Dezvoltarea pe orizontala, serviciile cu valoare adaugata, transbordarea unei parti mari din volume pe transportul intermodal, deschiderea unor activitati conexe, atragerea unor noi clienti, dar si reorientarea catre o mai mare calitate, in detrimentul cantitatii, toate acestea sunt planuri in derulare si de viitor pentru una dintre cele mai importante companii de transport de pe piata locala, Dunca Expeditii. Cu afaceri de 37,78 milioane de euro in 2015, firma timisoreana are ca tinta pentru acest an obtinerea unui profit peste cel din 2015, care s-a cifrat la 1,17 milioane de euro.
Dunca Expeditii are si contracte cu aceiasi clienti de peste 10 ani, mai ales ca zonele de interes nu s-au schimbat: automotive, FMCG, constructii, industrie, ADR sau transport agabaritic. Cu toate acestea, in unele cazuri, transportatorul timisorean a fost nevoit sa predea o afacere la cheie catre alte companii. „Din top 10 clienti a iesit Linde Gaz, pentru care nu mai facem transport de gaze lichefiate, ci am ramas doar cu transportul de butelii si alte tipuri de rezervoare. Locul nostru a fost preluat de alte doua companii, Klacska si Interliner. In cazul Klacska putem spune ca acum doi ani am predat business-ul la cheie, adica au luat de la noi tot modelul, inclusiv toti oamenii nostri, cei mai vechi, care au lucrat cu Linde Gaz, totul, mai putin camioanele“, explica Doru Husarciuc, directorul de exploatare al Dunca Expeditii.
Anul trecut compania a realizat o cifra de afaceri de aproape 38 de milioane de euro, in scadere cu circa 8% fata de 2014, aceasta scadere fiind cauzata de reorganizarea societatii si pregatirea pentru viitor, precum si de investitiile in reinnoirea flotei, inclusiv a celei de remorci. „Am renuntat la cantitate si am facut pasi spre calitate si profitabilitate, un volum mai mic cu o margine comerciala mai buna. Totodata, s-a renuntat la flota veche pentru una noua, cu mai putine remorci noi, care au inlocuit remorcile vechi, fara certificat Cod XL. Si toate aceste reforme cumulate au scazut cifra de afaceri“, puncteaza Husarciuc. In opinia sa, avantajul pe care il are compania este dat de resursa umana: oameni care lucreaza de peste 10 ani impreuna si care se afla intr-o simbioza perfecta cu clientii. „La noi resursa umana este valoarea adaugata, dincolo de cifre sau de alte probleme. Clientii nu poti sa ii tii aproape daca nu exista o comunicare si o relatie foarte buna cu persoana care le raspunde la telefon. Si noi aici suntem foarte bine organizati.“
Reinnoirea flotei prin dezmembrare, o solutie profitabila
Compania timisoreana a pastrat anul trecut acelasi numar de camioane, circa 500 de unitati, dar si aproximativ 800 de remorci, insa, asa cum afirma directorul de exploatare, a investit in inlocuirea acestora cu unele noi. In prezent, flota mai numara 50-70 de camioane Euro 3, folosite pentru transport intern, celelalte fiind Euro 5 si 6. Odata cu inlocuirea vehiculelor vechi, Dunca Expeditii a dezvoltat si o afacere conexa, avand logistica necesara pentru ea: dezmembrarea acestora si comercializarea lor sub forma de piese de schimb in Asia. Afacerea este cu 50% mai profitabila decat daca ar fi vandute pe piata de second-hand. „Noi facem operatiunea de dezmembrare in service-ul propriu, apoi partile componente le incarcam in containere si le trimitem spre Asia. Cum am ajuns aici? Am prospectat piata si am facut ceea ce faceau altii. Inainte existau 3-4 intermediari, le luau de la noi si le dadeau mai departe. Acum avem o colaborare cu o firma din Egipt. Am trimis recent primul lot – 30 de unitati Euro 3, 4 si cateva Euro 5, care depasisera un milion de kilometri.“
Pentru anul viitor, compania are in plan schimbarea altor 100 de autotractoare si 130-150 de semiremorci. Desi este o afacere profitabila – mai ales ca transportul este optimizat, intr-un container fiind incarcate patru autotractoare, iar sasiurile sunt vandute la fier vechi – Dunca Expeditii nu vrea sa se dezvolte in acest sens, preferand ca dezmembrarea sa fie doar pentru parcul auto propriu.
Transportul agabaritic, pus in asteptare
In afara de transportul intracomunitar, care reprezinta aproximativ 90% din cifra de afaceri, Dunca Expeditii efectueaza si grupaje, o zona pe care intentioneaza sa o dezvolte si mai mult in viitor, dar si alte tipuri de transporturi, cum ar fi agabaritic. Acesta din urma are o pondere de doar 2% in totalul cifrei de afaceri, nefiind dezvoltat foarte mult din cauza faptului ca in ultima perioada toti constructorii care au ramas cu un trailer in curte s-au apucat de transport si astfel s-a fragmentat mult piata, marja de profit fiind mai mica. „Au scazut tarifele, costurile sunt foarte mari si nu merita. Nu pot spune ca ne-am restrans acest tip de activitate, dar ne-am ales mai bine clientii si am ramas doar cu aceia care fac si alte tipuri de transport cu noi. Avem o dotare buna pentru transporturi de materiale de constructii, de piese lungi si grele, de prefabricate. Avem 10 trailere pentru toate tipurile, dintre care unul care poate transporta pana la 50 t. Avem in dotare semiremorci care se intind pana la 35 m, insa le vom putea exploata abia in momentul in care astfel de activitati se vor dezvolta din nou. In prezent efectuam circa cinci transporturi saptamanal, toate cu utilaje agricole extrem de scumpe“, detaliaza Doru Husarciuc. Referitor la profitabilitate si la tarifele negociate, reprezentantul companiei timisorene marturiseste ca in acest tip de activitate clientii se pricep si isi dau seama ca pot aparea costuri suplimentare. Exista clienti care cer ca toate costurile sa fie la vedere, dar si clienti care merg pe incredere, care isi iau o marja de costuri suplimentare. Cea mai mare componenta de cost care influenteaza aceasta piata este data de autorizatii, urmata de costurile cu masinile de insotire si combustibil. „Noi organizam tot transportul, cu studiu de traseu, obtinerea autorizatiilor, masini de insotire, absolut tot. Avem oameni specializati, care stiu foarte bine costurile, obtin autorizatiile foarte repede de la CNADNR, avem o comunicare buna cu aceasta institutie.“
Grupajele, o activitate in plina dezvoltare
In schimb, Dunca Expeditii se concentreaza pe dezvoltarea transportului de tip LTL, grupaje/ coletarie. Desi ponderea nu este foarte mare in cifra de afaceri, acest tip de transport ajuta foarte mult compania la optimizarea anumitor rute, mai slabe, unde nu se merge cu vehicule complete. De aici apare si profitul care, in procente, este chiar mai mare decat la intracomunitar, unde marja atinge maximum 7%, cand exista un numar foarte bun de kilometri. „De exemplu, pe o anumita ruta incarci un palet, iar respectivul palet se poate transforma intr-un profit curat. Avem un punct de consolidare chiar aici la noi, in depozitul din Timisoara. Din cei 3.000 m2 pe care ii gestionam, circa 600 sunt pentru grupaje/coletarie, cu trei porti, 24/24 h. Marfa este pe raft, avem niste zone de staging (zone intermediare de stocare) unde pregatim rutele. Marfa vine in camioane din Italia, Germania, Belgia si Olanda, iar de aici pleaca in camionete, depinde de cantitati. Incercam sa ne dezvoltam si aici, deocamdata cel mai bine reprezentati suntem in Germania si Italia“, explica directorul de exploatare al Dunca Expeditii.
Una dintre directiile de dezvoltare a activitatii de grupaje, in ideea consolidarii volumelor existente, este o posibila colaborare cu Pall-Ex, compania britanica specializata in livrarea de partide mici de marfa. „Ni s-a parut interesant conceptul, am avut o discutie cu ei, urmeaza sa le facem o propunere de colaborare. Am dori o colaborare ca partener fara portofoliu, sa ne mentinem zona de clienti proprii. Avem deja anumite curse saptamanale bine stabilite, cu punct plecare, punct sosire, dar solutia este buna. Noi folosim astfel de servicii in Germania, care functioneaza foarte bine. Acolo lucram cu alte companii“, afirma Husarciuc. Pentru o marja de profit cat mai buna nu este suficient transportul propriu-zis, trebuie efectuate si servicii cu valoare adaugata, iar Dunca are clienti pentru care face transporturi locale, etichetari sau impachetari.
Transportul intermodal, o cerinta obligatorie pentru companie
O alta directie pe care vrea sa se dezvolte Dunca Expeditii este cea a transportului intermodal, mai precis feroviar. Pe de-o parte pentru ca aici se intrevede viitorul transporturilor, pe de alta parte pentru ca deja o cere piata. „Avem clienti mari care ne cer ca pana in 2018 cel putin 50% din volumele de transport sa fie pe tren. Avem o negociere cu o companie care opereaza in terminalul feroviar de la Curtici pentru ca din octombrie sa putem organiza intre trei si cinci trenuri pe saptamana (fiecare cu cel putin 20 de semiremorci) pe ruta Romania-Olanda si Romania-Italia.“ In prezent, compania are 50 de semiremorci care se pot pune pe tren. Ca volum de marfuri, in urmatorii trei ani Dunca va muta pe tren 30% din ce transporta in prezent pe rutier, pentru un client din industria lemnului. Nu exista un studiu despre impactul pe care il vor avea aceste decizii, insa cifrele urmeaza sa apara.
Fiecare client Dunca are o pondere intre 5 si 10% din cifra de afaceri a companiei, asa ca dorintele acestora sunt tratate cu cea mai mare seriozitate. Asemenea cereri au venit si din zona clientilor din automotive, deci aceasta este o directie clara pentru compania de transport.
Un nou producator din automotive vine la Timisoara
Partea de logistica din grupul timisorean este efectuata de Dunca Imobiliare si are un centru de cost diferit. Compania are o suprafata de 50.000 m2 de depozit, contractati in proportie de 100% pana in 2019 de catre firme multinationale. Cele mai multe au subinchiriat, insa exista si cateva companii carora Dunca Imobiliare le asigura si tot ceea ce implica logistica. Totul se intampla pe o suprafata de aproximativ 2.400 m2, din depozitul de circa 3.000 m2 pe care compania il gestioneaza in interiorul depozitului central. Aici insa se lucreaza cu partide mici de marfa si nici nu sunt foarte multe coduri de produse.
La momentul acesta, compania pregateste constructia a inca 25.000 m2, o extindere a depozitului central, existand deja autorizatia de constructie. „Ar trebui sa fie operabil in iunie anul viitor. Proiectul il avem din 2010, dar a fost amanat. Avem deja infrastructura necesara, constructorul ne-a garantat ca il face in sase luni.“ Odata cu aceasta investitie, grupul timisorean mai castiga doi clienti noi, unul din zona de retail, care va opera o suprafata de 15.000 m2 cu produse agroalimentare cu temperatura ambientala, celalalt fiind un producator din automotive, care va deschide o fabrica de piese pe 10.000 m2. Acesta isi va mobila singur depozitul, in timp ce pentru primul client aranjarea interioara cade in sarcina Dunca. „Constructia e destul de personalizata. Clientul vrea birouri, un mezanin etc., deocamdata nu am stabilit 100% cine va face interiorul. Operatorul logistic din fabrica speram ca va fi Dunca. Noi facem transport in Europa de multa vreme pentru ei si au incredere in noi, de aceea au si venit cu noi in Romania. Pentru celalalt client, din FMCG, noi vom fi operatorul logistic si asiguram si transportul. Este un client cu putine coduri de produs.“
In total, investitia in noul depozit depaseste opt milioane de euro, iar amortizarea este calculata la sapte ani, atat cat este perioada de contract pentru clientul cu produsele agroalimentare, urmand ca apoi sa fie obtinuta o marja de profit „normala“, intre 2 si 3%. Cu cel de-al doilea client, producatorul de piese auto, compania a reusit sa incheie un contract pe o perioada de 10 ani.
Legat de investitiile in actualul depozit central, s-a incercat obtinerea unei finantari europene pentru iluminat, dorindu-se optimizarea costurilor cu panouri fotovoltaice, insa lucrurile au stagnat, astfel ca in prezent proiectul este in stand-by. „Banii au inceput sa fie foarte scumpi. Trebuie sa ai o relatie foarte buna cu o banca, pentru transport si logistica nu iti da nimeni bani decat foarte greu.“
Deficit de soferi si pentru Dunca Expeditii
Reformarea companiei si optimizarea de cost au presupus si gasirea unor solutii la problemele actuale cu care se confrunta fiecare transportator, respectiv forta de munca specializata, amenzile legate de legislatia internationala sau RCA. Asa cum marturiseste directorul de exploatare al Dunca Expeditii, problema gasirii soferilor este foarte mare pentru companie. In momentul de fata exista contracte cu mai multe scoli de soferi, iar pentru viitorul apropiat se are in vedere obtinerea autorizatiilor pentru infiintarea propriei scoli de soferi, incercand astfel sa combata deficitul de forta de munca specializata. „Este practic o investitie in personal, deja avem instructori formatori. Scoala va fi gratuita, vom incepe cu doua camioane. Problema este ca nici nu ii gasim, dar si ca cei pe care ii gasim sunt slab pregatiti si au si pretentii salariale foarte mari“, afirma Doru Husarciuc. Parteneriatul cu scolile de soferi este mai vechi si presupune angajarea unor soferi interesati de un loc de munca in cadrul companiei de transport. Acestia sunt angajati cu contract de munca, insa incep sa lucreze pe camion abia dupa ce au absolvit cursurile de formare profesionala din interiorul Dunca, care dureaza trei luni si presupun diferite etape, de la cele de legislatie rutiera si pana la mecanica. „Avem un angajat care numai de asta se ocupa, de gasirea si mentinerea soferilor in firma. Am incercat un parteneriat si cu scolile profesionale din Timisoara, dar nu s-a concretizat nimic“, mai spune Husarciuc. In plus, o mare parte din vina pentru situatia creata pe piata o poarta si guvernantii, care au lasat operatorii straini sa vina si sa faca afaceri in Romania, ca mai apoi sa plece cu angajatii si cu profitul. In momentul de fata exista un deficit de 50 de soferi in companie, totalul fiind de circa 650.
Solutie de compromis pentru taxa de drum din Ungaria
Taxa de drum poate sa dea mari dureri de cap transportatorilor, mai ales atunci cand este variabila, asa cum se intampla in Ungaria. Iar amenzile pentru neplata vinietei pot afecta serios bugetul unei companii ale carei vehicule tranziteaza frecvent aceasta tara. De aceea, in 2016 Dunca Expeditii si-a optimizat strategia de taxe de drum si astfel nici amenzile nu au mai pus probleme in buget. „Anul trecut am avut foarte multe amenzi pe Ungaria, dar nu am mai avut probleme dupa ce am incheiat un parteneriat cu o firma maghiara, de la care am montat niste aparate ce monitorizeaza ruta si care garanteaza pentru noi, astfel ca nu platim decat la iesirea din tara. Adica dupa ce s-a facut exact traseul si stim care sunt costurile. Astfel, la iesire din Ungaria se debiteaza suma, iar firma respectiva, contra unui comision, ne face plata. Inainte de a gasit aceasta metoda ne configuram ruta din birou pe site-ul HU-GO si plateam o anumita suma. Amenda venea, indiferent daca noi achitam pe un traseu mai lung decat a facut soferul, in momentul in care acesta iesea de pe traseu, chiar daca existau motive care nu tineau de el. In ianuarie sau februarie cred ca am avut vreo 20 de amenzi una dupa alta“, detaliaza Doru Husarciuc. Iar acestea sunt de la 500 de euro in sus.
Externalizarea serviciilor si deschiderea unor activitati conexe
Compania recurge la optimizarea de cost si prin externalizare. Pe langa operatiunile de mentenanta a cladirilor proprii si spalatoria parcului auto, care sunt facute de alte firme, Dunca a obtinut si o eficienta de 10% in utilizarea anvelopelor printr-un parteneriat cu Bridgestone, care se ocupa astfel de managementul pneurilor. „Avem undeva la 10% kilometri in plus pe care ii realizam cu aceeasi anvelopa. Lucram cu aceasta companie de cinci ani, insa colaborarea mai serioasa a inceput in urma cu circa doi ani.“
Totodata, pentru reducerea costurilor cu intretinerea parcului auto, dar si pentru a castiga noi clienti, compania a cumparat o franciza Iveco si detine service-ul propriu. Aici sunt efectuate reparatii pentru marca italiana, dar si pentru alte marci. „Mai nou vindem si piese de schimb, iar in viitorul apropiat vom comercializa si anvelope. Vrem sa facem un centru de distributie anvelope. Suntem deschisi la orice oportunitate de afaceri“, explica Doru Husarciuc.
Sezonalitatea pe piata de transport s-a schimbat
La o flota de sute de camioane, costurile cu motorina sunt o reala bataie de cap, iar controlul si optimizarea constituie o prioritate pentru orice manager. Dunca Expeditii sustine ca are un control foarte bun asupra combustibilului, datorat unei monitorizari foarte bune a flotei. „Exista o persoana care se ocupa de combustibilul pe fiecare ruta, tinand cont de costurile pe respectivul traseu. Este o intreaga analiza a costului de combustibil. Aceste persoane stiu exact in toate statiile cat e pretul in fiecare zi. Totodata, soferilor le asiguram traininguri de condus economic“, spune directorul. Fiecare card de carburant are o limita zilnica relativa de circa 600 l sau mai mare la echipaje, circa 800 l. Limitarea exista pentru ca au fost si cateva situatii in care cardurile au fost clonate si astfel s-a creat un prejudiciu.
Pentru anul in curs, compania si-a propus obtinerea unui profit mai bun decat in 2015, insa, asa cum fiecare transportator resimte o presiune din partea clientilor, nici Dunca Expeditii nu poate previziona foarte exact cum va evolua cifra de afaceri. „Pe de-o parte, scaderea pretului combustibilului a avut o influenta nefasta in cifra de afaceri, pentru ca automat preturile au scazut cu aceasta componenta. Pe de alta parte, concurenta este mare. De asemenea, situatia s-a schimbat: daca inainte iunie-august erau luni foarte slabe, anul acesta a fost altfel. Iulie a fost o luna foarte buna pentru noi, in schimb mai a fost o luna slaba, dupa un inceput de an bunicel“, explica Doru Husarciuc.