Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

10 soluții eficiente pentru a reduce cheltuielile privind spațiile de birouri

Reprezentanții CBRE vin cu propuneri și recomandări în gestionarea și găsirea unor soluții de eficientizare a cheltuielilor privind spațiile de birouri în contextul actual economic cu multiple provocări de business.

„Trăim o perioadă economică dură, marcată pe de-o parte de multă incertitudine, iar pe de altă parte, de un cost al vieții tot mai ridicat. Dacă la nivel individual ne confruntăm cu un coș zilnic de cumpărături vizibil mai modest, dar la costuri mai mari, la nivel de business, companiile se luptă cu riscuri în creștere, cu piețe în scădere și cu majorări ale costurilor operaționale. Unul dintre acestea, deloc neglijabil, este costul reprezentat de portofoliul imobiliar. Din fericire, există soluții de gestionare a acestuia, pe care consultanții CBRE le recomandă pe baza experienței atât locale cât și globale. Ne bucurăm să oferim din know-how-ul echipei noastre soluții pentru mediul de business din România, într-un exercițiu de solidaritate care nu va rămâne singular.”,

a declarat Andrei Gavrilovici, Senior Consultant, Corporate Real Estate la CBRE România.

1. Schimbarea modului de abordare a spațiului

Prima metodă de eficientizare ar fi o analiză corectă a datelor disponibile, privind modul ales de lucru. După această analiză, spațiile companiilor, precum birourile ar trebui adaptate la programul de lucru ales pentru a redimensiona costurile în funcție de locurile necesare, deoarece este posibil să fie nevoie de mai puțin spațiu de lucru privat („spațiu pentru mine”), spre exemplu, și mai mult spațiu comun pentru colaborare în echipă („spațiu pentru noi”) în designul biroului. În acest sens, studiile realizate de CBRE au înregistrat deja în ultimul an o reducere cu 25% a spațiului numit „pentru mine” la nivel global. Modul în care se înțelege munca hibridă are un impact important asupra cererii de spațiu și permite companiilor să facă schimbări inteligente în privința standardele de spațiu. Totodată, informațiile pot contribui în luarea unor decizii corecte, cum ar fi atenuarea riscului de a renunța la prea mult spațiu, doar pentru a fi necesar ulterior să închirieze din nou la tarife mai mari.

„În București, se adaugă și riscul creat de limitarea opțiunilor în ceea ce privește spațiile noi de birouri de clasă A, generat de livrările extrem de limitate de clădiri de birouri noi în următorii ani, precum și o cerere superioară ofertei în zonele centrale din Capitală. Pentru a obține condiții comerciale avantajoase este absolut necesar ca procesul de analiză să fie demarat de companie cu minimum 18 luni înainte de expirarea contractului de închiriere și să fie explorate soluții creative, precum descentralizarea sediului în funcție de rolurile operaționale, semnarea de contracte de pre-închiriere sau asigurarea faptului că proprietarii se angajează prin contract să își aducă spațiile la standardele tehnice actuale în cazul contractele de închiriere din imobile cu vechime mai mare pe piață.”,

a completat Andrei Gavrilovici.

2. Eficientizarea spațiului din portofoliu

O altă strategie de adaptare este conceperea unui plan de eficientizare începând cu necesitățile de business, forța de muncă disponibilă, condițiile pieței imobiliare și obiectivele de sustenabilitate.

3. Deblocarea capitalului captiv

Clădirile aflate în proprietatea companiilor pot deveni un pasiv pe măsură ce îmbătrânesc, datorită ineficienței operaționale și a caracteristicilor de design sau chiar dotărilor învechite care nu favorizează atragerea de personal. O soluție ar putea fi vânzarea etapizată a activelor imobiliare și găsirea de noi idei de sale-leaseback, care transferă către investitori riscul spațiilor goale, așa cum și responsabilitatea infuziilor ulterioare de capital sau a operațiunilor de mentenanță.

„Procesele de tip sale-leaseback permit companiilor care dețin o proprietate să deblocheze capitalul blocat și le oferă venituri importante pentru a reinvesti în activitatea de bază”,

a adăugat Andrei Gavrilovici, Senior Consultant, Corporate Real Estate la CBRE România.

4. Relocarea pe piețe mai favorabile

Companiile multinaționale își pot muta activitatea pe piețe mai favorabile pentru a rezolva problema forței de muncă și a asigura un business sustenabil, bazat pe recunoașterea performanței.

5. Organizarea în vederea reducerii sistematice a costului total de utilizare a spațiului

Integrând datele într-un mod securizat, standardizând procese și beneficiind de o guvernanță a datelor și analize cuprinzătoare, se poate obține o mai bună înțelegere a costurilor de ocupare la nivel global și regional. Se pot lua decizii mai bune atunci când companiile dispun de o înțelegere completă, de ansamblu, a datelor privind ocuparea, cheltuielile, proiectele de capital și operațiunile.

6. Pregătirea pentru deficitul de capital

Consultanții CBRE recomandă companiilor să ia în calcul posibilul deficit de capital și să prioritizeze proiectele esențiale de business. Pe măsură ce companiile se pregătesc pentru incertitudinea economică, unul dintre primele domenii pe care le analizează este cel al cheltuielilor de capital în întreaga organizație. Din perspectivă imobiliară, acest tip de cheltuieli includ modernizarea și recondiționarea instalațiilor, înlocuirea activelor și a echipamentelor, precum și construcțiile noi – pe toata clasa de active disponibile (de exemplu, birouri, industrial, retail, producție, medical, centre de date).

7. Investiții în eficiența energetică și în surse regenerabile de energie proprii

Companiile pot recurge la utilizarea de carburanți și sisteme de iluminat care să scadă costurile și consumul de energie, pot apela la facilitățile fiscale existente pentru utilități, pot reduce expunerea la tarifele comunitare, și pot găsi soluții suplimentare de economisire a energiei. De exemplu, înlocuirea HVAC (sistemul de încălzire, ventilare și aer condiționat) poate conduce la economii de 20-30% și astfel ajută la atingerea obiectivelor de reducere a costurilor operaționale.

La nivel global CBRE colaborează cu o companie din domeniul serviciilor financiare, având un parteneriat puternic axat pe reducerea impactului asupra mediului și a consumului de energie al acestei bănci. Unul dintre proiectele derulate a presupus schimbarea sistemelor de iluminat cu unele bazate pe LED-uri în peste 1.450 de locații, ceea a ce a generat o reducere anuală de 11,5 milioane de euro, asociată cu reducerea costurilor cu energia și economii suplimentare de operare și întreținere. De asemenea, investițiile realizate până în prezent au redus 59K tone de emisii și au economisit 83,4M KWH.

8. Elaborarea unei strategii complexe de decarbonizare

O soluție reprezintă căutarea de noi formule de achiziționare a energiei și încheierea de contracte en-gros în contextul unei piețe volatile și a unei cereri crescute pentru energia regenerabilă. Datele problemei s-au schimbat și focusul s-a mutat de la „cât pot să economisesc” la „cum pot să reduc expunerea la viitoarele creșteri de preț”.

9. Implementarea unor soluții inteligente pentru gestionarea eficientă a clădirilor devine un must-have

Munca în sistem hibrid fiind în creștere diminuează gradul de ocupare a birourilor, ceea ce, la rândul său, reduce nivelul necesar de servicii de întreținere. Prin ajustarea serviciilor, acesta ar trebui să corespundă utilizării reale a spațiului. Resursele alocate pentru servicii de securitate, de curățenie, de inginerie a clădirii, de peisagistică, cât și anumite aspecte ale sistemului HVAC pot fi calibrate pentru a se potrivi utilizării spațiului.

De asemenea, poate fi util și existența unui contract umbrelă pe întreg portofoliul imobiliar, având în vedere gradul fluctuant de ocupare a spațiilor. CBRE oferă clienților săi o abordare de tip platformă pe care serviciile de property management ale unei companii pot să ajungă la economii de până la 23%, economii care se reflectă și în service charge-ul companiilor chiriașe.

10. Adaptarea la noua realitate din sectorul imobiliar comercial

O analiză organizațională complexă ar fi necesară pentru a încerca extinderea modelului propriu, a consolida portofoliul de furnizori, a elimina pozițiile redundante, a restructura organizația și a dezvolta un model optim pentru toate organizațiile partenere.

De exemplu, prioritățile de top ale companiilor chiriașe includ inițiative importante pentru reducerea costurilor, reducerea emisiilor de carbon, îmbunătățirea experienței angajaților și reducerea portofoliului imobiliar. Acestea necesită crearea unor roluri de agenți de schimbare, cum ar fi responsabilii de gestionare a programului Net-Zero, consultanții de Workplace, experții în Change Management și Strategii de Portofoliu.

„Există un număr foarte mic de companii de consultanță cu experiență de primă clasă și servicii complete, precum CBRE, care au deja resurse interne specializate și sunt capabile să rezolve aceste provocări, de aceea este crucial pentru companii să selecteze cu atenție partenerii cu care colaborează pe acest segment.”,

a explicat Andrei Gavrilovici.

Articole similare

Ad