Piata de autovehicule comerciale de peste 16 t a ajuns dupa trei trimestre la 5.568 de unitati, cu peste 200 mai putine decat cele 5.789 din perioada similara a lui 2018, in conditiile in care volumele de la inceputul celor doi ani au fost aproximativ similare, iar in al doilea trimestru din 2019 – probabil din dorinta cumparatorilor de a inmatricula vehiculele inainte de intrarea in vigoare a obligatiei de a le dota cu tahograf inteligent – piata a fost cu 10% mai mare decat in 2018. In ceea ce priveste semiremorcile, vanzarile au scazut si mai mult, cu aproape 13%, de la 3.460 la 3.001 unitati.
In primele trei trimestre din 2019 s-au inmatriculat pentru prima data in Romania 5.356 de autoutilitare cu masa totala mai mare de 16 t, fata de 5.606 in perioada similara din 2018. Lider de piata detasat este Mercedes-Benz, cu 1.386 (1.096 cu prelate, 148 de basculante, 62 pentru transport de autovehicule, 49 de betoniere, 8 pentru transport de lemn, 7 cu carlig ridicator, 5 cu temperatura controlata, 5 cu cisterna ADR, 2 furgoane, 1 cu obloane rabatabile, 1 caroserie amovibila, 1 pentru transport de animale si 1 pentru transport de containere), care creste fata de cele 1.133 din 2018, in ciuda scaderii pietei. Il urmeaza MAN, cu 959 (642 cu prelate, 162 de basculante, 44 cu carlig ridicator, 40 de betoniere, 25 pentru transport de lemn, 19 furgoane, 10 cu obloane rabatabile, 7 pentru transport de containere, 3 cu caroserie amovibila, 3 stropitoare, 2 cu temperatura controlata, 1 cisterna ADR si 1 cisterna), fata de 916, DAF, cu 815 (796 cu prelate, 5 basculante, 3 cu temperatura controlata, 2 cu carlig ridicator, 2 stropitoare, 2 izoterme, 1 cisterna, 1 cu obloane rabatabile, 1 pentru transport de lemn, 1 cisterna ADR si 1 pentru transport de autovehicule), fata de 1.056, si Volvo, cu 810 (758 cu prelate, 28 de basculante, 6 cu temperatura controlata, 5 pentru transport de lemn, 4 betoniere, 4 cu carlig ridicator, 2 pentru transport de autovehicule, 1 platforma, 1 cu obloane rabatabile si 1 cisterna ADR), fata de 1.188 in 2018. Clasamentul continua cu Scania, cu 583 (530 cu prelate, 23 de basculante, 11 pentru transport de vehicule, 8 pentru transport de containere, 6 pentru transport de lemn, 4 betoniere si 1 cu carlig ridicator), fata de 843, Iveco, 353 (265 cu prelate, 55 de basculante, 15 cu carlig ridicator, 10 betoniere, 3 cu temperatura controlata, 2 cu obloane rabatabile, 1 autoremorcher, 1 cisterna si 1 cisterna ADR), fata de 299, Ford, cu 281 (160 de basculante, 92 cu prelata, 17 betoniere, 9 cu obloane rabatabile si 3 cu carlig ridicator), fata de 141, Renault Trucks, cu 133 (105 cu prelate, 19 basculante, 5 cu obloane rabatabile, 2 betoniere, 1 cu carlig ridicator si 1 cu temperatura controlata), fata de 240 in primele trei trimestre din 2018, ATP Truck, cu 10 (9 basculante si 1 betoniera), Wecon (2 prelate si 2 cu caroserie amovibila) si Tatra (1 pentru transport de lemn si 1 basculanta).
Din categoria autospecialelor de peste 16 t au fost inmatriculate pentru prima data 212 unitati noi, fata de 183 in perioada similara din 2018. Lider de piata, cu putin peste jumatate din total, este de aceasta data Ford, cu 116 (83 de gunoiere, 3 vehicule de curatare strazi/canalizari, 1 macara mobila, 1 vidanja s.a.), fata de 44 cu un an inainte, urmat de MAN, cu 32 (8 gunoiere, 5 pompe, 5 vehicule pentru pompieri, 5 macarale mobile, 3 vidanje, 2 vehicule de curatat strazi/canale, 2 vehicule pentru pompieri s.a.), fata de 47, si Iveco, liderul din 2018, cu 24 (18 gunoiere, 3 vehicule de curatat strazi/canale, 1 macara mobila, 1 vidanja si 1 pompa), fata de 53. Mai putin de 10 unitati au vandut Faun Expotec (9 gunoiere, fata de 1 in 2018), Mercedes-Benz (3 gunoiere, 3 pompe si 1 vehicul pentru pompieri, fata de 3 autospeciale in 2018), Renault (7 – 2 vidanje, 2 vehicule de curatat strazi/canale, 1 macara mobila, 1 gunoiera s.a. – 2), DAF (5 -3 gunoiere, 1 vidanja s.a. – 19), Kirchhoff (3 gunoiere, la fel ca in 2018), Scania (2 gunoiere si 1 vehicul de recuperare, fata de 1 autospeciala in 2018), Liebherr (2 macarale mobile/3 in 2018), Volvo (2, din care 1 vidanja, fata de 3 in 2018), Schwing (1 platforma de lucru aeriana) si Sisu (1 macara mobila).
In primele trei trimestre din 2019 s-au inmatricula pentru prima data in Romania 286 de autovehicule comerciale noi de 6-16 t, aproape ca in 2018, cand au fost 284. Dintre acestea, 199 sunt autoutilitare, fata de 208, categorie unde lider de piata, cu peste jumatate din vanzari, este in continuare Iveco (99 – 32 cu prelate, 14 cu temperatura controlata, 12 cu carlig ridicator, 12 basculante, 12 furgoane, 8 pentru transport de vehicule, 6 cu obloane rabatabile si 3 cisterne), in ciuda scaderii semnificative fata de cele 139 din 2018. Il urmeaza Mercedes-Benz, cu 36 (18 basculante, 6 prelate, 5 furgoane, 5 pentru transport de vehicule si 2 cu temperatura controlata), fata de 23, MAN, cu 26 (7 furgoane, 6 basculante, 5 cu carlig ridicator, 7 cu prelata si 1 caroserie amovibila), fata de 18, DAF, cu 15 (8 pentru transport de butelii, 5 cu prelata, 1 cu carlig ridicator si 1 cisterna), fata de 10, Mitsubishi, cu 10 (8 cu prelata si 2 cu temperatura controlata), fata de 6, Renault, tot cu 10 (3 pentru transport de butelii, 2 basculante, 2 cu carlig ridicator, 1 pentru transport de vehicule, 1 cisterna si 1 prelata), fata de 2 in 2018, Volvo (2 cu prelata) si Isuzu (1 autoutilitara de 6-16 t).
Din categoria autospecialelor de 6-16 t au fost inmatriculate 87 de vehicule, fata de 76 in 2018, cele mai multe, 43, revenindu-i eternului lider detasat de piata la aceasta categorie, Iveco (23 de gunoiere, 4 vidanje, 4 laboratoare, 2 vehicule de recuperare, 2 vehicule pentru pompieri, 1 platforma de lucru aeriana, 1 autorulota, 1 vehicul de curatat strazi/canale s.a.), fata de 27 in anul anterior. Il urmeaza in clasament Renault (7 vehicule pentru pompieri si 7 vidanje/5 in 2018), Mercedes-Benz (7 – 3 vehicule de curatat strazi/canale, 1 vehicul apicol, 1 pompa s.a. – 5), Isuzu (6/9 gunoiere), DAF (3 gunoiere, 1 vehicul de curatat strazi/canale si 1 vidanja, fata de 12 autospeciale in 2018), Zoeller Tech (4 gunoiere), Ford (4 gunoiere), Kirchhoff (2 gunoiere) si Mitsubishi (1 gunoiera si 1 vidanja).
Piata autovehiculelor comerciale de 3,5-6 t a totalizat 82 de unitati, fata de 19 in 2018. Dintre acestea, 42 sunt autoutilitare – 19 in 2018 – din care 12 Mercedes-Benz (5 cu temperatura controlata, 3 basculante, 3 furgoane si 1 prelata), la fel ca in 2018, 10 Volkswagen (4 basculante, 4 pentru transport de vehicule, 1 cu obloane rabatabile si 1 cu temperatura controlata), fata de 1, 7 Renault (5 furgoane, 1 pentru transport de vehicule si 1 cu temperatura controlata, fata de 1 in 2018), cate 4 Ford si Iveco, 2 Gaz si Opel si 1 Multicar.
Din categoria autospecialelor de 3,5-6 t au fost inmatriculate 40 de unitati noi, fata de 8 in anul anterior, din care 21 apartin Volkswagen (16 ambulante si 5 blindate), fata de 1 in 2018. Clasamentul continua cu Iveco (6 – 3 vehicule pentru pompieri, 1 autorulota, 1 vehicul pentru pompieri s.a. – 2 in 2018), Mercedes-Benz (5, din care 1 vehicul pentru pompieri, fata de 3), Gaz (2 autospeciale), Carthago (1 autorulota), Dethleffs (1 autorulota), Ford (1 autospeciala), Hymer (1 autorulota), Isuzu (1) si Mitsubishi (1 vehicul de curatat strazi/canale).
Lor li se alatura 14.781 de autovehicule comerciale de pana la 3,5 t, fata de 12.978 in primele trei trimestre din 2018. Dintre ele, 13.890 sunt autoutilitare – fata de 12.755 – categorie unde Dacia redevine lider de piata, cu 2.541 de unitati (2.490 de furgoane, 48 cu temperatura controlata, 2 izoterme si 1 suprastructura deschisa), in usoara scadere fata de cele 2.690 din 2018. Producatorul roman este urmat de Ford, liderul din ultimele luni, cu 2.456 (1.287 de furgoane, 585 de suprastructuri deschise, 209 cu temperatura controlata, 144 cu prelata, 79 de basculante, 126 cu obloane rabatabile, 19 izoterme, 2 platforme, 2 pentru transport de autovehicule, 2 camionete pick-up si 1 pentru transport de animale), fata de 2.739, Fiat (1.418/1.155) si Renault (1.260/1.222). Peste 1.000 de unitati au mai vandut Iveco (1.189 – 1.138 in 2018), Mercedes-Benz (1.168/819) si Volkswagen (1.074/994). Clasamentul continua cu Opel (719/497), Peugeot (607/543), Toyota (463/416), Citroën (314/724), Nissan (191/151), Mitsubishi (182/167), Isuzu (127/106) si Spier (114, fata de 5 in primele trei trimestre din 2018). Sub 100 de unitati au vandut Hyundai (35/44), Ssangyong (11/0), Lada si Piaggio (cate 6), Dodge (5) si Jeep, Paragan, Sommer si UAZ (cate 1).
In sfarsit, din categoria autospecialelor de pana la 3,5 t au fost inmatriculate 891 de unitati, fata de numai 223 in 2018. Primele doua locuri in clasament sunt ocupate de producatori care au livrat un numar mare de ambulante: Renault, cu 339 (332 de ambulante, 3 magazine, 2 platforme de lucru la inaltime, 1 laborator si 1 vidanja), fata de doar 6 in primele trei trimestre din 2018, si Volkswagen, cu 162 (130 de ambulante, 15 blindate, 5 autorulote, 2 vehicule pentru pompieri, 1 vehicul funerar, 1 laborator, s.a.), fata de 7. Ii urmeaza la mare distanta Ford, cu 69 (32 de blindate, 17 platforme de lucru aeriene, 11 vehicule funerare, 4 vehicule pentru pompieri, 3 magazine s.a.), fata de 36, Roller Team (32/2), Rimor (27/19), Iveco, Laika (25/12, respectiv 0), Dacia (21/13), Mercedes-Benz (20/18), Burstner (31/35), XGO (16/1), Benimar si Hymer (cate 14/11, respectiv 0) si Opel (12/3). Sub 10 unitati au vandut Mobilvetta, Nobel Art si Palfinger (cate 7), Ahorn si Capron, (cate 6), Chausson, Citroën, Co.ME.T, Fiat, Isuzu, Peugeot, Socage si Weinsberg, (cate 4), Adria (3), LMC, Nissan si Oil&Steel (cate 2) si Autostar, Carthago, Dethleffs, Emergencia 2000, Eura Mobil, GSR, Hobby, McLouis, Mitsubishi si Movex (cate 1).
In primele trei trimestre din 2019 au fost inmatriculate pentru prima data in Romania, conform datelor de la DRPCIV, 20.095 de autovehicule noi din cele patru categorii de greutate si 40.994 rulate, iar 59.163 au fost reinmatriculate, fata de 19.064, 42.982, respectiv 56.453. Iar conform calculelor noaste, care le includ la categoria autovehiculelor noi si pe cele care la DRPCIV apar ca fiind rulate la prima inmatriculare, dar care au data primei inmatriculari cu cel mult sase luni inainte de data primei inmatriculari in Romania, sunt 20.729 de unitati in 2019, fata de 19.899 in 2018.
Piata de semiremorci noi a scazut cu peste 10%
In primele trei trimestre din 2019 au fost inmatriculate pentru prima data in Romania, conform datelor DRPCIV, 2.591 de semiremorci noi si 4.475 rulate, iar 7.542 au fost reinmatriculate, fata de 3.055, 4.127, respectiv 7.553 in primele trei trimestre din 2018. Iar conform calculelor noastre e vorba de 3.001 semiremorci noi, fata de 3.460 in perioada similara din 2018.
Schmitz a vandut 1.129 de semiremorci noi (678 de prelate, 311 basculante, 128 cu temperatura controlata si 12 furgoane), fata de 1.265, si este urmat de Krone, cu 638 (532 de prelate, 47 cu temperatura controlata, 41 pentru transport de containere, 12 furgoane si 6 cu obloane rabatabile), fata de 1.005, Schwarzmüller, cu 170 (121 de prelate, 30 de basculante, 16 cu obloane rabatabile, 2 cu temperatura controlata si 1 pentru transport de lemn), fata de 153, Wielton, cu 169 (155 de basculante, 9 suprastructuri deschise, 3 cu podea coborata, 1 cu obloane rabatabile si 1 pentru transport de containere), fata de 184, Kögel, cu 152 (143 de prelate, 4 basculante, 3 cu obloane rabatabile si 2 platforme), fata de 266, Kässbohrer, cu 129 (34 de basculante, 32 de cisterne, 25 de cisterne ADR, 16 DA99 pentru transport de ciment, 12 pentru transport de containere, 6 prelate, 2 platforme si 2 pentru transport de vehicule), fata de 66, Berger, cu 119 (115 prelate, 3 cu suprastructura deschisa si 1 cisterna), fata de 81, si Mega, cu 103 (101 basculante si 2 pentru transport de lemn), fata de 76 in primele trei trimestre din 2018.
Clasamentul continua, dar la mare distanta, cu Meiller (36, din care 31 de basculante), Broshuis (24 pentru transport de containere), Magyar (22 de cisterne ADR), Max Trailer (22 – 13 cu podea coborata, 7 pentru transport de containere si 2 platforme) Ardor (21 de cisterne), Spitzer (16 cisterne), D-TEC (13 pentru transport de containere), Stas (9 basculante si 4 DA99), OMEPS (11 cisterne si 1 pentru transport de ciment), Asam (11 – 7 cisterne ADR, 2 pentru transport de vehicule, 1 cisterna si 1 cu obloane rabatabile), Benalu (11 – 7 basculante, 2 suprastructuri deschise si 2 cu prelata), Bodex (11 basculante) si OKT Trailer (10 cisterne).
Sub 10 unitati au vandut Lider Damper (5 basculante si 3 DA99), Nooteboom (7 platforme si 1 cu podea coborata), Zaslaw (4 basculante, 2 cisterne, 1 cu obloane rabatabile si 1 pentru transport de lemn), Van Hool (7 pentru transport de containere), Alim (5 basculante si 1 cu podea coborata), Knapen (6 furgoane), Ozgul (4 basculante, 1 pentru transport de containere si 1 pentru transport de vehicule), BC-LDS (5 cisterne ADR), Lamberet (5 cu temperatura controlata), Langendorf (3 pentru transport de geamuri si 2 basculante), Pro-Wam (5 cisterne), Santi (5 cu temperatura controlata), Ameridac (4 platforme), Nursan (2 platforme, 1 cisterna ADR si 1 pentru transport de furaje) Chiavetta (3 pentru transport containere), Faymonville (2 pentru transport de geamuri, 1 cu podea coborata), Fliegl (3 pentru transport de containere), Generatis (3 cisterne ADR), INC Seckinler (3 basculante), Inde (3 cu temperatura controlata), Katmerciler (3 pentru transport de furaje), Lag (3 pentru transport de containere), Legras (3 furgoane), Ozsan Treyler (2 cu podea coborata si 1 basculanta), Schrader (2 cisterne ADR si 1 pentru transport de vehicule), Seyit Usta (3 pentru transport de containere), Doll (2 pentru transport de lemn), Emtech (2 platforme), Feldbinder (2 cisterne ADR), Gniotpol (2 prelate), Gofa (2 cisterne ADR), Goldhofer (2 platforme), Lecitrailer (2 cisterne), Meusburger (2 pentru transport de vehicule), Nik Kioleides (1 cisterna si 1 cisterna ADR), Recker (2 cu podea coborata), Stokota (1 cu podea coborata si 1 cisterna ADR), Talson (1 furgon si 1 cu temperatura controlata), Tirkon (2, din care 1 pentru transport de ciment), CMC (1 cisterna ADR), FGM (1 pentru transport de vehicule), Finkl (1 pentru transport de animale), Frumecar (1 DA99), Gurlesenyl Treyler (1 cu podea coborata), Hiarom (1 cu obloane rabatabile), Koluman (1 basculanta), Lohr (1 furgon), Mafa (1 cisterna ADR), Menci (1 cisterna), OMSP Macola (1 cisterna ADR), Peischl (1 DA99), Platek (1 pentru transport de animale), Reisch (1 basculanta), Tabarrini (1 basculanta), Tisvol (1 basculanta), Web Trailer (1 cu obloane rabatabile), Viberti (1 pentru transport de containere) si Yalcin Dorse (1 platforma).
La acestea se adauga 15 semiremorci speciale noi si 31 rulate la prima inmatriculare in Romania si 6 reinmatriculate, fata de 8, 10, respectiv 23 in primele trei trimestre din 2018, 11.283 de remorci noi si 6.290 rulate la prima inmatriculare si 9.380 reinmatriculate, fata de 10.414, 6.129, respectiv 8.620 in 2018, 401 remorci speciale noi si 2.302 rulate la prima inmatriculare si 1.685 reinmatriculate, fata de 389, 2.259, respectiv 1.544 in 2018, 74 de remorci agricole si forestiere noi si 10 rulate la prima inmatriculare si 25 reinmatriculate, precum si 11 remorci lente noi la prima inmatriculare si 5 reinmatriculate.
Mult mai multe radieri decat in 2018, dar nu si pentru vehiculele comerciale
In primele trei trimestre din 2019 au fost radiate 102.071 de vehicule, din care 72.48 au fost dezmembrate si 29.703 au fost exportate, valori mult mai mari decat cele din aceeasi perioada a lui 2018: 65.120, 54.556, respectiv 10.564. Lunile cu cele mai multe radieri au fost aprilie si mai, cu 17.964, respectiv 17.829 de unitati, si tot atunci s-au inregistrat si cele mai multe dezmembrari, 15.753, respectiv 14.888, in timp ce varfurile de export au fost in ianuarie, cu 7.096 de unitati, si februarie, cu 4.312. La polul opus, luna cu cele mai putine vehicule radiate a fost martie, cu 5.892, si tot atunci au fost cele mai putine dezmembrari, 3.006, iar luna cu cele mai mici exporturi a fost iunie, cu 1.586.
Dintre vehiculele comerciale radiate 6.992 sunt autoutilitare (5.698 in primele trei trimestre din 2018), 666/586 sunt semiremorci, 349/222 sunt remorci, 311/287 sunt autobuze, 309/307 sunt autospecializate, 174/148 sunt autotractoare, 163/171 sunt microbuze, 148/118 sunt autovehicule speciale, 106 sunt autospeciale, numar similar in 2018 si 2019) si 43/27 sunt remorci speciale. Remarcam, astfel, ca diferentele fata de anul anterior la aceste categorii nu sunt nici pe departe la fel de mari ca diferentele dintre radierile din 2019 si cele din 2018, de unde rezulta ca piata de autoturisme, nu de vehicule comerciale, a dat cresterea atat de importanta de anul acesta.