Comisia Europeană a luat decizia de a nu extinde Block Exemption Regulation pentru consorțiile maritime, în vigoare până la 25 aprilie 2024, iar Asociația Federală Germană DSLV, care reprezintă case de expediții și operatori logistici, este de părere că în acest fel se creează condiții pentru o concurență corectă și se pune punct unei perioade în care, din cauza legislației antitrust din domeniu, piața a fost denaturată în detrimentul multor expeditori și al clienților lor, dar și al industriei logistice și portuare în ansamblul ei.
Inițial, consorțiile aveau ca scop creșterea productivității și îmbunătățirea calității serviciilor printr-o utilizare mai eficientă a capacității navelor, iar clienții europeni din domeniul transportului maritim ar fi trebuit să beneficieze de acest lucru. În realitate, crede DSLV, poziția dominantă pe piață a celor mai mari trei alianțe maritime din lume a inversat obiectivul legii.
Avantajele fiscale permise în temeiul legislației privind ajutoarele de stat și interdependențele companiilor de transport maritim au condus la dezavantaje concurențiale considerabile, în special pentru companiile mijlocii de expediere a mărfurilor și pentru clienții acestora. „Sigur că industria maritimă europeană trebuie să fie capabilă să se mențină în condițiile concurenței globale, deci trebuie consolidată. Dar cele mai multe companii de transport maritim de containere au încetat de mult să mai fie companii clasice de transport maritim și, în calitate de corporații mari active la nivel global și puternice din punct de vedere financiar, oferă servicii integrate de-a lungul întregului lanț de aprovizionare. Drept urmare, au pătruns pe piețele industriei logistice și se află acum în competiție directă cu firmele din domeniu“, detaliază DSLV. „Deci decizia Comisiei, pentru care DSLV și organizația sa umbrelă CLECAT au insistat, este cea corectă, dar vine cu ani prea târziu.“ În decizia CE se arată că firmele de transport maritim pot coopera în continuare respectând normele generale antitrust din UE și de aceea federația germană îi solicită Comisiei să continue să monitorizeze această piață și activitatea companiilor din domeniu.
Și Transport Intelligence consideră puțin confuză această ultimă parte și este de părere că alianțele vor fi mai greu de creat și de operat, dar nu imposibil. Un argument în favoarea cooperărilor este acela că există atât de multă concurență pe piața transportului maritim de containere, încât nici cea mai mare alianță nu poate influența piața, iar declarația UE poate admite tacit acest lucru, spunând că legalitatea alianțelor va fi judecată rută cu rută. În plus, aceste norme se aplică numai liniilor maritime care operează în porturile UE și, prin urmare, se presupune că o mare parte a traficului transpacific și intra-asiatic nu va fi afectat.
De aceea Transport Intelligence nu exclude un scenariu, după încheierea sau slăbirea sistemului de alianțe, conform căruia transportatorii mai mari vor deveni mai puternici, iar transportatorii mai mici vor deveni mai slabi.