Numeroase accidente în care sunt implicate autobuzele și autocarele sunt cauzate de o secundă de neatenție din partea șoferilor, care, în timpul condusului, fumează, mănâncă, folosesc telefonul mobil sau au alte preocupări. Sistemul de camere inteligente montate pe vehicule permite monitorizarea acestora atât la interior, cât și la exterior, și, în același timp, trimite alerte conducătorilor auto și persoanelor responsabile, pentru a-i face să fie atenți la drum, pentru o siguranță sporită în trafic. Deși inițial șoferii s-ar putea arăta reticenți față de un sistem de monitorizare, ei sunt printre principalii beneficiari, fiind apărați în cazul unor reclamații sau, mai rău, accidente care nu sunt provocate din vina lor. Operatorul de transport urban Multi-Trans, din Sfântu Gheorghe, este pionier în implementarea camerelor video inteligente pe vehicule și, în doar două luni, a văzut utilitatea investiției.
Operatorul de transport Multi-Trans, din Sfântu Gheorghe, are o flotă de 16 autobuze urbane diesel. Compania, împreună cu Primăria, are în curs de implementare mai multe proiecte de înnoire și de modernizare a transportului public, iar până la finele acestui an urmează să recepționeze 12 autobuze electrice Solaris, de 9 și 12 m lungime, plus stațiile de încărcare aferente, achiziționate cu fonduri europene. S-a obținut finanțare și pentru construcția unui sediu nou, în Parcul Industrial Sfântu Gheorghe, cu autobază modernă, acoperită, pentru flota nouă, precum și pentru introducerea unui sistem de e-ticketing și a unui serviciu de închirieri biciclete. De asemenea, este în lucru caietul de sarcini pentru încă 12 autobuze electrice, ce se vor cumpăra prin PNRR, procedura de licitație fiind demarată în perioada următoare.
Deși dispunea deja de sistem GPS pentru localizarea autobuzelor în trafic, directorul general Multi-Trans, Tittesz Zoltán, a decis că dorește o îmbunătățire a siguranței în trafic și o monitorizare mai atentă a activității, în scopul creșterii calității serviciului oferit și, implicit, pentru a atrage mai mulți pasageri spre transportul public. Soluția a fost implementarea sistemului de camere dezvoltat de Lytx, care înregistrează imagini atât din interiorul, cât și din exteriorul vehiculului și transmite alerte dacă șoferul este distras la volan, obosit, fumează sau își folosește telefonul mobil.
Camerele pot fi cumpărate sau închiriate, fără vreo condiționare privind dimensiunea flotei de vehicule monitorizate.
Imaginile înregistrate la bord, o poliță de asigurare pentru șoferi
Instalarea camerelor la bord se face foarte rapid, în câteva ore, iar funcționarea acestora se bazează pe transmiterea datelor prin telefonie mobilă, costul fiind inclus în prețul abonamentului lunar plătit pentru închirierea întregului sistem. Monitorizarea imaginilor înregistrate de camerele video se face pe o platformă, la care au acces câteva persoane din conducerea companiei. Având în vedere legislația strictă din domeniul protecției datelor cu caracter personal, imaginile nu sunt făcute public și pot fi puse la dispoziția Poliției doar în urma unei cereri scrise, în caz de accident sau alte incidente.
„La început, șoferii au fost reticenți la ideea de a fi monitorizați, dar majoritatea a înțeles că aceste camere sunt un ajutor real în trafic”, a explicat Tittesz Zoltán. „În momentul în care apare un risc iminent de coliziune, sistemul atenționează prin semnale sonore. Apoi, siguranța la bord este primordială și este binecunoscut faptul că riscurile în cazul circulației cu autobuzul sunt destul de mari, dacă ne gândim la furtul din buzunare, dar nu numai. Foarte important – și aici vorbim de un beneficiu direct pentru conducătorii auto – camerele pot rezolva orice reclamații și orice acuze aduse acestora, fără de care le-ar fi mai greu să își demonstreze nevinovăția. Am avut mai multe incidente până acum în care vina nu a fost a șoferilor noștri, dar nu am avut cum să dovedim acest lucru.”
Un exemplu elocvent este o situație recent întâmplată într-un autobuz din Sfântu Gheorghe: șoferul a trebuit să frâneze brusc, din cauza unui alt vehicul care s-a băgat în fața sa, iar un tânăr care călătorea cu spatele la sensul de mers și nu se ținea de bare s-a dezechilibrat, a căzut și s-a lovit de parbriz. Orice acuze au fost imediat demontate grație imaginilor înregistrate cu camerele video, care au arătat atât situația din trafic, cât și faptul că persoana accidentată nu a respectat regulamentul de călătorie. Altfel, s-ar fi putut ajunge chiar la deschiderea unei acțiuni penale.
Desigur, pot apărea nenumărate alte incidente, șoferii pot fi agresați verbal etc., iar imaginile de pe cameră constituie o garanție pentru aceștia. Foarte important, înregistrarea se face și cu sonor, chiar dacă în momentul vizionării imaginii în timp real, în platformă, sonorul nu se transmite. De altfel, nici nu are sens ca cineva din cadrul companiei să monitorizeze în permanență toate camerele, mai ales că semnalele de alertă sunt suficiente pentru a vedea dacă s-a întâmplat ceva, iar acestea rămân stocate în sistem. La Multi-Trans, în afară de directorul general, au acces la înregistrări doar coordonatorul de transport și înlocuitorul acestuia. Potrivit legii, înregistrările pot fi păstrate maximum 30 de zile.
Șoferii pot fi evaluați și încurajați să fie mai eficienți
Cu ajutorul camerelor, șoferii din transportul public pot fi monitorizați și evaluați, sistemul oferind posibilitatea setării de alerte pentru fumat, folosirea telefonului mobil la volan etc., dar și pentru frâne sau accelerări bruște. Acestea din urmă sunt detectate printr-o analiză inteligentă a imaginilor filmate. „Desigur, nu este în regulă ca șoferul să fumeze în interiorul vehiculului, indiferent dacă sunt sau nu pasageri la bord, dar, cel mai important, acest lucru îi poate distrage atenția. Chiar dacă interzicerea fumatului este stipulată și în regulamentul companiei, în lipsa unui control exact nu poți avea garanția că nu sunt abateri. Și, într-adevăr, după instalarea camerelor, am depistat câteva astfel de indicente. Plus alte distrageri care pot apărea”, a explicat directorul Multi-Trans.
Sistemul de camere video a început să fie utilizat în martie a.c. și, după doar două luni, rezultatele sunt spectaculoase. Dacă inițial au apărut tot felul de alerte, ulterior, acestea s-au redus semnificativ. Oricum, pe lângă semnalizarea abaterilor în platformă, o alertă sonoră, însoțită de un mesaj vizual, îi apare și șoferului. Sistemul nu suportă comunicarea efectivă cu conducătorul auto, ci doar transmite alerte presetate, care sunt suficiente pentru a îl face atent.
Peste toate, un beneficiu important îl reprezintă reducerea călătoriilor frauduloase. La Sfântu Gheorghe se folosesc încă biletele pe suport de hârtie, care trebuie validate la urcarea în autobuz – vor fi înlocuite complet în momentul implementării sistemului de e-ticketing. (De anul trecut a fost introdusă și posibilitatea plății electronice prin aplicație, dar acest sistem a fost adoptat în special de tineri, cei mai în vârstă preferând varianta tradițională.)
Accesul la bord se face doar pe la ușa din față, iar pasagerii au obligația să prezinte titlurile de călătorie șoferilor. Odată cu monitorizarea prin camere video, numărul biletelor vândute a crescut semnificativ. Biletele se pot achiziționa atât de la punctele fixe de vânzare, cât și de la șofer (la preț dublu față de prețul normal din comerț). Cel mai important însă este să fie verificate și validate.
Alertele emise rămân în platformă, astfel că șoferii – care conduc întotdeauna aceleași vehicule – pot fi evaluați pe o perioadă mai lungă de timp, atât în ceea ce privește conduita, cât și referitor la stilul de conducere. „Monitorizarea a ceea ce se întâmplă la bord este cu atât mai utilă în transportul metropolitan și interurban, unde interacțiunea cu șoferul – inclusiv pentru vânzarea de bilete – este mai mare. Iar operatorii de transport privat ar putea să folosească acest sistem pentru a-i motiva pe conducătorii auto să contribuie la reducerea călătoriilor frauduloase și a-i recompensa pe cei care au rezultate – un instrument pe care firmele de stat nu îl au la dispoziție sau este foarte greu de implementat”, subliniază Tittesz Zoltán.
Este adevărat că acolo unde companiile se confruntă cu o criză de personal – fie din transportul urban sau național – impunerea unui sistem de monitorizare nu este atât de facilă. Tocmai de aceea este important ca șoferii să înțeleagă beneficiile directe pe care le au prin instalarea camerelor, în caz de accident sau alte situații conflictuale care pot apărea. La Sfântu Gheorghe – un oraș cu o populație de puțin sub 55.000 de locuitori – nu sunt probleme cu forța de muncă în transportul public, iar conducerea a reușit să implementeze sistemul destul de repede. Rezultatele foarte bune obținute în doar câteva luni i-au convins și pe directorii societăților de transport public din apropiere – Miercurea Ciuc, Târgu Mureș – să ia în calcul montarea de camere video inteligente pe autobuze.
Creșterea calității serviciului și punctualitate
Transportul public din Sfântu Gheroghe și-a revenit complet după pandemie, iar în 2022 a fost înregistrat un număr record de călătorii, cu 10,5% mai mare decât în anul anterior. Și pentru 2023 se estimează creșteri de volume. Fără să fie făcute încă schimbări majore, pasagerii au fost atrași către transportul urban prin oferirea unui serviciu de calitate: curățenie la bord și punctualitate. Toate autobuzele sunt monitorizate prin GPS, iar orarul de circulație este afișat în stații.
Odată cu recepția noilor autobuze electrice, pasagerii vor avea un argument în plus pentru a renunța la autoturismele personale. Proiectele de investiții pe următorii doi-trei ani includ, pe lângă achiziția altor 12 autobuze cu zero emisii, sisteme de informare electronice montate în stații, pentru și mai mare predictibilitate. Fiind vorba despre proceduri de achiziție publică, un termen exact de finalizare nu poate fi înaintat. Prin implementarea noului sistem de e-ticketing, compania va putea evalua mult mai bine utilizarea transportului public din oraș și va adapta graficele de circulație în funcție de fluxurile de pasageri. De asemenea, se analizează și introducerea de trasee noi, astfel încât orice punct din oraș să nu fie mai departe de 600 m de o stație de transport public.
În viitor, Multi-Trans se va extinde și pe liniile metropolitane, iar împreună cu RATBV, operatorul public din Brașov, are în plan dezvoltarea unei linii regulate, care să facă legătura între noul aeroport, care urmează să fie inaugurat lângă Brașov, și Sfântu Gheorghe. Cum Primăria a cumpărat autogara din oraș – care a intrat în administrarea operatorului urban – aici se va dezvolta un punct multimodal, care va asigura o transbordare facilă și civilizată între liniile municipale și cele suburbane/județene.
Și liniile metropolitane ar urma să fie deservite de autobuze electrice, pentru care ar putea să fie montate stații de încărcare rapidă la capetele de traseu. Doar transportul către aeroportul din Brașov ar necesita vehicule diesel sau hibride, pentru o distanță de aproximativ 60 km dus-întors.