Isuzu a livrat anul acesta 150 de autoșasiuri de 7,48 t carosate către șase distribuitori care lucrează cu Mega Image în București, Ilfov, Cluj și județele limitrofe. Am discutat cu Roberto Brendaglia, director comercial Midi Europe, despre cum a reușit Isuzu să livreze o flotă atât de importantă pentru România într-un an care a pus probleme de capacitate tuturor producătorilor auto. Midi Europe asamblează la Cerea (lângă Verona, Italia) kiturile de camionete Isuzu pentru toată Europa, lucrând după procedurile dezvoltate și implementate de Isuzu în Japonia, astfel încât clientul final să primească aceeași calitate a produsului. Midi Europe a dezvoltat în paralel o fabrică de carosare specializată, o rețea de distribuție bine instruită și un nivel al serviciului către client care împletește tradiția japoneză cu inovația italiană.
Midi Europe a început parteneriatul cu Isuzu și activitatea de asamblare a camionetelor japoneze în Peninsulă din 1995. În prezent, producătorul italian asamblează în fabrica de la Cerea peste 9.000 de autoșasiuri Isuzu de la 3,5 la 14 t, dintre care aproape 90% sunt vândute prin rețeaua proprie de distribuție din 15 țări din Europa (Italia, Spania, Franța, Elveția, Polonia, Ungaria, România și toate țările rezultate din dizolvarea Iugoslaviei). MidiEurope este autorizat să comercializeze și modelul de pick-up Isuzu D-Max pentru 10 piețe europene.
În cele mai multe țări, Midi Europe deține birouri proprii de reprezentare, care oferă suport pieței și dealerilor de acolo, unii dintre ei multi-brand.
În Italia, piața locală pentru Midi Europe, Isuzu are 120 de ateliere de service partenere, 40 de dealeri pentru camionete și 16 dealeri pentru D-Max.
Din cele aproape 9.000 de autoșasiuri produse anul trecut pentru Europa, 150 au luat drumul României, unde Midi Europe are de mulți ani un birou propriu condus de Adriana Petz.
Tranzit: Cum ați reușit să alocați un lot atât de mare de vehicule unui client român, în condițiile în care mai toți producătorii au pus limite la flotele de autovehicule livrate anul trecut?
Roberto Brendaglia: Pentru noi toți clienții sunt importanți! Și Isuzu a avut multe probleme legate de furnizarea microcipurilor în 2021, ca și ceilalți producători, însă, începând cu septembrie 2022, aproape toate problemele au fost rezolvate și am revenit la termenele de livrare anterioare de 3-4 luni de la comandă, aproape la jumătate față de cele din 2022.
Cu cât au crescut la Isuzu prețurile vehiculelor anul trecut?
Ca și ceilalți producători auto, Isuzu a crescut prețurile în câteva rânduri la camionetele sale în 2022, ca urmare a creșterilor de preț la materii prime, componente, energie sau a inflației, creșterea totală ridicându-se la circa 15%. Însă pentru moment nu sunt alte majorări anunțate pentru anul acesta.
V-a ajutat, de la finalul anului trecut, reducerea volumelor și implicit a prețurilor la transportul maritim?
Sigur, acesta este și motivul pentru care nu am mai crescut prețurile de anul trecut, deși au mai fost între timp scumpiri aplicate de furnizori. Dar scăderea tarifelor de transport containerizat ne-a permis să absorbim creșterile de preț la materii prime.
În schimb, o creștere a prețurilor se va aplica anul viitor, când Isuzu va face o reînnoire masivă a gamei de vehicule pentru continentul european, unde, de la 6 iulie, va intra în vigoare noul regulament pentru siguranță. Înnoirea va include sistemul de protecție anti-împănare în cazul unei coliziuni frontale, pe care Isuzu în Japonia și pe continentul asiatic nu îl avea, deoarece nu există aceleași norme de siguranță ca în Europa.
Pe lângă toate funcțiile de siguranță cerute de GRS, Isuzu va adăuga încă una care va face trecerea către condusul autonom.
Pentru categoria de vehicule pe care le comercializăm, regulamentul de siguranță rutieră obligă la introducerea a aproape 7 elemente noi, însă Isuzu va integra în noua generație de camionete 12 noi elemente.
Care sunt segmentele de produse cele mai bine vândute?
Există o cerere mare pe piața de camionete de distribuție medie, dar și de vehicule pentru segmentul ușor al construcțiilor. Ne ajută și faptul că Midi Europe deține o fabrică proprie de carosare în apropiere de fabrica de asamblare a autoșasiurilor unde producem un tip limitat de caroserii (bene basculabile din aluminiu sau oțel, platformă, cu macara sau fără, box etc.). Sigur, fiecare dealer poate comanda ce dorește, cu caroserie sau modele autoșasiu și adaugă clientul ce caroserie dorește, așa cum a fost și cazul autovehiculelor livrate în România.
Avantajul livrării vehiculului gata carosat de către una dintre societățile noastre este că timpul de livrare a vehiculului integral carosat este mai scurt, având omologare europeană pe toate tipurile de caroserii oferite.
De exemplu, datorită stocului de kit-uri de caroserie pregătite în prealabil, putem asambla o caroserie în 6 săptămâni, în timp ce la alți concurenți durează 10-14 săptămâni din lipsa stocului de echipamente.
Midi Europe a construit anul trecut 1.900 de autoșasiuri, iar producția din acest an va fi probabil de 2.500-2.600 de unități, acesta fiind nivelul de dinainte de criză.
Câți angajați aveți în cele două fabrici și cum vă descurcați cu atragerea de personal nou?
Angajații care lucrează în fabricile de asamblare Isuzu de lângă Verona, aproape 180 de persoane în cea de asamblare și alte 35-40 de persoane în cea de caroserii, sunt rezidenți italieni, chiar dacă mare parte dintre ei au alte naționalități. Suntem un angajator multicultural. Avem de mulți ani și două românce care lucrează la noi ca inspectori de calitate.
Folosiți și roboți sau în mare parte vorbim de muncă manuală?
Asamblarea finală înglobează de obicei multă manoperă. Singura producție robotizată este camera de sudură pentru caroserii. Avem diverși roboți atât pentru sudarea șasiului suplimentar, cât și pentru sudarea diferitelor caroserii.
Din păcate, nu putem folosi întreaga capacitate de producție a roboților, deoarece nu avem suficient personal în fabrică pentru partea de asamblare a caroseriilor.
Midi Europe a dezvoltat peste 300 de versiuni de caroserie, modele integral din aluminiu, pentru piața elvețiană, care este foarte atentă la sarcina utilă.
Supraîncărcarea este total interzisă în Elveția, unde de mulți ani cântărirea se face automat în timp ce vehiculul se deplasează pe șosea. Prin urmare, clienții elvețieni comandă doar vehicule cu bene basculante din aluminiu.
O altă utilizare a vehiculelor de 3,5 t sunt platformele aeriene, pentru care Isuzu este apreciat datorită capacității sale foarte mari de încărcare. Șasiul Isuzu poate fi echipat cu platforme aeriene de până la 25 m.
Care este gama de greutăți pentru modelele Isuzu vândute?
Isuzu vinde în prezent în Europa modele de 3,5, 5,5 și 7,5 până la 14 t. Este important de precizat că avem două modele de 3,5 t. Primul, destinat clienților care au nevoie să transporte cât mai mult posibil, pe distanțe scurte, este cel mai ușor șasiu disponibil pe piață, grație echipării cu un motor de 1,9 l. Pe acest model se poate instalata cu succes o benă basculabilă sau o platformă aeriană. Astfel, este asigurată posibilitatea instalării macaralelor sau benelor basculante, păstrând în același timp avantajul sarcinii utile, ceea ce face ca această soluție să fie foarte atractivă pentru clienții din sectorul construcțiilor ușoare, precum și platforme aeriene, care reprezintă un segment destul de mare în Italia, Spania și Franța.
Cel de-al doilea model de 3,5 t este echipat cu motorizare de 3 l. Acesta este folosit mai ales pentru distribuție, are o sarcină utilă mai mică decât celălalt, însă motorul mai mare oferă o senzație de condus mai apropiată de un camion, fiind preferat de unii clienți, cum sunt și cei români, de exemplu.
Cu noile modele pe care le vom lansa în 2024 ni se deschid mai multe oportunități, deoarece gama actuală de 5,5 t va urca la 6 t, astfel că noile produse Isuzu vor putea fi ofertate oricăror clienți care au nevoi de transport de la 3,5 la 14 t și dealerii noștri vor putea accesa segmente de nișă care până acum nu erau posibile cu limitările de greutăți actuale.
Ce planuri aveți privind furnizarea de autovehicule electrice?
Anul viitor, odată cu lansarea noilor modele Isuzu, va fi disponibil și modelul electric, cu greutăți maxime autorizate de 4,25 și 7,5 t. Pentru început, bateriile vor veni de la un furnizor japonez, dar din 2028 Isuzu va produce propriile baterii electrice.
Clienții privați din Europa nu sunt interesați deocamdată de modelul electric, deoarece sprijinul economic oferit de autorități pentru trecerea la transportul cu emisii zero nu este suficient pentru a compensa diferența dintre prețul modelelor diesel și cel al modelelor electrice, care sunt de aproape trei ori mai scumpe. În plus, din cauza creșterii prețului energiei electrice din ultimii ani, în contextul războiului ruso-ucrainean, operarea unui vehicul electric a devenit și mai puțin atractivă.
De regulă, clienții camioanelor electrice provin în principal din rândul autorităților publice.
Isuzu distribuie și camioane grele în Europa?
Isuzu este unul dintre cei mai mari distribuitori de camioane ușoare și medii din lume. Anul trecut a produs circa 350.000 de autoșasiuri pe care le-a distribuit în circa 150 țări. Isuzu produce și camioane grele, pe care le vinde însă numai pe piețe din Asia, Australia, Africa, nu și America sau Europa.
Iar în 2021 Isuzu a cumpărat UD Trucks de la Volvo Trucks (produse de Nissan).