Firma românească de transport la temperatură controlată înființată de Alexandru Constantinescu în 1994 a fost cumpărată de compania franceză de familie Walden, din care face parte și Eurotranspharma, transportator de medicamente și alte produse destinate îmbunătățirii sănătății, prezent direct în 15 țări (România va fi a 16-a) și care are în continuare planuri de extindere. Vânzarea a avut loc într-un moment când Alex Internațional era pe val, conform declarațiilor fondatorului și managerului său, care va rămâne cel puțin un an la conducerea noii entități Eurotranspharma România și va înființa în paralel o altă firmă, ce va continua activitatea de carosare și de servisare derulată până acum tot prin Alex Internațional.
Tranzacția se estimează că va fi finalizată în circa o lună, după ce această nouă firmă înființată de Alexandru Constantinescu va obține autorizația RAR și își va putea exercita în continuare activitatea de reparații și montaj caroserii. Într-o primă fază vor fi vândute 75% dintre acțiuni, iar ulterior și restul de 25%.
Cumpărătorul, grupul Walden, o firmă de familie aflată la a treia generație, are mai multe direcții de activitate, dintre care cea mai cunoscută este cea a Eurotranspharma, care prin specificul său are numeroase sinergii cu Alex Internațional. Iar acesta a fost aspectul care a cântărit cel mai mult în decizia de a vinde. Pentru că oferte au mai venit și de la alte companii multinaționale, „dar nu aveam afinități, lucrau în domenii diferite și voiau să-și adauge un serviciu nou în portofoliu”.
Walden Group a avut în 2022 o cifră de afaceri de 2,2 miliarde de euro și este prezent direct în 15 țări (la care în curând se adaugă România), dar camioanele sale ajung în total în 24 de țări. În ultimul timp a mai făcut achiziții în Polonia, Spania și Cehia, demonstrând că are nu numai strategii de extindere, ci și puterea financiară necesară. Iar din România ar fi foarte la îndemână intrarea în Bulgaria.
Eurotranspharma este cea mai importantă companie europeană de transport dedicată 100% produselor medicale la temperatură controlată (2-8 OC sau 15-25 OC) și care, datorită instrumentelor sale IT conectate, asigură distribuția last mile printr-o rețea unică în Europa și un turn de control ce permite trasabilitate completă. Compania operează prin 48 de platforme de transport, 6 hub-uri și 1.200 de angajați.
Iar Alex Internațional are o rețea formată din 35 de site-uri de cross-docking și peste 150 de angajați și se ocupă de distribuția last mile a peste patru milioane de colete și de transport internațional pentru 200.000 de paleți.
„Am făcut o alegere foarte bună.”
Motivul vânzării nu a fost o dificultate financiară, ține să sublinieze Alexandru Constantinescu. „Dimpotrivă, am un regret că vând acum, pentru că firma este sănătoasă, crește constant și ideile pe care le-am avut și le-am pus în practică din 2015 încoace mi-au adus numai satisfacții în ultimii doi ani. Deci eu am demonstrat ce aveam de demonstrat în cei 30 de ani de activitate. Dar nu are cine continua tradiția și îmi doresc să fac și alte lucruri în viață.”
Decizia de a vinde firma a apărut în 2022 – „până atunci nu mi-am dorit asta” – și, așa cum se întâmplă adesea, demersurile făcute nu s-au concretizat, dar, pe de altă parte, printr-un concurs de împrejurări, Alexandru Constantinescu a avut o întâlnire cu un reprezentant al Eurotranspharma, interesat de piața din România și mai ales de clienții din industria farmaceutică pe care îi avea transportatorul român, „care sunt cei mai buni și mai mari clienți pe care îi am în țară”.
Managerul român a mai avut acum ceva timp un contact cu Eurotranspharma, căreia i-a admirat câteva caroserii ce ieșeau pe poarta fabricii Lamberet, producător pe care în 2007 a ajuns să îl reprezinte în România, chiar cu acele modele pe care le-a văzut atunci. „Deci și aici ne-am potrivit, în sensul că și noi și ei folosim Lamberet și Carrier. De aceea cred că a fost o oportunitate care apare o dată în viață și că am făcut o alegere foarte bună.”
„Noul proprietar vrea să creștem împreună.”
Deoarece Walden este o afacere de familie, noul proprietar vrea ca Alexandru Constantinescu să rămână la conducerea noii firme, Eurotranspharma România. Înțelegerea legală presupune ca asta să se întâmple timp de un an, „dar el ar vrea ca după acesta să mai fie încă cinci”.
Întreaga organizare se va păstra, conducerea și personalul, continuitatea fiind o dovadă a faptului că noul proprietar are aceeași strategie pe care Alexandru Constantinescu a implementat-o acum câțiva ani și că „vrea să creștem împreună, fiind parte a unui grup mai stabil, cu acces la un sistem informatic foarte performant, pe care eu poate nu mi l-am permis”.
Printre avantajele ce decurg din apartenența la un grup important se numără accesul la un număr mai mare de clienți și organizarea mult mai bună – „pentru că eu totuși sunt un antreprenor care a pornit de la zero și am avut unele limitări în dezvoltare, pe când ei au în spate 2-3 generații de antreprenori”.
Transporturile implică „o viață frumoasă, dar foarte stresantă”
Alexandru Constantinescu își amintește că în peste 30 de ani de transporturi rutiere a văzut și bune și rele, a avut și bucurii, dar și tristeți și griji, uneori pentru perioade îndelungate, și a asistat la dispariția multor firme. Cu alte cuvinte, „am avut o viață frumoasă, dar foarte stresantă. Așa că nu știu dacă m-aș mai apuca încă o dată de transporturi.”
Imediat după absolvirea facultății, acesta a înființat, în 1992, o firmă de transport, căreia în 1994 i-a urmat Alex Internațional, într-un context în care deschiderea pentru antreprenoriat era mai mare în România decât în economiile dezvoltate din vest, deci din acest punct de vedere poate era mai ușor să înființezi o firmă aici, „dar pe de altă parte noi nu știam să facem antreprenoriat”.
Fiind pentru cel puțin un an la conducerea Eurotranspharma România, Alexandru Constantinescu este de părere că schimbări majore în activitatea sa nu vor fi în urma vânzării. „Sigur că presiunea nu va mai fi la fel de mare ca atunci când eram proprietarul firmei, dar voi pune la fel de mult suflet, pentru că o voi considera mereu firma mea. Și vreau să-i arăt noului proprietar că nu a fost o întâmplare că am ajuns aici. Iar dezvoltarea ulterioară o poate face pornind de la ce am construit eu, dar pe alte criterii financiare.”
Deși va continua să se implice în transport, managerului român i-ar plăcea să aibă mai mult timp pentru pasiunile sale, mai ales pentru zbor/pilotaj, și, având abilități antreprenoriale, va dori să dezvolte mai mult decât a avut răgaz până acum activitățile de service și de carosare și chiar să facă noi investiții – dar nu în transporturi. „Intenționez să îi dau o față nouă service‑ului, deoarece există piață pentru asta, și să dezvolt activitatea cu Lamberet, de care clienții sunt foarte mulțumiți și spun că este cel mai bun produs pentru transport la temperatură controlată prezent pe piața din România – deși poate nu cel mai ieftin – cu o durată de viață de până la 12 ani. Am cumpărători de acum 5-6 ani care vin cu șasiuri noi să-și mute boxurile pentru încă un ciclu de viață.”