Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

„RCA ne trimite direct in faliment“

Daca anul trecut costul mediu al unei asigurari RCA a fost de 15.000 de lei, din 2016 sare la cel putin 60.000 de lei. Desi cresterea din ultimul an este de peste 300%, aceasta nu a fost nicidecum explicata de autoritatile din Romania. Discutiile dintre UNTRR si ASF nu au ajuns la niciun rezultat, astfel incat asociatia a decis organizarea unui miting de protest in fata Ministerului Finantelor Publice, pe 15 decembrie 2015, cand in Parlament se discuta bugetul pe 2016. Reprezentantii transportatorilor au fost primiti la negocieri cu reprezentantii Ministerului, care au promis un raspuns chiar a doua zi, dar acesta a intarziat sa vina pana la data inchiderii editiei (n.r.: 22 decembrie).
 

In timp ce autoritatile romane privesc cu indiferenta piata de transport din Romania, companiile din domeniu nu stiu daca sa semneze vreun contract pentru anul viitor, in conditiile in care niciun beneficiar nu va fi de acord sa le creasca tariful. Asa ca lovitura „RCA“ ii va trimite mai mult decat orice alt cost direct catre faliment!

La mitingul organizat de UNTRR in Piata Constitutiei, transportatorii au sperat ca autoritatile sa inteleaga exact care le sunt costurile, cat le platesc beneficiarii si ca, in conditiile acestea, de anul viitor sunt condamnati la faliment. „De la negocieri speram cat mai mult. Reprezentantii transportatorilor sa faca toate calculele transparent, astfel incat cei de la MF sa inteleaga ca trebuie sa se ajunga la niste masuri ca sa putem merge inainte. Ar fi trebuit ca la acest miting sa vina toti soferii din Romania, pentru ca toti sunt afectati de cresterea pretului la RCA“, au opinat protestatarii.
Reprezentantii transportatorilor – Iulian Andreica si Catalin Marinescu (Eliton), Cristian Baciucu (Rombus Eurolines), Constantin Isac si Radu Dinescu (UNTRR) – au fost primiti la discutii, din partea MF, de Boni Cucu, Oana Iacobescu, Costin Oprescu, Roxana Banica Mihaela Marinescu si Andreea Gheorghe, care au promis un raspuns chiar a doua zi.

Crestere cu peste 300%
Potrivit UNTRR, in ultimul an, primele RCA au crescut cu peste 300% in industria transporturilor rutiere. Iar aceasta crestere si perspectiva de continuare a cresterii in acelasi ritm nu este justificata de nivelul anual de daunalitate RCA, de 27% peste primele incasate. Daca in 2012 costul mediu al unei asigurari RCA era, pentru un autovehicul de transport marfuri care efectua transporturi rutiere internationale, de 1.200 lei pe 12 luni, in 2014 a ajuns la 4.000 de lei, in 2015 la 15.000 de lei, si in 2016 va ajunge la un nivel minim de 60.000 de lei. Iar in maximum cinci ani este posibil sa depaseasca valoarea celor mai scumpe autovehicule noi: peste 96.000 de euro.
UNTRR avertizeaza ca la 1 ianuarie 2016 aplicarea directivei Solvency II si situatia din piata romaneasca a RCA dupa falimentul ASTRA si cresterea de la 1% la 5% a contributiei catre Fondul de Garantare, vor conduce la o noua majorare a preturilor RCA, care nu mai poate fi acceptata!
In ultimele trei luni, UNTRR a notificat constant autoritatile competente ca pretul RCA platit de transportatorii rutieri a crescut aberant, ca nu are o acoperire economica si ca impinge companiile mici la faliment si pe cele mijlocii si mari la schimbarea sediului social in alte tari, cu efecte negative majore asupra economiei romanesti. Insa autoritatile nu au venit cu nicio solutie, „ba chiar s-au aratat mirate de preturile la asigurarile RCA pe care au ajuns sa le plateasca transportatorii rutieri“, dupa cum a relatat Radu Dinescu.
Problema a fost discutata de UNTRR si cu reprezentantii ASF, cei responsabili sa dea un raspuns in problema RCA, insa fara niciun rezultat. Asa s-a ajuns la MF ca reprezentant specializat al Guvernului Romaniei si cu posibilitati de interventie in ajustarea bugetului pe 2016 inainte de aprobarea in cele doua camere din Parlament in data de 15.12.2015 atat pentru renuntarea la supra-acciza din 01.01.2016, cat si pentru eventuale diferente intre un RCA fix pentru public si eventuale costuri suplimentare ale asiguratorilor. „Cand autoritatea de reglementare si supraveghere nu isi face treaba cum trebuie, atunci trebuia sa mergem la cineva care sa rezolve situatia exceptionala in care am ajuns, situatie data de comportamentul ASF din ultimii 10 ani. Nu putem plati noi pentru indiferenta lor din toata aceasta perioada.“

RCA, la nivelul de la inceputul lui 2014!
Discutii pe aceasta tema au avut loc anterior si la Parlament, cu membrii Comisiei de Buget si Finante din Senat de doua ori, dar si cu asiguratorii, insa procedura de schimbare a unei legi prin intermediul Parlamentului e foarte anevoioasa si de foarte lunga durata, „iar noi nu ne mai permitem nici macar o ora in care sa nu fie luate niste masuri! Guvernul poate sa ia o astfel de masura, iar MF e mana Guvernului, care stie exact calculele si poate sa o aduca o Ordonanta de Urgenta pe masa Guvernului intr-o sedinta de Guvern, sa o adopte cu apli- care imediata de la 1 ianuarie 2016“, a spus Radu Dinescu, secretar general UNTRR.
Respectiva OUG ar trebui sa limiteze tarifele RCA incepand de la 1 ianuarie 2016 la valori de maximum 5.000 de lei pe 12 luni pentru autovehiculele comerciale de marfuri si persoane care fac transporturi rutiere internationale, la maximum 2.000 de lei pe 12 luni pentru autovehiculele de transport public local si la maximum 300 de lei pe 12 luni pentru autoturisme. Valorile propuse de UNTRR sunt de trei ori mai mari fata de cele din 2012, cand tariful RCA pe 12 luni pentru un autovehicul de transport international de marfuri sau persoane era de 1.200 de lei. „Intr-o piata libera nu se pot impune tarifele. Dar aceasta piata libera se va bloca in curand. Deja oamenii primesc cotatii de peste 100.000 de lei/vehicul. Nu poti sa functionezi in astfel de conditii. Asa ca trebuie sa parasesti aceasta piata si sa inmatriculezi masina in alta parte. Sau sa te lasi de transport“, a mai explicat Radu Dinescu.

Asigurarea obligatorie in alt stat, aproape imposibila…
Solutia de a face asigurarea in alta tara este aproape imposibila, deoarece exista Directiva 103/2009, care, desi nu restrictioneaza asta, obliga fiecare stat UE sa se asigure ca vehiculele inmatriculate pe teritoriul sau au asigurare de raspundere civila obligatorie. ASF indeplineste aceasta cerinta prin Art. 15, alin. 2, din Ordinul 23/2014, unde conditioneaza vanzarea RCA obligatorie de catre o firma autorizata de ASF in Romania. ASF a autorizat doar noua companii de asigurari din Romania sa activeze pe piata de RCA.
Daca ASF ar renunta la aceasta prevedere si ar permite utilizatorilor sa-si asigure RCA autovehiculele la un asigurator din alta tara, ar trebui ca legislatia tarii unde se doreste incheierea asigurarii RCA/Carte Verde (de exemplu, Polonia, unde o asigurare RCA pentru un camion porneste de la 300 de euro) ar trebui sa permita legal acest lucru. UNTRR continua demersurile de informare asupra acestei posibilitati incepute cu asiguratorii si asociatiile membre IRU din Europa de Est. In plus, este probabil ca asiguratorul care ar urma sa incheie RCA pentru un autovehicul inmatriculat in alt stat va trebui sa puna la dispozitia ASF o baza de date in format electronic, astfel incat ASF sa se asigure ca vehiculele inmatriculate in Romania sunt asigurate RCA potrivit Directivei 103/ 2009. In vederea solutionarii dosarelor de dauna, societatile de asigurare din alte tari ar trebui sa aiba o prezenta regionala suficient de buna in Romania, astfel incat pagubitii RCA sa nu fie nevoiti sa mearga pana in tara respectiva pentru a-si rezolva dauna. Aici un mare plus il poate avea o firma de asigurari cu birouri atat in Polonia, cat si in Romania. Ramane doar sa isi doreasca sa vanda RCA/Carte Verde din Polonia catre autovehicule inmatriculate in Romania la preturi de 10 ori mai mici. In situatia in care toate punctele de mai sus sunt indeplinite, mai ramane de stabilit tariful oferit pentru o polita RCA, care trebuie sa fie asemanator cu cel acordat firmelor de transport rutier din tara de origine a asiguratorului (tot 300 de euro sau apropiat si pentru vehiculele inmatriculate in Romania si asigurate in Polonia, de exemplu). „Asa ca, desi aceasta solutie a parut atractiva la inceput, analizand detaliile am ajuns la concluzia ca este destul de complicat“, a mai spus Radu Dinescu.

…insa nu si mutarea intregii companii
In discutiile cu ASF, reprezentantii UNTRR au explicat ca atunci cand a crescut acciza cele mai multe firme de transport au inceput sa alimenteze in alte state, dar, daca maine se va schimba valoarea acesteia, se vor putea relua alimentarile din tara. Dar in cazul cresterii RCA efectele vor fi ireversibile, deoarece companiile mici si medii vor intra in faliment, iar cele mai mari se vor muta in alte tari, ceea ce va insemna o paguba uriasa pentru intreaga economie. Cum in Bulgaria impozitul pe profit este 10%, iar pe dividende, 5%, sunt deja companii mari care si-au angajat avocati care sa se intereseze de costurile mutarii firmelor acolo. „Nu trebuie sa credem ca de maine cineva ia placutele unui camion din Romania si pleaca in Bulgaria. Isi face firma in Bulgaria, iar in acest proces de innoire a flotei si terminare de leasing treptat ne trezim ca in cateva luni se vor muta numeroase autovehicule din Romania. Toata lumea are de pierdut, mai ales ca Guvernul se lauda cu contributia in PIB a exportului de servicii de transport, desi nu a dat nimic acestei industrii. Dar industria de transport rutier este o componenta a economiei Romaniei pe care Guvernul o va face cadou altor tari, pentru ca in fiecare an exista cate o problema: ori diurna, ori acciza, ori asigurarea. Pare ca autoritatile romane lupta cu orice pret impotriva transportului de aici si vor sa il ofere tarilor din jur. Am explicat ca statul roman este in competitie cu cele din jur si ar trebui sa aiba agenti economic cat mai puternici si profitabili, pentru a-si putea plati taxele cu usurinta si a scadea presiunea pe autoritatile locale, pe bugetul de stat.“

Ne inchidem firmele!
Transportatorii prezenti la protest au explicat ca in conditiile actuale ei vor trebui sa isi inchida firmele, iar atat ei, cat si angajatii lor vor ramane fara locuri de munca. „Ne va afecta foarte mult cresterea RCA. Clientii nu vor fi de acord sa creasca preturile, iar noi si angajatii nostri vom ramane fara loc de munca. Nimeni nu isi permite sa plateasca asigurari de sute de milioane la o masina care are aceeasi valoare.“ Acestia au explicat ca in Germania si Italia aceleasi asigurari costa 1.700-1.800 de euro, pe cand la noi au ajuns deja la 4.000 de euro. „Iar in Germania se merge cu 2 euro/km, iar la noi cu 70 de centi“, au mai spus protestatarii.
Transportatorii au enumerat costurile cu un camion care ruleaza intr-o luna 10.000 km: 4.500 de euro motorina (calculat la un consum de 30 l/ 100 km) 1.500 de euro pentru sofer, 1.300 de euro rata de leasing, inca 700-800 de euro taxele de drum. Deci, aproape 8.000 de euro, in conditiile in care, la 90 de centi/km, poti realiza venituri de 9.000 de euro in total. Astfel ca nu se pot acoperi cheltuielile actuale cu asigurarile. „Nu mai avem posibilitatea financiara sa ne sustinem firmele. Asa ca ori mergem in alta tara, ori le inchidem. Este foarte simplu sa deschidem o firma oriunde si facem cabotaj in Romania. Putem face trei transporturi in tara si al treilea il facem pana la Bucuresti si apoi duc masina la Giurgiu, o trec la Ruse si o aduc inapoi in Romania.“
Altii au facut un calcul mai realist, unde un camion parcurge cel mult 7.000 km pe intern, iar costurile fixe ajung deja la 2,4 lei/km. Pentru acestia, RCA va fi un cost fix de 1.000 de lei pe luna, indiferent de numarul de kilometri efectuati. „La 20 de zile lucrate avem 50 de lei pe zi cost fix, indiferent daca avem sau nu curse. La care se adauga rovinieta 30 de lei, soferii etc. Noi reusim sa facem in medie pe luna circa 7.000 km pe intern si iesim la un cost de transport de 2,4 lei/km, in conditiile in care beneficiarii nu platesc mai mult de 2,8 lei. Cand recuperezi investitia de zeci de mii de euro in camioane?“

Evenimentele cresc si mai mult pretul RCA
Transportatorii mai sunt nemultumiti de faptul ca la fiecare eveniment partea de malus scade patru clase, iar la fiecare sase luni fara evenimente creste doua clase, calcul pe care nu l-au mai intalnit in alte state. „Cunosc o firma care a ajuns sa plateasca asigurare pentru un camion peste 100.000 de lei cu partea de malus. Iar la aceasta valoare poti sa ajungi si daca zgarii trei oglinzi, deoarece nu se ia in calcul valoarea pagubei, ci doar numarul de evenimente. In alte tari nu exista asa ceva, in Bulgaria asigurarea obligatorie este 300 de euro si nu se calculeaza evenimentele, pentru ca de asta platim asigurarile, sa acopere eventualele pagube.“
Altii au fost de parere ca soferii ar trebui sa fie cei responsabili de accidentele provocate si nu sa ramana firma ani de zile cu costuri mai mari ale RCA. „Daca soferul loveste masina din vina lui, maine poate sa plece din firma si vine alt sofer mai bun. Dar eu platesc clase malus inmultite de n ori. Poate din acel moment masina nu mai are nicio dauna. Acelea sunt riscurile pe care le acopera RCA. In urma unui accident cu masina firmei, mie mi-a crescut asigurarea de doua ori si ceva. Soferul respectiv apoi a plecat din firma, iar eu am ramas sa recuperez acea clasa malus care s-a pierdut in momentul accidentului.“
Altii sunt de parere, insa, ca responsabilizarea soferilor ar duce la o criza si mai mare de soferi pe piata. Pentru ca, daca acestia au trei daune, nu-i mai angajeaza nimeni.

Asiguratorii nu negociaza
Firmele de asigurari au ajuns sa fie atat de puternice in Romania prin faptul ca toti cei care detin autovehicule sunt obligati sa treaca pe la ei, incat sunt singurii furnizori de servicii care nu accepta niciun fel de negocieri. In plus, obliga firmele de transport sa semneze contracte de exclusivitate fara a oferi nimic in schimb. „Orice firma de asigurari din lume pentru 2.000 de euro asigura bunuri de valori foarte mari. Dar noi dam acesti bani fara a asigura nimic. Noi doar asiguram niste venituri pentru ei, in schimbul carora nu beneficiem de nimic.“ Iar in cazul unei pagube, majoritatea firmelor de asigurari incearca sa despagubeasca cu sume mult mai mici. „Daca ai o paguba de 1.500 de lei, ei incearca sa-ti dea 1.000 de lei, iar pana ii obtii stai cu masina in service.“ In plus, transportatorii sunt nemultumiti si de faptul ca sunt obligati sa incheie aceasta asigurare indiferent daca au sau nu curse.

Articole similare

Ad