Companiile nemtesti cauta sa pastreze soferii o perioada cat mai mare de timp, in conditiile in care nu multi doritori se inghesuie sa-si obtina permisul de profesionist. In conditiile unui deficit estimat la cel putin 40.000 de soferi profesionisti (sau 60.000, conform unor statistici), nu este de mirare ca Germania mareste salariile de incadrare si cauta noi metode de a atrage forta de munca din est. Oficial, aici muncesc doar 18% straini din cei peste 560.000 de soferi, insa cu siguranta numarul este mai mare!
Ca si in cazul altor profesii, salariul unui sofer profesionist in Germania este influentat de regiunea in care lucreaza si de varsta pe care o are. Astfel, in cele cinci noi state federale ale Germaniei – reunite cu cealalta parte a tarii in 1990 – Brandenburg, Mecklenburg-Vorpommern, Saxonia, Saxonia-Anhalt si Statul Liber Turingia – salariul mediu brut pentru un sofer de camion este in jur de 2.200 de euro, plus cheltuieli de cazare si masa, in timp ce in regiunea Stuttgart oscileaza in jurul a 3.000 de euro. De mentionat insa ca un angajator german cheltuie cu un sofer profesionist pana la 45.000 de euro pe an, cheltuieli in care intra toate contributiile sociale la stat, inclusiv alte costuri legate de cazare si masa.
O statistica elaborata de Agentia Federala pentru Ocuparea Fortei de Munca arata ca un sofer intre 25 si 55 de ani care lucreaza la o companie din Berlin are un salariu de 2.177 de euro/luna, in timp ce un altul, incadrat in aceeasi categorie de varsta, dar care munceste in Hamburg, este platit cu 2.425 de euro/luna. Autoritatile germane diferentiaza venitul in functie de grupele de varsta, cele mai mici salarii avandu-le tinerii de pana la 25 de ani, iar cele mai mari, cei peste 55 de ani.
De la 1 ianuarie 2019 salariul minim brut pe ora este 9,19 euro, ceea ce se traduce, la finalul a 208 ore – 21 de zile lucratoare – in 1.900 de euro. La aceasta suma se adauga alocatia zilnica de hrana de 12 euro pe zi pentru deplasarile cuprinse intre 8 si 24 de ore si de 24 de euro/zi pentru cele care depasesc 24 de ore. Potrivit unui proiect de lege initiat de Cabinetul Federal la mijlocul acestui an, care ar urma sa fie aprobat in 2020, indemnizatia zilnica de hrana va creste la 14 euro pe zi, respectiv la 28 de euro. In plus, soferii vor putea beneficia de o suma forfetara de 8 euro pe zi pentru cheltuieli asociate cu dormitul in cabina.
In acest moment, dupa cum subliniaza Asociatia Federala de Transport si Logistica (BGL), pensionarile au loc cu o rata de 30.000 de soferi pe an. Si din spate nu vin suficiente persoane, in conditiile in care Guvernul Federal stimuleaza procesul de recrutare pentru circa 19.000 de candidati anual, dar numai 81% ajung la capat cu tot procesul.
Cu un deficit de cel putin 40.000 de soferi, potrivit BGL, Germania prefera sa isi atraga forta de munca din tarile estice si inca nu deschide portile pentru angajarea masiva a soferilor non-UE, asa cum se intampla in Lituania sau Polonia, de exemplu. Momentan, statisticile dau un procent de aproximativ 18% din totalul celor peste 560.000 de soferi profesionisti ca fiind soferi din strainatate, asta inseamna undeva la 70.000 de conducatori auto straini, majoritatea din Polonia si Romania. Ca si in cazul Romaniei, cea mai populara metoda de cautare a soferilor este prin intermediul Facebook, acolo unde vizibilitatea este foarte mare, insa sunt folosite si platformele online de recrutare.