Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

15 ani de parteneriat in sprijinul transportatorilor

Luna trecuta a fost inaugurat centrul de vanzari si service EVW Holding din Craiova. La festivitate au fost prezenti oficiali DAF si EVW, iar discutia cu Michael de Boer, manager de vanzari al producatorului olandez pentru Romania, Moldova, Ucraina, Belarus si Statele Baltice ne-a oferit posibilitatea de a afla mai multe despre situatia economica, si in special a transporturilor, din aceste state, precum si despre perspectivele si planurile DAF in zona.


Compania de transport si logistica Van Wijk a preferat intotdeauna DAF, iar in urma cu peste 15 ani a considerat ca producatorul olandez are nevoie de o noua reprezentare in Romania, drept pentru care a infiintat EVW Holding, unicul importator al acestei marci in tara noastra. De atunci, firma si-a extins reteaua, punctul de lucru din Craiova fiind al optulea de acest tip si urmand sa se inaugureze, pe 19 mai, la Gilau (langa Cluj-Napoca), noul sediu central EVW Holding, care va functiona si ca service si punct de vanzare de piese si anvelope.

In lupta pentru „argintul“ european
DAF a crescut continuu in ultimii 10 ani din punct de vedere al capacitatii de productie, iar in prezent se bate pentru pozitia a doua in Europa pe segmentul camioanelor de peste 15 t si tinde ca pana la finalul lui 2012 sa ajunga la o cota de 20%, fata de 14,5-15% in prezent. In paralel cu intensificarea prezentei pe batranul continent, DAF urmareste sa fie tot mai activ si in Rusia (unde a fost deschis de curand un centru de marketing si vanzari), Australia, Noua Zeelanda, Taiwan, Africa de Nod si de Sud si Orientul Mijlociu.
In ceea ce priveste Romania, cota de piata a producatorului olandez este mai mare chiar decat in celelalte state UE, de peste 20%, asa cum declara Michael de Boer, iar reteaua de service este unul din argumentele principale ale acestei reusite. Oricum, „expansiunea DAF a inceput in sudul si estul Europei, deci parteneriatele de tipul celui cu EVW Holding – organizatia din spatele camionului fiind la fel de importanta in a sprijini clientii sa-si diminueze costurile operationale – sunt foarte importante pentru noi si in perspectiva extinderii la est de Romania. Dar strategia de extindere nu presupune sa mergem repede in zone noi, ci numai dupa ce am stabilizat lucrurile in cele unde suntem deja prezenti. Astfel, daca suntem la un nivel inalt de profesionalism si calitate, crestem si posibilitatea clientilor de a se dezvolta.“

Peste 20% din piata romaneasca
In ciuda acestor aprecieri si a increderii pe care o manifesta fata de piata din Romania, Michael de Boer considera ca tara noastra a fost mai tare lovita de criza decat alte state UE, iar faptul ca situatia economica s-a deteriorat brusc a facut ca EVW Holding sa aiba stocuri destul de mari in toamna lui 2008. „Insa oamenii sunt buni si experimentati, au reactionat rapid si au facut fata la provocarea de a vinde aceste camioane pe o piata care cazuse aproape complet. In plus, au continuat sa extinda reteaua. Mentinerea sau chiar cresterea cotei de piata s-a datorat si ofertei de vehicule specializate, mai cautate de firmele romanesti dupa declinul transportului international. Pentru ca noi suntem foarte buni la autotractoare pentru international, dar cand avem o retea bine pusa la punct intr-o tara, cum este reteaua din Romania, putem vinde si sasiuri – betoniere, basculante s.a. – iar acestea au fost baza vanzarilor in ultimii doi ani.“
In prezent, DAF isi propune sa sprijine EVW Holding sa stearga urmele crizei, astfel incat sa fie pregatit pentru momentul cand cererea isi va reveni. „Insa este o provocare foarte mare sa-ti mentii pozitia.“
In primele trei luni din 2011, EVW Holding a livrat 155 de camioane noi DAF, din care 125 XF 105, 20 CF 85, un LF 45 si noua LF 55. Iar pana la final de an se estimeaza vanzarea a 600 de vehicule noi, asa cum declara Adrian Gorcea, director de marketing si vanzari EVW Holding.
Modelul de afaceri DAF este sa nu aiba pe stoc mai mult de 15% din volumul total produs. In prezent se fabrica 165 de camioane/zi, fata de 80, cat a fost media in 2010, si 275, maximul de pana acum, atins in septembrie 2008. Termenul de livrare este de 3-4 luni.
In Romania, EVW Holding are un stoc de 139 de camioane DAF noi, din care 98 sunt rezervate, cu avans platit, si din celelalte 41, 28 sunt CF 85 si 13, XF 105.
In ceea ce priveste preturile, ele sunt ceva mai mari decat in 2010, din cauza scumpirii materiei prime, dar nu au atins inca nivelul din 2008.

Tari diferite, efecte diferite ale crizei
Nu am ratat ocazia de a discuta cu reprezentantul DAF si despre situatia economica, si in special a transportului si a vanzarii de camioane, din celelalte tari din aria sa de responsabilitate, deoarece intr-o economie globala tendintele de pe o piata trec usor granitele si pot avea influente asupra unei arii mai intinse, ca sa nu mai vorbim de o tendinta generala, care se manifesta, chiar daca nu simultan, pretutindeni, si care este bine sa fie analizata atent pentru a determina oportunitatile si amenintarile pe termen scurt
Reprezentantul DAF, responsabil pentru Tarile Baltice de trei ani, este de parere ca acestea au fost lovite puternic de criza economica si mai devreme decat alte tari: in martie 2008, firmele au incetat sa cumpere camioane, iar stocurile dealerilor erau foarte mari.
La sfarsitul anului trecut insa piata si-a revenit la fel de puternic, iar in 2011 se va ajunge la nivelul din 2006-2007. Un avantaj al transportatorilor letonieni si lituanieni il constituie conflictul dintre autoritatile poloneze si ruse, care limiteaza schimbul de autorizatii dintre aceste doua tari, astfel ca firmele din Tarile Baltice au mai mult de lucru.
Belarus in schimb este o tara total diferita, in conceptia directorului de vanzari DAF. Nu este membra UE, nu a simtit criza in aceeasi masura ca alte state, desi au scazut si acolo vanzarile, dar nivelul pietei este dificil de estimat, deoarece nu exista informatii oficiale. Producatorul olandez a livrat in 2010 in Belarus peste 150 de unitati, in conditiile in care piata totala de vehicule grele a fost de circa 750, iar in anii mai buni nu depaseste 1.000 de camioane.
In Ucraina, DAF nu a vandut in 2010 aproape deloc, dar in primele luni din 2011 a semnat un contract important cu una din firmele cu flote mari, si astfel si-a atins obiectivul pentru intregul an.
Iar de Moldova se ocupa tot EVW Holding, acolo neexistand un punct separat de vanzari.

Euro 5, mai competitiv datorita taxelor de import
DAF ofera in aceste tari intreaga sa gama de produse, dar XF este preferat, inclusiv in variante de top, cu Space Cab. In ceea ce priveste specificatiile tehnice, ele nu difera de cele comandate in alte state europene, decat in cazul in care transportatorii au de infruntat temperaturi mai mici de -18oC sau mai mari de 38oC.
Michael de Boer apreciaza ca nu e deloc greu pentru un producator vest-european sa vanda pe pietele ex-sovietice, deoarece Kamaz, un concurent redutabil in zona, nu face camioane Euro 5, de care au nevoie transportatorii de international. In plus, restrictiile la importul de Euro 3 sunt foarte mari.
„Si noi putem produce camioane Euro 3, preferate de firmele care fac transport intern sau catre Rusia, dar nu este convenabil: taxele vamale sunt de 20%, fata de 5% pentru Euro 5“, explica Michael de Boer.
Acesta adauga ca DAF intentioneaza sa inceapa asamblarea de camioane in Rusia pana la sfarsitul anului, si Euro 3, si Euro 5, deoarece multi competitori fac deja asta, din cauza taxelor de import prea mari, care te obliga sa folosesti resurse si mana de lucru din Rusia pentru a fi competitiv ca pret.  

Articole similare