unor transportatori ai caror soferi au fost deja opriti pentru astfel de controale, reiese ca Politia Franceza deocamdata ii avertizeaza asupra noilor reguli si ca in aprilie nu se vor aplica sanctiuni, ci se vor face doar controale informale.
Cand va intra in vigoare aceasta masura, cum se va aplica si cum va avea loc controlul vom discuta la conferinta Tranzit de pe 8 si 9 mai de la Cluj-Napoca. Mai multe informatii despre conferinta Tranzit puteti obtine pe email: office@traficmedia.ro, telefon: 021 777 06 98/99.