S-au dus vremurile cand volumele cresteau proportional cu buna calitate a serviciilor prestate, chiar si la transportul cu temperatura controlata, unul mult mai pretentios fata de cel de marfuri generale, dar unde, ca peste tot in acest domeniu, a ajuns sa dicteze pretul. Insa nu aceasta e cea mai mare problema, ci lipsa soferilor care anuleaza din start orice planuri de dezvoltare, asa cum este cazul Jilaveanu Transcom, una dintre cele mai vechi companii de transport de produse cu temperatura controlata din Romania, al carei manager, Florica Jilaveanu, spune ca nu vrea sa mai creasca flota, „chiar daca as putea beneficia de volume mai mari decat am la ora actuala.“ Pentru anul acesta, salvarea a venit in a doua parte, atunci cand au fost angajati sapte soferi, motiv pentru care estimarea cifrei de afaceri este de plus 10%, pana la circa patru milioane de euro.
Cu 20 de ani de experienta, Jilaveanu Transcom a pus baza transporturilor cu doar o singura masina cu care insusi administratorul efectua „trei transporturi saptamanale la Oradea”. Portofoliul de clienti era mai generos in urma cu cativa ani, dupa cum afirma Florica Jilaveanu, insa marea problema a lipsei soferilor a diminuat si colaborarile, mai cu seama ca pana la inceputul acestei toamne au existat perioade cand in curtea companiei erau parcate 10-12 autotractoare. „Am avut o flota de peste 70 de vehicule si 140 de soferi. Faceam cursele in echipaj, acum nu ai nici macar unul pe masina, daramite sa mai pui doi“, afirma Jilaveanu, care a explicat ca unele camioane le-a vandut, altele le-a dat la dezmembrari, iar decizia a fost luata pentru a diminua pierderile. Acum, numarul soferilor oscileaza intre 50 si 60, iar la momentul discutiei cu redactorii revistei Tranzit, in curtea firmei exista un singur camion tras pe dreapta. Daca in urma cu 5-6 ani firma avea angajati numai soferi de peste 30 de ani, acum nu mai primeaza acest criteriu, desi 80% au vechime mare, unii chiar si de 15 ani, un procent de 20% fiind fluctuant. „Viitorul o sa fie crunt, dupa parerea mea. Dupa cum se vede, nu mai ai cu cine sa mai lucrezi. In conditiile in care le oferim aceiasi bani ca in Occident, ei prefera Occidentul.“ Pentru a-i motiva si a-i tine aproape, firma a marit de trei ori salariile in ultimul an, cea mai recenta crestere fiind efectuata in aceasta vara, cand au fost impuse praguri in functie de anii petrecuti in companie, iar acum „salariile sunt la nivelul celor din vest“. In plus, pe cei care scot consumuri bune, compania ii bonuseaza, nu inainte insa ca vehiculul sa fie curatat interior-exterior. „Dupa ce vin din cursa, daca mai au program de condus, se duc la spalatorie, apoi lasa in geam un bilet cu tot ce este nevoie sa fie reparat“, spune Florica Jilaveanu.