Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Micul Lion’s City 10 E face față celor mai mari provocări

Lion’s City 10 E este cel mai nou membru al familiei de autobuze electrice MAN și oferă performanțe excelente, grație motorului puternic, autonomiei crescute, dar și confortului la rulare, pentru care producătorul german este, de altfel, recunoscut. Construit pe aceeași platformă modulară cu versiunea solo de 12 m, Lion’s City 10 E vine în plus cu avantajul dimensiunilor compacte, care îl fac ideal pentru aplicații în zonele montane, cu drumuri înguste și viraje strânse. Și dacă cineva se îndoiește de fiabilitatea autobuzului electric în condiții topografice extreme, atunci trebuie să țină cont de faptul că vehiculul poate recupera până la 50% din energia eliberată la frânare, astfel că, deși se consumă mai mult la urcare, se compensează la coborâre.

Nu mai puțin de 166 km parcurși în total și o diferență de nivel de 3.345 m de la start până la cel mai înalt punct de pe traseu, totul cu o singură încărcare de baterie. Aceasta este sinteza test-drive-ului făcut luna trecută cu autobuzul electric Lion’s City 10 E în Munții Dolomiți și, foarte important, la final ne-am întors cu jumătate din baterii pline, grație sistemului eficient de recuperare a energiei.

Vehiculul, de 10,5 m lungime, este construit pe aceeași platformă modulară ca și modelul solo de 12 m, acesta din urmă fiind practic „tăiat” între axa față și ușa din mijloc, pentru a obține un ampatament scurt, de 4,4 m, și un diametru al cercului de viraj de doar 17,2 m. Componentele principale ale trenului de rulare sunt aceleași, astfel că, deși mai mic, autobuzul poate face față acelorași sarcini ca și versiunile mai mari ale gamei. Capacitatea de transport diferă însă: maximum 33 de locuri pe scaune și 80 în total. Opțional este disponibilă și configurația cu 3 uși, care îmbunătățește semnificativ fluxul de pasageri și permite o capacitate sporită.

Dimensiunile compacte, împreună cu un unghi maxim de viraj de 56O, asigură manevrarea cu ușurință a Lion’s City 10 E pe cele mai înguste drumuri. Și chiar a fost destul de strâmt pe cele mai înalte porțiuni de traseu din Alpii italieni, circulate mai ales de grupuri de bicicliști și caravane de motociclete, iar, rareori, și de motorulote.

În ciuda rampelor abrupte, motorul electric MAN – care dezvoltă o putere continuă de 160 kW (echivalentul a 217 CP) și poate da vârfuri de putere de 240 kW (326 CP) în condiții de accelerație puternică – a demonstrat performanțe optime la urcare. De subliniat că, fiind montat central, deasupra axei spate, propulsorul este expus la mai puține vibrații. Datorită cutiei de viteze adaptoare cu o singură treaptă, furnizarea puterii este continuă, ceea ce determină confort sporit la rulare. Desigur, la acest lucru contribuie și suspensia integral pneumatică și independentă pe axa față, care a atenuat mult denivelările șoselelor de munte.

5 pachete de baterii litiu-ion (NMC) poziționate pe plafon au o capacitate de stocare instalată de 400 kWh, din care doar 320 kWh sunt utilizabili, datorită strategiei de exploatare eficientă, ce presupune încărcarea până la 80% (în maximum 3 ore prin sistem plug-in cu tehnologie CCS). Standard, vehiculul este livrat cu 4 astfel de pachete. Sistemul eficient de recuperare a energiei permite încărcarea bateriilor în timpul frânării la o rată de recuperare de până la 50%. Am avut numeroase astfel de ocazii în timpul rulării la vale, iar retarderul – cu acționare atât de pe pedală, cât și de la manetă – a asigurat o decelerare fermă și, în același timp, cu intensitate continuă.

Siguranță la cel mai înalt nivel

Deși este cel mai mic autobuz urban din noua generație MAN Lion’s City, modelul testat nu face rabat la tehnologie, fiind echipat cu ESP, EBS, sistem de asistență activă la viraje și faruri LED. Ca o măsură suplimentară de siguranță, sistemul hill-hold, de asistență la plecarea din rampă, se activează automat dacă pedala de frână este apăsată mai mult de 3 secunde – și această echipare și-a dovedit pe deplin utilitatea pe traseul montan, pe care, surprinzător, erau multe porțiuni cu lucrări la carosabil.

Oglinzile retrovizoare pot fi înlocuite opțional cu sistemul MAN OptiView, cu camere video și monitoare la interior. Am avut ocazia să le testăm performanțele atât în condiții normale de drum, cât și în tunelurile montane ori în plin soare, și, într-adevăr, imaginea afișată a fost mereu una foarte bună. În plus, camere video suplimentare pot fi instalate și la ușile a doua și a treia, oferind vizibilitate mai bună șoferului.

Confort și silențiozitate

Primul lucru pe care îl remarcă pasagerii Lion’s City odată urcați la bord este luminozitatea interiorului: linia joasă a geamurilor și tonurile deschise de culori contribuie, fără îndoială, la acest lucru. Apoi, foarte important, vehiculul este silențios. Desigur, nici nu te aștepți altfel de la un autobuz electric, dar în cazul MAN este vorba de ceva în plus: nu se aude niciun zgomot de la caroserie, nu troncăne nimic atunci când se trece peste denivelări, nu se aude vântul pe la geamul lateral al șoferului… nimic.

Spațiul din dreptul ușii de mijloc, destinat căruciorului, este bine organizat, cu patru scaune rabatabile și porturi USB. Accesul către toate locurile se face foarte ușor și barele de susținere sunt ergonomic poziționate.

Sistemul de aer condiționat cu CO2, care este disponibil de la jumătatea anului trecut, este inclus și pe lista de dotări opționale ale Lion’s City. Beneficiile sunt clare: nu este doar mai ecologic (funcționează cu dioxid de carbon neutru din punct de vedere climatic, R744 în locul agentului frigorific convențional R134a), ci este și mult mai eficient, având un efect pozitiv asupra autonomiei vehiculului. La temperaturi exterioare de peste 30 OC, cum am avut în zilele de test, utilizarea sistemului de aer condiționat este necesară, iar consumul poate ajunge și la 10% din total. Sistemul de climatizare pe CO2 funcționează, de asemenea, într-un interval de temperatură mai larg decât pompele de căldură convenționale.

Testul din Alpii italieni a confirmat fiabilitatea autobuzelor electrice, care beneficiază acum de baterii având o tehnologie mult îmbunătățită, ce asigură autonomie crescută și performanțe similare vehiculelor diesel pentru anumite tipuri de aplicații. Iar sfera de acoperire este tot mai mare. Rute având distanțe medii și lungi pot fi deservite acum de autobuze ecologice, ale căror costuri de operare sunt cu mult sub cele ale modelelor diesel, iar la un calcul corect și luând în considerare o durată mai lungă de exploatare a mașinilor electrice decât cea vehiculată inițial, costul total pe întreaga perioadă de operare poate să fie chiar mai mic în cazul ultimelor, cu beneficii incontestabile pentru mediu.

Articole similare

Ad