Uniunea Europeană a Transportatorilor Rutieri (UETR), prezidată de FENADISMER – împreună cu alte 42 de organizații și entități europene din sectoarele transporturilor, logisticii și energiei implicate în producția și utilizarea combustibililor sintetici derivați din hidrogen, așa numiții E-Fuel – au semnat o scrisoare comună cu ocazia conferinței internațională privind combustibilii sintetici, organizată la începutul lunii septembrie la München, Germania. Conferința cu tema „Paving the way for clean mobility” reunește reprezentanți ai guvernelor, organizațiilor internaționale, asociațiilor și universităților din peste 80 de țări pentru a discuta despre modul în care piața avansează în evoluția combustibililor sintetici.
Semnatarii Cartei comune evidențiază provocarea globală cu care ne confruntăm în lupta împotriva schimbărilor climatice, subliniind necesitatea unor soluții globale, care pot fi obținute prin extinderea utilizării combustibililor verzi. Carburanții “electrici” au marele avantaj de a exploata potențialul global de energie regenerabilă. Acest lucru rezolvă două probleme principale ale tranziției energetice: stocarea și distribuția energiei regenerabile. Multe regiuni, în special Europa Centrală, vor fi dependente de importurile de energie din cauza cererii demografice și industriale ridicate.
Alte regiuni, cum ar fi Chile, Africa Subsahariană, Orientul Mijlociu sau Australia, dispun de resurse eoliene și solare abundente. E-carburanții sunt identici din punct de vedere chimic cu carburanții convenționali bine cunoscuți. Din acest motiv, conversia energiei electrice regenerabile în e-carburant permite protecția climei prin utilizarea unei infrastructuri existente și prin abordarea unei flote mari și în creștere de 1,5 miliarde de vehicule, 27.000 de aeronave, 90.000 de nave, milioane de dispozitive de încălzire și numeroase aplicații în industrie.
Prin urmare, organizațiile semnatare ale scrisorii salută recunoașterea e-carburanților ca fiind o tehnologie importantă pentru atingerea obiectivelor climatice. În ultimii ani, autoritățile de reglementare au luat măsuri importante pentru a stimula producția de hidrogen și de combustibili verzi în Europa și în Statele Unite.
Cu toate acestea, semnatarii scrisorii susțin că, pentru a sprijini cu tărie combustibilii electronici, trebuie luate următoarele măsuri suplimentare:
- Accelerarea extinderii, prin abordarea dezavantajului celui care se află la început
Producția de e-carburanți trebuie să ajungă la scară industrială cât mai repede posibil pentru a răspunde provocării climatice globale. Pe măsură ce producția de e-carburanți se îmbunătățește în timp, instalațiile de producție timpurii ar deveni rapid necompetitive. Subvențiile complexe, la scară mică, nu sunt suficiente pentru a rezolva această problemă. Ca și în cazul expansiunii cu succes a energiei solare și eoliene, este nevoie de un program de sprijin pe termen lung pentru a stimula expansiunea.
- Dezvoltarea piețelor internaționale și a parteneriatelor energetice
Derivații hidrogenului, cum ar fi amoniacul, metanolul sau țițeiul sintetic, sunt esențiale pentru o aprovizionare globală diversificată și rezistentă cu această energie regenerabilă. Este nevoie de reducerea barierelor comerciale și de stabilirea unor standarde globale coerente. Aceasta include cerințe cuprinzătoare de durabilitate care să acopere aspecte precum condițiile de muncă și gestionarea locală a apei.
- Stabilirea unei baze largi de cerere
Măsurile privind cererea, cum ar fi cotele, sunt importante pentru stabilirea piețelor țintă. Deoarece acești combustibili verzi pot fi utilizați într-o gamă largă de sectoare și aplicații, piețele-țintă nu ar trebui să fie definite în mod prea restrâns. Acest lucru poate împiedica investițiile, poate încetini extinderea și poate duce la costuri mai mari pentru toți utilizatorii.
- Asigurarea unei căi clare către un preț global al CO2
Internalizarea costurilor emisiilor de gaze cu efect de seră (GES) este esențială pentru ca e-carburanții să fie competitivi în raport cu combustibilii fosili. Primii pași pot fi făcuți la nivel național sau regional. Un sistem de comercializare a certificatelor de emisii, precum și taxele pe energie pot fi utilizate pentru a diferenția între e-carburanți, precum și între biocombustibili sustenabili și combustibili fosili, în funcție de intensitatea emisiilor de gaze cu efect de seră.
- Măsurile trebuie însoțite de o strategie globală privind emisiile de carbon
Producerea multor derivați ai hidrogenului, cum ar fi metanolul sau combustibilul sustenabil pentru aviație, necesită CO2. Prin urmare, trebuie abordată dezvoltarea logisticii CO2, a gestionării ciclului carbonului și a tehnologiei de captare directă a aerului la scară industrială. Aceasta include standarde coerente la nivel mondial pentru utilizarea CO2, de exemplu, din surse industriale.