Vizibilitatea asupra mărfurilor este o condiție impusă de aproape toți clienții caselor de expediții și operatorilor logistici, și ea nu este posibilă fără sisteme telematice. Iar folosirea acestora aduce și beneficii ca îmbunătățirea eficienței operaționale, reducerea erorilor și optimizarea costurilor, de aceea se fac încontinuu investiții în implementarea și dezvoltarea unor soluții cât mai personalizate și care să țină pasul cât mai bine cu noile cerințe ale industriei. În timp, și transportatorii care lucrează pentru aceste companii au ajuns să adopte soluții telematice, indispensabile pentru garantarea calității și siguranței tranzacțiilor, iar dacă unii nu au făcut-o încă – poate pentru că sunt firme cu flote foarte mici și nu au putere financiară suficientă – nu vor mai putea amâna prea mult.
KLG Europe Logistics România dispune de un ecosistem care are la bază mai multe feluri de aplicații pentru managementul transporturilor, în funcție de tipul acestuia, și alături de ele folosește și aplicații pentru check-in-ul șoferilor care vin la depozit, pentru scanarea mărfurilor ce intră și ies din fiecare hub, pentru scanarea documentelor de către șoferi după ce au livrat o comandă, pentru imprimarea documentelor care însoțesc transportul și inclusiv o aplicație, lansată de curând, de centralizare a tuturor informațiilor clienților, din toate sistemele pe care le folosește compania.
Iar pentru interacțiunea cu clienții există aplicații web unde ei pot plasa comenzi de transport și pot avea o evidență detaliată a comenzilor și acces la documentele scanate care fac dovada livrării.
KLG va mai investi peste un milion de euro în IT în următorii 3-5 ani
Aplicațiile folosite de KLG pentru managementul transporturilor sunt achiziționate de la furnizori specializați în transport rutier de mărfuri cargo, curierat și transport maritim și aerian, iar celelalte sunt dezvoltate intern, cu echipa proprie sau cu furnizori externi.
Investiția în soluțiile de management al flotei depășește un milion de euro, așa cum declară Cosmin Căpățâneanu, Digital Transformation Director, iar în următorii ani compania plănuiește să adauge noi funcționalități în aplicația care centralizează informațiile clienților – informații utile pentru aceștia, urmând ca ei să poată accesa platforma printr-un browser web sau printr-o conexiune API – și pentru dezvoltarea aplicațiilor de management al documentelor care însoțesc mărfurile și de recepție a documentelor primite de la furnizori (facturi, CMR, POD etc.).
Acestea, alături de multe alte proiecte IT, fac parte dintr-un întreg Master Plan de digitalizare pe care KLG îl are planificat pentru următorii 3-5 ani.
Pentru comenzi de logistică și de transport rutier, sistemele KLG au fost integrate de mulți ani cu platformele clienților care au dorit asta și acum se poate interfața inclusiv sistemul de management al transporturilor maritime și aeriene, „deci putem oferi integrări pentru orice tip de serviciu”. Dar deocamdată compania nu are și integrări cu furnizorii, indiferent de tipul de transportator, deși sistemele sale permit asta.
Echipamentele de telematică au acoperire 4G, deoarece compania a investit în soluții tehnologice de ultimă generație pentru a se asigura că are o conexiune rapidă și fiabilă în ceea ce privește transmiterea datelor în timp real, o comunicare eficientă și o vizibilitate mare asupra mărfurilor transportate. Iar când tehnologii avansate, ca 5G, vor fi disponibile și relevante pentru industria de transport și logistică, există deschidere și pentru explorarea și adoptarea lor.
KLG folosește, de peste 10 ani, un TMS specializat pentru transportul rutier intern și internațional al mărfurilor paletizate și are de curând, pentru serviciul Strongo, un sistem TMS specializat în comenzi de tip curierat. Iar pentru transport maritim și aerian a implementat în ultimii ani un sistem TMS specializat. În plus, există și un ERP integrat cu aplicațiile de tip TMS.
Parteneriatul cu furnizori fără sisteme IT încă este posibil, dar nu pentru mult timp
KLG Europe Logistics Romania are peste 700 de subcontractori care fac parte din rețeaua sa de transport național și internațional și care au fiecare între cinci și 400 de vehicule. Aceștia sunt evaluați pe baza standardelor de calitate ale KLG, precum ISO, și cerințele variază în funcție de tipul mărfurilor transportate. Pentru cele cu valoare mare, de exemplu, vor fi întotdeauna folosite vehicule de tip box, cu condiții suplimentare de asigurare a mărfii.
Cerințele minime legate de telematică includ accesul la flota subcontractată în fiecare utilizare prin intermediul interconectării cu integratorii de soluții telematice. „Avem clienți cărora le transmitem datele de livrare sau actualizarea acestora la intervale de 30 de minute, conform contractelor noastre”, explică Cristina Radu, International Freight Forwarding Director.
Dar în cazul, rar întâlnit, în care subcontractorii nu dispun de sisteme telematice, compania nu renunță la colaborarea cu ei, ci încearcă să găsească soluții alternative pentru a se asigura că informațiile necesare sunt disponibile în timp real.
Pentru viitorul apropiat, standardul minim al KLG pentru sistemele telematice este deja implementat, astfel că „nu putem accepta în rețea subcontractori fără soluții telematice, deoarece ele sunt indispensabile pentru garantarea calității și siguranței tranzacțiilor noastre. Continuăm să ne dezvoltăm și să ne îmbunătățim standardele, urmărind constant nivelurile superioare de performanță și eficiență în activitate.”
Aproape toți clienții solicită vizibilitate asupra mărfurilor
Vizibilitatea mărfurilor transportate este un standard minim solicitat de aproape toți clienții KLG, mai ales de cei pentru care se lucrează just in time sau care fac livrare finală B2B și B2C pentru comenzi mici. De aceea compania are integrări cu Project44 și cu alți furnizori de soluții pentru monitorizarea mărfurilor, cu atât mai mult cu cât „vizibilitatea mărfurilor este un aspect esențial în activitatea noastră, inclusiv în momentul descărcării sau consolidării acestora în depozitele noastre sau ale partenerilor”.
KLG pune la dispoziția clienților un sistem de trasabilitate care acoperă atât depozitele sale, cât și pe cele ale partenerilor, și astfel clienții au acces la informații privind statusul, locația și destinația mărfurilor transportate, nu doar la locația vehiculului care a încărcat marfa.
Iar subcontractorilor le pune la dispoziție un POD instantaneu, prin intermediul unei aplicații numite IOD (Instant Proof of Delivery), astfel ca, după fiecare livrare, șoferul să scaneze documentele de livrare în aplicația KLG, iar aceste documente să fie transferate instantaneu în portalul Track&Trace. Astfel, clienții au acces la POD în câteva secunde, minute sau ore de la livrare, în funcție de timpul necesar pentru scanare și de numărul de documente. Iar KLG continuă să caute cele mai eficiente și inovatoare modalități de a satisface nevoile clienților legate de vizibilitate și monitorizarea mărfurilor.
Colaborarea cu șoferii, facilitată de folosirea telefoanelor
Deoarece nu a implementat echipamente speciale de date, ci a optat pentru utilizarea telefoanelor personale prin descărcarea unei aplicații dedicate, KLG a reușit să obțină deschidere din partea șoferilor și să comunice ușor cu ei, „ceea ce a îmbunătățit considerabil nivelul de adaptare la livrarea în timp real. Echipa noastră de implementare a utilizat diverse canale de comunicare, de la grupurile de WhatsApp la prezența fizică în toate depozitele KLG, a oferit instruiri pentru șoferi și a abordat și rezolvat instantaneu orice impedimente pentru a asigura o utilizare lină și susținută a aplicațiilor.”
În plus, compania este mereu deschisă să asculte feedback-ul șoferilor și să abordeze problemele sau sugestii pe care le au aceștia, pentru ca soluțiile sale tehnologice să fie bine adaptate și să satisfacă nevoile și preferințele clienților, dar și ale șoferilor.
Laguna Technology mizează pe o soluție dezvoltată in-house
Pentru gestionarea operațiunilor de transport, Laguna Technology folosește un software dezvoltat intern de departamentul de IT, pentru a se asigura că are o experiență personalizată și adaptată modelului său de business, așa cum explică CEO-ul firmei, Bogdan Mihalcea. Și a făcut investiții semnificative pentru a asigura eficiența operațională și îmbunătățirea continuă a serviciilor de transport prin dezvoltarea software-ului in-house, care a necesitat resurse considerabile de timp, efort și expertiză din partea departamentului de IT. Iar în viitorul apropiat are planificate investiții suplimentare pentru a rămâne aliniată cu evoluțiile tehnologice și cu cerințele industriei de transport, cu accent pe automatizarea fluxurilor de lucru și pe integrarea și uniformizarea diferitelor platforme și sisteme folosite în prezent, cu scopul de a îmbunătăți eficiența operațională, de a reduce erorile și de a optimiza costurile.
Pentru monitorizarea flotei, Laguna folosește soluțiile telematice FleetBoard și Trailer Connect, care furnizează acces în timp real la date importante despre locația vehiculelor, parametrii tehnici și performanță și prin intermediul cărora se pot monitoriza și gestiona eficient activitățile de transport.
Integrarea cu platformele clienților se realizează exclusiv la nivelul monitorizării camioanelor, deci beneficiarii transportului au acces în timp real la poziția GPS a vehiculului și la informații privind senzorii de deschidere a ușilor și de temperatură. Iar noul sistem care urmează să fie implementat are ca scop extinderea integrării în diverse platforme ale clienților, cu un caracter mult mai amplu.
Pentru un plus de transparență în ceea ce privește mărfurile pe durata transportului se folosesc și Project 44 și Nic Place, care le permit beneficiarilor să aibă un control total. În majoritatea cazurilor, ei folosesc platforme dedicate datorită cărora pot monitoriza și confirma primirea mărfurilor (POD) și care sunt accesibile și personalului din birou care se ocupă de gestionarea operațiunilor, și șoferilor, prin intermediul unei aplicații dedicate. Iar conducătorii auto beneficiază de training pentru utilizarea corectă a acestor instrumente și a aplicațiilor asociate, „astfel încât să înțeleagă și să respecte cerințele specifice ale fiecărui client și să garanteze un nivel înalt de acuratețe și profesionalism. Și suntem deschiși să explorăm și să implementăm noi soluții tehnologice și digitale pentru a asigura o experiență de transport superioară și o comunicare eficientă între toate părțile implicate.”
Laguna nu mai are subcontractori, dar atunci când avea ei beneficiau de integrarea sistemului de telematică Schmitz, deoarece utilizau remorcile sale.
În căutarea celui mai potrivit TMS
Pentru softul in-house, Laguna Technology utilizează o combinație între funcționalitățile specifice unui TMS și ale unui ERP, pentru a răspunde eficient nevoilor sale specifice. Această abordare permite, așa cum subliniază Bogdan Mihalcea, gestionarea operațiunilor de transport și integrarea fluxurilor de lucru cu alte departamente și procese din cadrul companiei. „Dar recunoaștem importanța digitalizării și a soluțiilor externe mai complexe disponibile pe piață. De aceea suntem în proces de prospectare și evaluare a diferitelor soluții TMS și analizăm avantajele și funcționalitățile lor, pentru a selecta cea mai potrivită soluție care să răspundă cerințelor în continuă evoluție.”
Marvi și subcontractorii săi folosesc același ERP, pentru o colaborare cât mai bună
Marvi Logistic folosește un sistem integrat ERP achiziționat de la Windsoft și ales deoarece integrează toate operațiunile legate de transport, inclusiv pe cele contabile, sisteme GPS achiziționate de la diverși furnizori (FleetBoard, OptiFleet, Safe Fleet) și telefoane mobile cu abonament Orange. Aceste soluții permit integrarea 100% cu cele ale clienților și ale celor doi operatori de transport cu care colaborează firma vâlceană, și care au în total 20 de vehicule.
Cerința minimă legată de digitalizare pe care Marvi a avut-o când a ales acești doi transportatori a fost să aibă acces la GPS-ul lor pentru a-i putea monitoriza, iar acum ei au deja implementat același sistem ERP de la Windsoft, care permite monitorizarea camioanelor în timp real, deci și colaborarea se derulează mai bine și mai eficient. Compania mai are câțiva subcontractori ocazionali, dar lor nu le solicită să aibă sisteme informatice.
Pe telefoanele mobile ale șoferilor au fost instalate aplicații POD în cazul clienților care au solicitat asta și, deși inițial conducătorii auto au fost puțin reticenți, între timp s-au obișnuit cu ele și le folosesc cu succes.
„Considerăm că nu se mai poate face transport de calitate fără astfel de sisteme informatice”, subliniază Lavinia Ștefănuț, directorul general al companiei, „și, în măsura în care se va ridica standardul de pe piață, vom ține pasul până la nivelul la care se va ajunge pe plan european, în domeniul în care activăm”.
O dovadă a faptului că firma vâlceană ține pasul cu noul este aceea că a trecut deja la 5G, iar subcontractorii au și ei încorporată această tehnologie.
În ceea ce privește cerințele pe care le au clienții de la Marvi Logistic, vizibilitatea se întâlnește aproape în cazul tuturor.