Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Zarurile se arunc? mâine la Guvern: transportatorii cer sc?derea pre?ului RCA prin ordonan?? de urgen?? sau ies în strad? pe 15 septembrie

Desi Parlamentul a inclus in proiectul de modificare a legii RCA toate puncte solicitate de transportatori de-a lungul ultimelor luni de negocieri – printre care posibilitatea de plata lunara sau pe multiplu de o luna a asigurarii RCA, decontarea directa etc. – acest lucru nu rezolva cea mai mare problema curenta, respectiv tariful. Reprezentantii asociatiilor patronale au solicitat „inghetarea” pretului RCA la nivelul stabilit de raportul Milliman (comandat de ASF), respectiv 4.907 lei pentru un autotractor nou. Maine, 14 septembrie a.c., cu o zi inainte de data la care a fost anuntat un protest de amploare in toata tara, este stabilita la Guvern o intalnire – cu participarea Consiliului Concurentei – pentru a discuta forma pe care ar trebui sa o ia in ordonanta de urgenta articolul privind introducerea unui tarif de referinta la RCA, diferentiat pe categorii de vehicule. Iar la acesta sa se calculeze, dupa caz, bonus sau malus.
 

Pentru a nu mai pati la fel ca la protestul precedent, din decembrie 2015, cand au fost pacaliti cu promisiuni, reprezentantii transportatorilor vor acum angajamente ferme, transcrise in ordonanta de urgenta, prin care sa se stipuleze un termen de maximum 30 de zile pentru stabilirea modului de calcul al tarifului de referinta, precum si modalitatea concreta prin care societatile de asigurare vor fi obligate sa il preia si sa il aplice. In ceea ce priveste propunerea de inghetare a tarifelor la nivelul celor prezentate in raportul Milliman nu s-a obtinut nimic multumitor, cu toate ca situatia actuala este interzisa prin lege. „Norma legii RCA (23/2014) nu permite o asemenea evolutie a tarifelor, insa toate institutiile statului ridica din umeri si sustin ca nu pot interveni pe o situatie foarte clara”, a declarat Augustin Hagiu (FORT), in cadrul unei conferinte de presa a patronatelor unite din transporturi.
„Nimeni nu vrea sa bage asiguratorii in faliment. Vorbim insa de a acoperi costurile cu daunele plus costurile administrative si atat. Vorbim de o componenta obligatorie de asigurare, are rol social si de mutualitate. Sigur ca cel care produce daune va plati mai mult prin acel malus, insa doar putin mai mult si fara a internaliza costul daunei. Modalitatea de calcul al unui produs obligatoriu trebuie sa fie transparenta si publica. Daca nu se face acest lucru, atunci trebuie sa existe o referinta data de stat intr-un sens sau altul“, a declarat Radu Dinescu (UNTRR). Astazi lucrurile au scapat clar de sub control. In raportul prezentat de ASF Parlamentului se recunoaste ca firme de asigurari au vandut Malus 8 la pret de 5.000 de lei, in timp ce pentru Bonus 1-10 s-a platit 16.000 de lei. Incredibil! Cum este posibil ca un transportator care nu a avut daune pe durata unui an si si-a imbunatatit coeficientul de bonusare sa plateasca cu 10.000 de lei mai mult pentru RCA comparativ cu anul precedent. Fara sa produca asiguratorului niciun cost. ASF trebuie sa-si asume dezastrul din piata de asigurari si sa numeasca oameni capabili“.
Nu trebuie uitat ca piata RCA se ridica la un miliard de euro in 2016, astfel ca trebuie tratata cu maximum de responsabilitate. Daca tariful RCA nu va reveni la un nivel suportabil si comparabil, de altfel, cu cel din celelalte state UE, acest lucru va genera pierderea avantajului competitiv pe care carausii romani il mai au in fata celor straini. Mai mult, pe plan intern, capitalul autohton va fi falimentat, iar transporturile – care aduc pana la urma 3-4 procente la PIB-ul tarii – vor fi preluate de companii straine. Asociatiile patronale inteleg disconfortul pe care protestul de joi, 15 septembrie a.c. il va crea atat in Bucuresti, cat si in celelate orase mari ale tarii, insa fac apel la cetateni sa ii sustina, pentru ca sunt si ei direct vizati. „Daca nu se rezolva nimic, dupa alegerile din toamna s-ar putea ca si preturile la RCA pentru persoane fizice sa explodeze, sa se plateasca 1.000 de lei RCA pentru un Logan“, s-a mai subliniat in conferinta de presa.
Amintim ca pe 15 septembrie 2016 a fost planificat un protest de amploare in toata tara impotriva tarifului RCA. In Bucuresti vor protesta 5.000 de vehicule, dintre care 400 de camioane, in Piata Victoriei, in intervalul orar 09:00-15:00.

Articole similare

Ad