Pentru moment atat Parlamentul European (PE), cat si Consiliul Europei (CE) isi pastreaza pozitia in privinta Pachetului Mobilitate 1, ceea ce inseamna ca sansele sa existe un acord in mandatul presedintiei Finlandei sunt foarte mici, dupa cum considera Marian-Jean Marinescu, coordonatorul grupului PPE din Comisia TRAN si unul dintre europarlamentarii romani care se opun cu fermitate adoptarii celor trei dosare in actuala forma. Acelasi lucru l-a explicat in cadrul Galei Tranzit editia a X-a si Marius Alban, unul dintre specialistii Ministerului Transporturilor, prezent la negocierile care au avut loc in Consiliul UE.
Data fiind importanta momentului, cele trei dosare fiind in Trilog intre Consiliu si Parlament, evenimentul a atras un public numeros, direct interesat de stadiul ultimelor negocieri la nivel european. Mai intai de toate, Marius Alban, reprezentantul Directiei Transporturi Rutiere Internationale din cadrul ministerului de resort, a incercat sa puna in context desfasurarea evenimentelor pe perioada cat Romania a detinut presedintia rotativa a Consiliului UE, care acum este detinuta de Finlanda, dupa care, de la 1 ianuarie, va urma Croatia. Astfel, a explicat Alban, „cu toate presiunile existente din partea Comisiei, Romania a avut destule argumente pentru a nu incepe negocierile pe durata mandatului sau, deoarece nu ne avantaja“. Aceste presiuni, a continuat oficialul Ministerului Transporturilor, sunt acum pe umerii oficialilor finlandezi, care ar trebui sa rezolve cele trei dosare pana la finalul anului. „Deci daca nu se va inchide in decembrie, probabil se va prelungi negocierea in perioada Presedintiei Croate. Din perspectiva noastra, avand in vedere complexitatea Pachetului, este greu de crezut, indiferent de presiuni, ca se vor inchide cele trei dosare in Presedintia Finlandei. Noi incercam sa il amanam pentru urmatoarea presedintie si speram ca noua Comisie va fi un factor de echilibru in aceste negocieri.“
Se incearca obtinerea unui „Pachet de acord“
De aceeasi parere este si europarlamentarul Marian-Jean Marinescu, care nu crede ca anul acesta se mai poate schimba ceva, desi nu exista o certitudine in aceasta privinta, mai ales ca decembrie, cel putin trei saptamani din ea, este o luna cu activitate la Bruxelles si Strasbourg. De altfel, in ultimul Trilog oficial, care a avut loc pe 25 noiembrie, si unde negocierile au durat pana la doua dimineata, nu s-a ajuns la niciun acord. „Pentru moment atat Parlamentul, cat si Consiliul isi pastreaza pozitia, nu s-a schimbat nimic. Fiecare dintre institutii are in aceste dosare un numar de prioritati, puncte la care nu vrea sa renunte. Cel de-al treilea Trilog a avut loc luni, 25 noiembrie, iar discutiile nu au dus la nici un rezultat. Conform calendarului, ar fi ultima intalnire, dar se mai poate programa una pe 12 decembrie. Putin probabil ca se va ajunge la un acord insa in mandatul Finlandei“, a explicat Marinescu. Europarlamentarul PNL a oferit exemplul adoptarii dosarului cel mai „usor“, respectiv cel al modificarii Regulamentului 561/2006, acolo unde PE si CE au cele mai multe puncte in comun. Chiar daca acest dosar va fi adoptat, negocierile nu pot fi inchise pentru ca trebuie sa existe un acord pentru toate cele trei dosare odata. „Probabil prin vara, toamna 2020, depinde de durata negocierii“, a mai spus Marian-Jean Marinescu. Nu in ultimul rand, coordonatorul grupului PPE in Comisia TRAN a afirmat ca unul dintre motivele pentru care inca nu avem acord, iar acest lucru este ceva pozitiv, este legat de raportorii din umbra care se lupta pentru compromisuri si pentru eliminarea unor prevederi. „PPE are doi raportori din umbra, care participa activ la negocieri, unul este Andor Deli, din Ungaria, pentru dosarul privind Detasarea, iar cel de-al doilea este Elzbieta Lukacijewska, din Polonia, pentru dosarul privind accesul la profesie – cele doua Regulamente 1.071 si 1.072. Acesti colegi ai mei au venit cu propuneri, ca un fel de Pachet de acord si sunt prezenti tot timpul acolo. Este si motivul pentru care inca nu am ajuns la un acord pe actuala forma a dosarelor“, a punctat Marinescu.
Strategia Ministerul Transporturilor se bazeaza pe abordarea generala a Consiliului
Daca in PE stim cum s-au miscat lucrurile, in fata reprezentantilor companiilor de transport, Marius Alban a exemplificat cateva dintre prevederile cuprinse in cele trei dosare, pe care specialistii din Ministerul Transporturilor le doresc a fi stabilite mai clar pentru a reduce sarcinile administrative si financiare atat pentru operatorii de transport, cat si pentru autoritatile de control. „Am identificat in Pachet anumite prevederi care, odata clarificate cu PE, sa permita ca soferul sa aiba cat mai putine documente la bord, controlul sa fie efectuat in special la sediu (pentru a reduce timpii de asteptare in trafic), o eficienta mai mare pe registrul electronic al operatorilor de transport si sistemul privind piata interna IMI, pentru ca autoritatile de control sa consulte in timp real datele si sa nu mai fie nevoie ca soferul sa astepte doua-trei ore in trafic sa i se verifice toate documentele.“ De asemenea, a mai spus Alban, ministerul roman al transporturilor a cerut o flexibilitate mai mare pentru soferi in timpul controalelor, pentru ca acestia din urma sa poata consulta in timp real compania in cazul in care se constata nevoia unui document care nu exista la bord in momentul controlului sau de o anumita clarificare cu privire la operatiunea desfasurata. „Am cerut ca acest control privind Directiva cu lucratorii mobili (Detasarea) sa se desfasoare in prima etapa la sediul intreprinderii si sa nu mai existe control in trafic pana ce noile modele de tahografe nu vor intra in functiune. De asemenea, au fost discutii foarte intense si speram sa reusim o crestere a perioadei pana la care se va face post echiparea vehiculelor cu tahograful inteligent. Au fost descoperite recent si anumite probleme legate de securitatea dispozitivului“, a afirmat Marius Alban, completand faptul ca autoritatile romanesti au cerut si o perioada de tranzitie, „din fericire, acesta fiind si punctul de vedere al PE“.
Oficialul roman a mai spus ca autoritatile noastre adopta o pozitie similara cu alte cinci state membre, pentru a maximiza sansele pentru compromisuri. „Suntem sase state – Polonia, Romania, Bulgaria, Ungaria, Lituania, Letonia – si incercam sa mai convingem si alte tari (Spania, Portugalia). Identificam acele puncte unde PE arata o mai mare flexibilitate fata de ce s-a obtinut la Consiliu. Din pacate pentru noi sunt doar cateva. In rest, incercam sa obtinem cat mai mult plecand de la abordarea generala de anul trecut din decembrie“, a continuat Alban. In opinia sa, abordarea PE este mai flexibila in privinta timpilor de conducere si de odihna, eliminand termenul de „acasa“ – cel care apare in abordarea generala adoptata de Consiliu. Asta in timp ce la dosarul privind Detasarea, asa cum a explicat anterior pentru Tranzit si europarlamentarul Marian-Jean Marinescu, pozitiile PE si CE sunt aproape identice, drept pentru care marjele de negociere sunt foarte mici. „Insa si aici PE ofera o flexibilitate mai mare in derularea operatiunilor de transport, anume ca pana la introducerea tahografului inteligent vor fi exceptate operatiunile de tranzit si cursele bilaterale plus cele doua operatiuni suplimentare, incarcare sau descarcare in fiecare directie sau niciuna la iesire si doua la intoarcere. La Consiliu aceasta abordare nu exista, dar avem pozitia PE care ne poate ajuta“, a completat Marius Alban.
Referitor la interzicerea pauzei saptamanale normale de 45 de ore in cabina camionului, directorul Directiei Transporturi Rutiere Internationale din cadrul Ministerului Transporturilor a punctat ca pozitia PE este legata de o perioada de tranzitie pana la existenta unor locuri suficiente de parcare si de cazare corespunzatoare, ceea ce ar insemna ca pauza ar putea fi interzisa abia cand, cel putin pe reteaua trans-europeana de transport – TEN-T – vor exista toate aceste parcari securizate. De mentionat ca exista deja un anunt oficial al Comisiei Europene, care s-a angajat sa investeasca 60 de milioane de euro pentru a crea noi parcari securizate, intr-o prima faza la fiecare 100 km pe toata reteaua TEN-T. „Pornind de la aceasta flexibilitate a PE, am facut o noua propunere la care au raspuns pozitiv si celelalte state din alianta, aceea de a oferi o perioada de tranzitie de 2-3 ani, pana cand vom fi asigurati ca vor exista suficiente locuri de parcare si de cazare corespunzatoare.“
Nu in ultimul rand, in privinta intoarcerii camionului acasa la fiecare patru saptamani, Alban a punctat faptul ca acest lucru nu se regaseste in abordarea Consiliului, datorita faptului ca „am reusit sa o scoatem“, iar faptul ca se regaseste in propunerea raportorului Ismail Ertug nu face altceva decat sa fie „un element de negociere, pentru ca foarte multe state nu sunt de acord cu asa ceva. Eu zic ca nu va ramane. Am atras atentia ca obiectivele noii Comisii Europene tin foarte mult de decarbonizare si reducerea emisiilor, iar anumite masuri, cum ar fi aceasta, vin in contradictie evidenta cu obiectivele Comisiei“, a mai spus Alban, cu referire la ultimul document oficial inaintat catre noua Comisie Europeana, al carei presedinte este Ursula von den Leyen, o scrisoare comuna semnata de premierii celor sase state UE, in care accentul este pus pe poluare si pe cresterea numarului de curse in gol, „cerand noii Comisii, care are aceasta putere, sa retraga Pachetul de pe masa“. Un alt element de negociere ar urma sa fie si eliminarea totala a prevederii care cere aplicarea Regulamentului Roma I (plata soferilor in conditiile cele mai favorabile ale locului in care opereaza), in acest sens ministerul prezentand in Consiliu argumente din punct de vedere juridic, venite din partea Ministerului Justitiei din Romania. Privitor la alianta celor sase state care se opun adoptarii actualei forme, in opinia lui Marian-Jean Marinescu ele, neavand „o minoritate de blocaj, nu pot strange suficiente voturi. De aceea, acum totul tine de negocieri“.
Acordul Verde este cheia
In cadrul discutiilor de la Gala Tranzit a fost prezent si proaspatul europarlamentar, fost primar al Aradului, Gheorghe Falca, care s-a aratat optimist privind sansele obtinerii unui compromis, in special si datorita faptului ca pe mandatul noii Comisii Romania are un portofoliu important, cel al Transporturilor. Adina Valean a fost nominalizata si va ocupa aceasta pozitie dupa ce a primit aviz pozitiv din partea celor doua comisii de specialitate din PE – Transport si Turism (TRAN) si cea pentru Afaceri Juridice (JURI). De asemenea, Valean a primit aviz pozitiv si din partea Parlamentului Romaniei, in urma audierilor din comisiile reunite pentru Afaceri Europene.
Ca si antevorbitorii sai, Gheorghe Falca a apreciat ca sansa transportatorilor romani in privinta acestui Pachet se leaga in mod direct de Acordul Verde (Green Deal), cu care noua Comisie condusa de Ursula von den Leyen si-a castigat mandatul. „Am luat alineat cu alineat toate masurile din Pachet pentru a vedea care se bat cap in cap cu cele aflate in Acordul Verde, iar intoarcerea camionului incalca acest acord. Vom trece in presedintia croata, care are o altfel de relatie cu grupul PPE“, a explicat Gheorghe Falca, amintind ca actualul prim-ministru croat este din PPE si ca vicepresedinte desemnat pentru Democratie si Demografie este fostul primar al orasului Dubrovnik, Dubravka Suica. „Este mult mai bine intr-o astfel de batalie sa incerci sa obtii compromisuri, sa corectezi, dar in final sa nu pierzi total. Din pacate, alianta noastra este mica.“
In panel au mai luat cuvantul si reprezentantii principalelor asociatii patronale din domeniul transporturilor, APTE 2002, FORT/ATM Bucovina si ARTRI, care si-au reiterat disponibilitatea de a sprijini in orice fel eurodeputatii, afirmand totodata ca au depus toate eforturile pentru a impiedica avansarea acestui text legislativ, insa „din pacate am ajuns in acest punct“.