Upply, Ti și IRU au publicat Indexul european al tarifelor pentru al doilea trimestru din 2023, din care reiese că cel din contracte a fost de 126,9 puncte, cu 0,2 puncte mai mic decât în primul trimestru și cu 2,8 puncte mai mare decât în perioada similară din 2022, iar cel spot, de 126,3, mai mic cu 3,5 puncte decât în primul trimestru și cu 7,5 puncte decât în trimestrul al doilea al anului anterior. Asta deoarece cererea de transport rutier de mărfuri pe termen scurt este în scădere, prețurile mari ale bunurilor de consum și salariile care nu țin pasul cu aceste creșteri continuând să reducă nevoia de distribuție de produse în întreaga Europă, ceea ce se traduce în noi scăderi ale tarifelor de transport spot. Pe de altă parte, tarifele de transport pe bază de contract au scăzut mult mai puțin deoarece costurile operaționale sunt mari față de 2022, dar și pentru că mediul de afaceri a început să fie mai optimist decât în ultimul timp și pentru că există un decalaj în ceea ce privește transpunerea scăderii costurilor în scăderea tarifelor. Punând în paralel cele două tendințe, de pe piața spot și de pe piața contractelor, pentru prima dată în cei șase ani de când există aceste statistici tarifele spot sunt mai mici decât cele de transport pe bază de contract.
În prima jumătate a lui 2023 vedem, mai ales în scăderea bruscă a tarifelor spot, efectele încetinirii economice din Europa, dar nu trebuie omis faptul că prețurile de transport rutier de mărfuri rămân, în medie, cu 12-15% mai mari decât înainte de pandemie, din cauza creșterii costurilor.
În ceea ce privește consumul, datele Eurostat din martie 2023 arată că salariile din zona euro au crescut cu 5,7% în ultimul trimestru din 2022, sub nivelul inflației din perioada respectivă, ceea ce înseamnă că în termeni reali consumatorii sunt mai săraci. Asta se poate vedea în vânzările cu amănuntul din al doilea trimestru al lui 2023, când surse oficiale din fiecare țară plasează consumul în scădere față de trimestrul anterior în Germania (-7,2%), Franța (-3,6%), Polonia (-0,7%), Italia (-2,3%) și Cehia (-0,1%).
Estimările pentru restul anului sunt ca tarifele de transport să rămână scăzute, mai ales pe piața spot, dar nu atât cât ar putea fi pe fondul scăderii cererii de transport, ci ținând cont de costurile de operare care acum sunt mai mari decât anul trecut. În plus, deși creșterea salariilor ar limita scăderea consumului populației, ea ar putea să rămână mai mică decât inflația.
În ceea ce privește tarifele de transport pe bază de contract, ele se estimează că vor crește din cauza optimismului mai mare decât în 2022 pe care începe să-l aibă mediul de afaceri, dar și pentru că tarifele mici de acum determină clienții să-și asigure o capacitate mai mare decât în 2022 pentru contractele anuale.
Per ansamblu, datorită prețurilor mai mici la energie și prețurilor mai stabile de producție, Ti estimează că industria transportului rutier de mărfuri va crește cu 1,3% în 2023 față de 2022.
Deficitul de șoferi a scăzut, dar numai pe moment
Raportul realizat de Upply și Transport Intelligence este completat, ca în fiecare trimestru, de datele de la IRU despre criza de șoferi, criză care are impact asupra costurilor cu forța de muncă, deci și a costului total de transport. Se pare că deficitul din Europa s-a mai atenuat în 2023 față de 2021, ajungându-se la 7% posturi neocupate în domeniu, adică circa 220.000. Totuși, el continuă să exercite o presiune în sensul creșterii tarifelor de transport, și în 2024 IRU estimează că va crește din nou, până la 11%. Iar pentru a avea o imagine pe termen lung trebuie să ținem cont de faptul că mai puțin de 6% din șoferii profesioniști din prezent au sub 25 de ani și peste o treime din cei mai în vârstă de 55 de ani se vor pensiona în 5-10 ani, astfel că după această perioadă ar putea fi vacante mai mult de 1,2 milioane de posturi numai din cauza pensionărilor.
În Marea Britanie, care a avut una dintre cele mai mari crize de șoferi la final de 2021 (10% din posturi neocupate, adică 80.000-100.000 de locuri de muncă), s-a ajuns în 2023 la doar 1%, adică circa 1.400 de posturi neocupate, marea problemă a acestei țări fiind acum deficitul de mecanici.
Dar asta deoarece la sfârșitul lui 2021 guvernul a creat un nou program de formare, Skills bootcamp, care permite obținerea licenței și a CPC și este 100% gratuit, acoperind chiar și costurile testului medical. 54 de milioane de lire sterline au fost alocate de guvern pentru a finanța acest program, care a avut un succes atât de mare, explică IRU, în ceea ce privește obținerea licenței, încât au fost furnizate încă 50 de milioane de lire sterline pentru 2024-2025.
Motorina la pompă se poate scumpi în continuare
În al doilea trimestru din 2023 prețul motorinei a continuat să scadă până la început de iunie, odată cu scăderea cererii și încetinirea economiei, atingând cel mai scăzut nivel de la începutul războiului, adică 1,54 de euro/l preț mediu ponderat. Iar de atunci a crescut cu 2%, până la o medie de 1,64 de euro/l la sfârșitul lui iulie, mai ales din cauza reducerii de aproximativ 1,16 milioane de barili pe zi a producției de petrol în țările OPEC+. În afară de asta, Arabia Saudită a scăzut cu încă un milion de barili/zi producția pentru iulie și apoi a prelungit măsura până în septembrie, deși, pe de altă parte, cererea a atins niveluri record deoarece au fost numeroase curse aeriene pe timpul verii, s-au utilizat cantități mai mari pentru generarea de energie și a crescut activitatea industriei petrochimice chineze. În plus, Arabia Saudită a anunțat că este posibilă și creșterea acestei cantități, și prelungirea după septembrie a reducerii producției.
Ca urmare a interdicțiilor impuse, ca reacție la invazia Ucrainei, în ceea ce privește țițeiul transportat pe mare și petrolul rafinat, în vigoare de la 5 decembrie 2022, respectiv 5 februarie 2023, importurile de petrol rusesc în UE au scăzut cu 90% față de anul anterior. De exemplu, în martie 2023 au fost de 1,4 milioane de tone, față de 15,2, cât a fost media lunară din 2019 până în 2022. Nu s-a ajuns chiar la zero din cauza anumitor excepții prevăzute în pachetele de sancțiuni la adresa Rusiei, care permit importuri limitate în condiții specifice.
Decalajul dintre cererea de petrol și scăderea importurilor din Rusia a fost acoperit în două moduri: din stocurile de urgență impuse de legislația UE, la care s-a făcut apel de două ori în 2022 pentru a stabiliza piața, și din importurile mult mai mari din alte țări: Statele Unite (+63,39% în 2022 față de 2019), Norvegia (+37,35%), Brazilia (+194,32%), Angola (+56,94%) și Emiratele Arabe Unite (24,37%).
Potrivit US Energy Information Administration (EIA), prețul spot al țițeiului Brent va crește treptat în lunile următoare, ca urmare a scăderii stocurilor globale de petrol, și va ajunge la 80 de dolari/baril în trimestrul al patrulea al anului (față de 75 în mai și iunie, când slăbirea economiei a limitat așteptările privind creșterea cererii globale de petrol) și la o medie de circa 84 de dolari/baril în întregul 2023, față de 101 în 2022.
Asta ar putea duce la scumpirea motorinei la pompă în lunile următoare, mai ales că este așteptată o creștere a consumului de petrol, în special din partea țărilor asiatice care nu sunt membre OECD.
Tarifele din contracte dintre Madrid și Paris, aproape de maximul lor istoric
Pentru cursele de la Madrid spre Paris tarifele de transport pe bază de contract au crescut cu 0,7% față de primul trimestru, până la 1.541 de euro (1,22 de euro/km), adică aproape de maximul istoric din al treilea trimestru al anului trecut, care a fost de 1.546 de euro, și în creștere cu 1,3% față de trimestrul al doilea al anului trecut. Pe piața spot însă tarifele au scăzut cu 3,6% față de trimestrul anterior, până la 1.686 de euro (1,33 de euro/km) și cu 10,1% față de perioada similară din 2022.
Pe sensul celălalt tarifele din contracte au crescut cu 4,6%, până la un nou maxim istoric de 1.547 de euro (1,22 de euro/km), fiind cu 16,3% mai mari decât în trimestrul al doilea al anului trecut. Iar tarifele spot au crescut cu 0,7%, până la 1.512 euro (1,19 euro/km), fiind cu 1,0% mai mari decât în perioada similară din 2022. Așadar, de la Paris spre Madrid tarifele de transport pe bază de contract le-au depășit pe cele spot.
Mediul de afaceri francez rămâne sănătos și rezistent, cu o producție totală în creștere cu 2,4 puncte față de trimestrul anterior. Însă cel care contribuie la scăderea tarifelor spot pe ruta dinspre Madrid spre Paris este în primul rând consumul.
Datele de la institutul de statistică din Franța (INSEE) pentru al doilea trimestru din 2023 arată o scădere a consumului total de 1,24% față de trimestrul anterior și de 3,62% față de trimestrul al doilea din 2022. Alimentele contribuie cel mai mult la această scădere, volumul consumat de francezi fiind cu 3,% mai mic decât în primul trimestru al anului și cu 8,0% mai mic decât în trimestrul al doilea din 2022. Iar bunurile manufacturate au scăzut cu 3,64%.
Factorul determinant pentru aceste scăderi este inflația, care în iunie 2023 a fost de 4,5%, față de 6,3% în februarie. În ciuda acestei scăderi, scumpirea alimentelor a fost de 13,6% în iunie, iar alimentele contribuie cu aproximativ 40% la creșterea costurilor, deși reprezintă doar 16% din produsele din coșul zilnic. Ca urmare, francezii achiziționează un volum mai mic de mărfuri perisabile obișnuite, ceea ce a redus cererea și tarifele de transport rutier de mărfuri. Iar cererea mai mică de pe piața spot a dus la creșterea capacității de transport disponibile, deci la o concurență mai puternică și la scăderea tarifelor.
Dinspre Paris spre Madrid lucrurile stau diferit deoarece, dacă inflația din Franța a scăzut treptat, cea din Spania a fost mare în trimestrele al doilea și al treilea din 2022, deci vârful ei de 10,5% a fost în august anul trecut, și de atunci a ajuns la 1,9% în iunie 2023. Iar consumul se află pe un trend ascendent din august 2022 încoace. Datele disponibile pentru al doilea trimestru din 2023 arată că acesta a fost cu 2,1% mai mare decât în primul trimestru din 2023 și cu 5,8% mai mare decât în 2022, ceea ce a dus la creșterea imediată a transportului de mărfuri din Spania și la creșterea tarifelor spot. Și probabil perspectiva îmbunătățită pentru economia spaniolă a dus la creșterea tarifelor de transport pe bază de contract, chiar până la a le depășit cu 2,2% pe cele spot, deoarece clienții caută să-și securizeze capacitate în vederea unei creșteri de volume și în perioada următoare.
Estimările pentru transportul dintre cele două orașe țin cont de inflația care i-a lăsat pe consumatorii spanioli mai săraci decât în urmă cu un an, deși prețurile au scăzut între timp considerabil, dar și de politica monetară recentă, al cărei efect s-ar putea să se vadă în semestrul al doilea din 2023, în sensul de a reduce cererea și a scădea tarifele, iar în 2023-2024 ar trebui să reducă presiunea din partea cererii și să tragă ratele înapoi în jos, dar nu foarte mult, deoarece acum costurile de transport sunt ridicate.
Tarifele dintre Germania și Polonia ar putea continua să scadă
Tariful de transport pe bază de contract de la Varșovia la Duisburg a crescut cu 0,2% față de trimestrul anterior, până la 1.510 euro (1,40 de euro/km) și este acum mai mare cu 6,9% decât în trimestrul al doilea din 2022. Iar tariful spot a scăzut cu 1,4% față de trimestrul anterior, până la 1.626 de euro (1,51 de euro/km), și cu 6,0% față de anul anterior.
La retur tarifele de transport pe bază de contract au scăzut cu 2,0% față de primul trimestru din 2023, până la 1.182 de euro (1,09 euro/km), dar sunt cu 1,3% mai mari față de trimestrul al doilea din 2022, iar tarifele spot au scăzut cu 0,9% față de primul trimestru din 2023, până la 1.381 de euro (1,27 de euro/km), și cu 2,6% față de trimestrul al doilea din 2022.
Cererea din Germania rămâne imprevizibilă: datele din primul trimestru al anului indică o revenire, dar în trimestrul al doilea producția a scăzut din nou, ușor, cu 0,2 puncte față de primul. În timp ce producția de bunuri de capital a scăzut cu 0,3 puncte. Cam la fel stă și consumul din această țară: cifra de afaceri ajustată sezonier din retail a fost cu 0,4 puncte mai mare față de primul trimestru și cu 4,0 puncte mai mare decât în perioada similară a anului anterior (deși încă peste nivelul din 2019), iar unele categorii cheie de produse au scăzut – alimentele cu 2,8 puncte și echipamentele de uz casnic cu 1,7 puncte.
Pe de altă parte, în Polonia inflația rămâne una dintre cele mai ridicate din Europa, cu un vârf de 18,4% în februarie și cu o scădere de atunci încoace, până la 11,5% în iunie. Datele din trimestrul al doilea din 2023 indică o scădere a consumului cu 0,68 de puncte, determinată în mare parte de reducerea cheltuielilor pentru produse neesențiale, cum ar fi îmbrăcămintea (-5,8) și mobilierul și electricele (-3,3), în timp ce consumul de alimente a crescut cu 3,1 puncte.
Producția poloneză a început să dea semne de încetinire după o rezistență impresionantă pe tot parcursul lui 2022: cea din industria prelucrătoare a scăzut în trimestrul al doilea din 2023 cu 4,6 puncte față de primul, și cea de bunuri intermediare – esențiale pentru transporturi pe relația Varșovia-Duisburg – cu 4,5 puncte. Iar comenzile industriale noi sunt cu 13,9 puncte mai mici.
Estimările Upply pentru această rută sunt că tarifele pot încă să mai scadă, câtă vreme informațiile de la institutul german de statistică Destatis pentru trimestrul al doilea plasează comenzile noi în scădere cu 4,0 puncte față de trimestrul anterior și cu 5,0 puncte față de anul precedent, din cauza scăderii comenzilor din partea cumpărătorilor străini. Este, probabil, primul semn de creștere a ratei dobânzii în economiile principalilor parteneri comerciali ai Germaniei, și reducerea cererii va scădea și cererea de transport, și tarifele.
Pe ruta de la Duisburg la Varșovia producția pare a fi acum factorul care va avea influență mai mare asupra cererii, în sensul scăderii ei și implicit a tarifelor de transport, mai ales a celor spot, și mai puțin a celor din contracte, deoarece devine clar că industria germană a rezistat crizelor actuale mult mai bine decât se estima, deci beneficiarii de transport caută să-și asigure capacitatea de transport pentru o perioadă următoare constantă, nu dezastruoasă.
Tarifele de transport pe bază de contract din Franța în Germania cresc
Tarifele de transport pe bază de contract de la Duisburg la Lille au scăzut în trimestrul al doilea din 2023 cu 2,7% față de trimestrul anterior, până la 687 de euro (2,28 de euro/km), dar sunt în creștere cu 1,2% față de perioada similară din 2022. Iar prețurile spot au scăzut cu 3,7% față de trimestrul anterior, până la 732 de euro (2,42 de euro/km) și cu 4,7% față de perioada similară din 2022.
Pe sensul celălalt, de la Lille la Duisburg, tarifele de transport pe bază de contract au crescut cu 1,1% față de trimestrul întâi din 2023, până la 505 euro (1,67 de euro/km) și cu 8,8% față de trimestrul al doilea din 2022, iar cele spot au scăzut cu 5,6% față de trimestrul anterior, până la 530 de euro (1,76 de euro/km) și cu 11,9% față de al doilea trimestru al anului anterior. Astfel, de la Lille la Duisburg tarifele spot sunt acum doar cu 5% mai mari decât cele din contracte, față de 12,4% în primul trimestru din 2023.
Datele disponibile de la institutul francez de statistică INSEE pentru trimestrul al doilea din 2023 arată că vânzările totale cu amănuntul din această țară au scăzut cu 1,24% față de trimestrul precedent: cu 2,95% mărfurile alimentare și cu 1,75% bunurile industriale. Tot de la INSEE aflăm că cererea de produse germane scade constant în Franța, ceea ce duce la scăderea ușoară a tarifelor de transport.
Producția franceză își continuă creșterea, fiind cu 1,7 puncte mai mare decât trimestrul anterior. Dar, cum economia acestei țări este dominată de consum și el scade, tarifele de transport care ar putea scădea mai mult din această cauză sunt totuși susținute la un nivel ridicat de producția industrială franceză puternică.
Inflația din Franța a scăzut până la 4,5% în iunie 2023, dar alimentele s-au scumpit cu 13,6%, ceea ce continuă să reducă apetitul pentru consum al populației.
Cât privește volumele și tarifele dinspre Lille spre Duisburg, cele spot au scăzut din cauza cererii reduse și a disponibilității mai mari a vehiculelor, deci a concurenței dintre transportatori. În plus, inflația din Germania a fost de 6,4% în iunie 2023 și, deși a scăzut de la maxima de 10,4% din octombrie 2022, este mai mare cu 0,3% față de mai, sugerând că această țară nu parcurge un drum drept în direcția unor prețuri mai stabile.
În iunie 2023, scumpirea alimentelor a fost de 13,4% (mai mică totuși decât cea de 21,2% din februarie) și contribuie cel mai mult la creșterea costurilor populației, de când tarifele la energie s-au diminuat. Per total consumatorii plătesc acum mult mai mult pentru produsele esențiale obișnuite, iar rezultatul este un consum mai mic, o capacitate mai mare de transport spot și deci un tarif spot mai mic.
Tarifele de transport pe bază de contract însă au crescut, ceea ce poate fi explicat parțial printr-un optimism mai mare față de perspectivele economiei germane pentru al doilea semestru al anului. Mai ales că ministrul federal de finanțe a declarat că este în curs o redresare treptată, în ciuda unui mediu ce continuă să fie dificil. Iar guvernul german și-a ajustat prognoza de creștere pentru 2023 de la 0,2% la 0,4%.
Tarifele din contracte cresc și pentru că, în ciuda scăderii prețurilor combustibililor, costurile de exploatare ale transportatorilor rutieri sunt încă în creștere (vehiculele, întreținerea/reparațiile, taxele, salariile etc.), dar și pentru că beneficiarii ar putea încerca să-și asigure o capacitate mai mare în următoarele 12 luni prin acceptarea unor tarife mai mari.
Tarife mai mici pentru toate importurile din Anvers sau Rotterdam
Cele mai mari șase scăderi ale tarifelor spot față de trimestrul anterior au fost toate pe culoarele de import care provin din porturile Anvers sau Rotterdam.
Pe rutele de export, prețurile de transport pe bază de contract au ajuns la 120,4 puncte, în scădere cu 3,3 puncte față de primul trimestru al lui 2023 și cu 4,8 puncte față de al doilea trimestru din 2022. Iar tarifele spot pe rutele de export au scăzut până la 118,9 puncte, mai puțin cu 12,9 puncte decât în trimestrul anterior și cu 4,8 puncte față de perioada similară din 2022.
Pe rutele de import, tarifele din contracte au ajuns la 129,1 puncte, în creștere cu 0,4 puncte față de trimestrul anterior și în scădere cu 2,0 puncte față de anul anterior, iar cele spot au ajuns la 121,2 puncte, în scădere cu 2,3 puncte față de trimestrul anterior și cu 3,1 puncte față de anul anterior.
Principalul factor care duce la tarife spot mai mici pe rutele de import din porturi este consumul european scăzut, ca urmare a peste 18 luni de rate mari ale inflației și peste 12 luni de creștere a ratelor dobânzilor.
Datele disponibile de la institutele naționale de statistică pentru al doilea trimestru din 2023 arată o scădere a consumului total față de perioada similară din 2022 cu 3,6% în Franța, 4,0% în Germania, 2,6% în Marea Britanie, 2,8% în Italia și 5,5% în Spania. Retailerii europeni se adaptează acum la o bază de consumatori mai săracă în termeni reali decât în urmă cu un an și se pregătesc pentru semestrul al doilea din 2023 comandând volume mai mici de bunuri pentru a satisface cererea redusă pe termen scurt și mediu.
Scăderea tarifelor de transport pe bază de contract a fost mult mai mică, explicația fiind, ca și în cazul altor rute europene, un optimism mai mare din partea mediului de afaceri comparativ cu 2022, când prețurile energiei și inflația erau mult mai mari.
Pentru rutele de export tarifele au scăzut mai mult decât pentru cele de import. Cele spot au scăzut de cinci ori mai mult decât tarifele spot de import, ca rezultat al unei combinații de prețuri mari de producție (care fac ca bunurile europene să fie mai puțin competitive pe piața mondială), cerere mai mică din partea partenerilor comerciali și rate ridicate ale dobânzilor care descurajează investițiile în bunurile europene.
În al doilea trimestru din 2023 s-a înregistrat cea mai mare scădere a investițiilor în afaceri din SUA de la pandemia din 2020 (-7,3%), deci avem o scădere a comerțului B2B pe rutele transatlantice de transport maritim de marfă. În plus, o combinație între creșterea economică slabă a Chinei și decuplarea continuă dintre cele două economii reduce exporturile către China
Perspectivele tarifelor de transport spre și dinspre porturile europene depind de evoluția inflației din Europa din lunile următoare și de capacitatea consumatorilor de a absorbi o eventuală creștere viitoare a prețurilor. Chiar dacă inflația continuă să scadă, puterea de cumpărare a consumatorilor europeni a fost slăbită, deci cererea de bunuri va rămâne scăzută. Iar pe rutele de export ratele ridicate ale dobânzilor mențin scăzută cererea pentru exporturile europene cheie B2B și ne putem aștepta ca acest lucru să continue.
Tarife mai mari de transport intern în Franța
Tarifele de transport intern din Franța, atât cele spot, cât și cele din contracte, au crescut cu 0,5 puncte față de trimestrul anterior. Pe piața spot, după scăderi mari în cele două trimestre de dinainte, tarifele au crescut până la 127,8 puncte, dar rămân în scădere cu 9,1 puncte față de perioada similară a anului trecut. Iar tarifele din contracte sunt de 127,0 puncte, în creștere cu 3,9 puncte față de al doilea trimestru din 2022.
Prețurile din Franța nu au crescut în ultimele 18 luni la fel de mult ca în alte țări europene, deoarece guvernul a luat diverse măsuri de protejare față de scumpirea energiei. Dar consumul pare încă să aibă o tendință descendentă, în principal din cauza creșterii prețurilor la alimente.
Ieftinirea combustibililor și scăderea cererii de transport au dus la tarife mai mici în primul trimestru din 2023, însă un mediu de afaceri rezistent și costurile de transport ridicate totuși la niveluri istorice le-au făcut să se mențină.
Creșterea prețurilor alimentelor descurajează creșterea cererii de produse perisabile în Franța, dar inflația rămâne stabilă și se pot observa semne de creștere a cererii pentru alte bunuri.
Datele de la Plateforme de la filière automobile (PFA) arată că vânzările de mașini sunt mai mari cu 11,5% în iunie față de mai și cu 15,3% mai mari în primul semestru din 2023 față de perioada similară a anului trecut. Potrivit INSEE, sectorul auto a înregistrat cea mai mare rată de creștere de la an la an în perioada martie-mai 2023, ceea ce influențează atât piața de transport spot, deoarece producătorii auto urmăresc să satisfacă imediat cererea, cât și piața contractelor, deoarece perspectivele pieței auto se îmbunătățesc indiferent de circumstanțele potrivnice din 2023.
Perspectivele legate de volumele și tarifele pe rutele interne franceze rămân incerte, dar se așteaptă ca alimentele să se scumpească mai puțin decât până acum, inflația să rămână mai mică decât în restul Europei și mediul de afaceri să fie rezilient. Pe de altă parte, ratele stabile la un nivel înalt ale dobânzilor descurajează investițiile și tarifele de transport rutier de mărfuri pot scădea față de cele din prezent, însă rămân oricum ridicate comparativ cu nivelurile record de până acum.