Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

2019, anul in care logistica a castigat lupta cu expeditiile

Sa fie oare 2019 baza unui nou inceput pentru piata interna de logistica si expeditii? Haideti sa facem un exercitiu de imaginatie si sa ne uitam la Top 500 profitabilitate. Cifrele le puteti examina in paginile acestui numar, unde puteti citi, de asemenea, si o analiza mai detaliata a pietei din punct de vedere al mai multor indicatori.

Revenind la partea de profitabilitate, daca este sa comparam cifrele primilor 10 jucatori din ultimii patru ani, observam o fluctuatie de pana in 10%, fie pe plus, fie pe minus, asa cum este cazul in 2018 fata de 2017. Nefiind de o importanta cruciala din acest punct de vedere pentru analiza pietei, trecem la un alt indicator, tipul de activitate derulata. Ei bine, 2019 este primul an in care companiile cu „ADN logistic” au facut mai multi bani decat expeditorii. Desi per total piata (raportat la Top 500) vorbim de un profit in scadere, cifra de afaceri cu 4% mai mica fata de perioada similara din 2018, pentru un total de circa 82 de milioane de euro, companiile cu activitati logistice in depozite, mai ales, au inregistrat profituri mult peste media, negativa, a pietei. De altfel, in Top 10 avem firme care opereaza suprafete mari de depozitare, in timp ce jucatori cunoscuti, care isi faceau profitul numai din intermedieri sau si din servicii de transport intermodal, au iesit din Top 10. Nu este vorba ca cei aflati acum pe primele locuri ale clasamentului nu au facut bani si din intermedieri sau din intermodal, insa cei mai multi si-au folosit sinergiile diverselor tipuri de activitati, de la depozitare si expeditii la transport si distributie nationala. Vorbim de furnizori care si-au crescut activele operationale, inclusiv prin investitii importante in depozite, investitii care este posibil sa fi fost facute in 2018 si amortizate anul trecut. Per total insa, activele primilor 10 jucatori au ajuns la 281 de milioane de euro, in crestere cu peste 6% fata de anul anterior. De remarcat ca toate aceste investitii in suprafete si echipamente au venit din cresterea consumului, care a ajuns la un plus de peste 7% fata de 2018, cu precadere din produse alimentare (+5,6%) si nealimentare (+8,5%).

Maturizarea pietei interne se vede si din cresterea personalului pentru acesti primii 10 operatori 3PL. O crestere fantastica, daca este sa ne raportam strict la cifre, de la 4.900 de angajati in urma cu doi ani la 6.000 de persoane in ultimele 12 luni, insa o crestere explicabila si asumata de companii. Pe de-o parte, pentru ca in 2019 ele stiau si au luat in calcul majorarile costurilor salariale (anul trecut salariul mediu net a inregistrat cea mai mare crestere din ultimul deceniu, de 15%, potrivit datelor publicate de INS), pe de alta parte, pentru ca in top 10 nu mai sunt atat de multi intermediari, care fac cifra de afaceri si profit cu personal redus, doar comercial.

O dovada in plus ca piata s-a maturizat si dezvoltarea nu s-a mai facut artificial, ci organic, este data din faptul ca, desi profitul primelor 500 de companii de expeditii si logistica este mai mic in 2019, primele 100 de firme au inregistrat o profitabilitate mai mare cu 10%, pana la 63,1 milioane de euro, ceea ce reprezinta 77% din totalul profitului din Top 500. Asta inseamna ca au crescut preferintele pentru o mai mare calitate a serviciilor, cu accent pe cele cu valoare adaugata, inclusiv pentru spatii de depozitare moderne, cu precadere de clasa A, segment ce reprezenta 81% din totalul celor 3,8 milioane de metri patrati care se inregistrau in semestrul al doilea al anului trecut, potrivit datelor furnizate de companiile de brokeraj. Nu in ultimul rand, odata cu cresterea calitatii serviciilor, a crescut si ponderea jucatorilor mari din expeditie, capabili sa ofere servicii complete si mai complexe, in detrimentul firmelor mai mici.

Acesta pare a fi contextul in care s-a desfasurat piata de logistica din Romania in 2019, ceea ce ii confera stabilitatea necesara pentru a trece perioada dificila din anul in curs, generata de pandemia Covid-19, un context care a pus multa presiune pe zona de depozitare, in special in prima parte a anului (martie-iulie).

Articole similare

Ad