Proiectul de lege privind aplicarea unor tarife rutiere pe rețeaua de drumuri naționale din România a fost supus dezbaterii publice la Ministerul Transporturilor (MT) în 23 mai a.c. Adoptarea noului sistem de taxare este condiție obligatorie în Jalonul 59 al Programului Național de Redresare și Reziliență (PNRR), fără de care nu se primește următoarea tranșă de bani pentru lucrările de infrastructură. De menționat faptul că din bugetul total de 7,62 de miliarde de euro al PNRR, 4,3 miliarde de euro sunt prevăzute pentru construcția de autostrăzi. De aici și presiunea pe adoptarea noii legi privind rovinieta, respectiv TollRo în cazul vehiculelor cu masa totală maxim autorizată peste 3,5 t până la sfârșitul celui de-al doilea trimestru al anului.
Dezbaterea publică a proiectului de lege a vizat doar definirea noului sistem de tarifare, a categoriilor de utilizatori ai rețelei de drumuri și a tipului de taxă ce urmează să fie plătită de către aceștia, pe autostrăzi și pe drumuri naționale, fără nicio referire la tarife. Acestea din urmă vor fi stabilite prin Norme, au explicat reprezentanții MT și cei ai Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR).
Operatorii de transport și asociațiile patronale prezente la dezbaterea publică tocmai pe problema tarifelor voiau să discute, întrucât studiul realizat de firma de consultanță din Irlanda și prezentat în urmă cu două luni a relevat niște concluzii îngrijorătoare: o scumpire de până la 6 ori a taxelor de drum pentru vehiculele grele începând din 2026. Cărăușii au amenințat cu proteste masive dacă noile tarife la rovinietă/TollRo vor fi cele prezentate în studiu. Amintim că atunci s-a vehiculat un tarif de plecare de 0,094 euro/km pentru un camion Euro 6, care ar urma să crească procentual, în funcție de norma de poluare.