Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Indicele volumelor globale

Indicele Volumelor de Transport Oceanic arată în trimestrele al treilea și al patrulea din 2023 o creștere de 1,6%, respectiv 1,2% la nivel global față de anul precedent, așa cum reiese dintr-un raport recent al Transport Intelligence (Ti). Creșterea este determinată în principal de un plus de 1,8% pentru volumele din Asia Pacific în al patrulea trimestru comparativ cu al treilea, care a menținut creșterea pe întregul an, față de 2022, la 4,0%, și sugerează că presiunea din partea cererii se atenuează treptat.

Cererea din Asia Pacific este unul dintre puținele aspecte pozitive din transportul maritim global, dar Ti subliniază că ea se datorează în mare măsură cererii tot mai puternice din partea consumatorilor din SUA. Cererea internă japoneză este slabă, dar exportul merge bine, și la fel și în Coreea de Sud, în timp ce China se confruntă și ea cu probleme legate de cererea internă, deși

în cazul său problema este mai complexă, economia înregistrând o recesiune în construcții care se extinde în sectorul bancar. Pentru a sprijini creșterea continuă, China și-a intensificat și mai mult activitatea de export, ceea ce a dus la excedente comerciale ridicate. Nu toate aceste produse se îndreaptă spre SUA, ci comerțul cu Asia de Sud-Est este și el în creștere, dar un element puternic este furnizarea de componente și alte produse semifinite pentru operațiunile de producție care, în mare parte, servesc consumatorilor americani. Acest model comercial care sprijină transportul maritim intra-asiatic a continuat să crească inclusiv când a încetinit comerțul în alte zone.

Tendința este susținută de consumatorii americani și, din fericire pentru transportul maritim global, ei continuă să reEziste. Poate cheltuielile de consum din SUA nu sunt la nivelul din prima jumătate a lui 2023, când populația cheltuia accelerat ceea ce acumulase în 2021 și 2022, dar o scădere a cheltuielilor private nu se vede încă.

Acest lucru este cu atât mai îmbucurător cu cât Europa oferă puțin sprijin pentru cererea de transport maritim containerizat, Germania în special fiind în recesiune puternică. Iar slăbiciunea unor economii precum Germania și cererea mică de transport maritim pot fi motivul pentru care criza de la Marea Roșie s-a dovedit atât de ușor de gestionat.

Creșterea procentuală a vânzărilor de retail din SUA

Transport Intelligence (Ti) a realizat de curând un studiu privind perspectivele de redresare în industria logistică, pe termen scurt, mediu și lung, în care se arată că este dificil de prevăzut ce se va întâmpla în acele părți ale economiei globale care influențează cererea de logistică și că nivelurile de incertitudine din prezent sunt mari. Deci perspectivele economiei SUA, Europei și Chinei sunt dificil de evaluat.

Pe termen scurt există probleme legate de politica monetară, politica fiscală și diverse forme de instabilitate a prețurilor, dar și schimbări structurale majore și violente în aproape toate economiile mari. Iar analiștii Ti sunt de părere că unele dintre modificările aduse sistemului comercial global sunt structurale.

China, Germania, Coreea de Sud și multe alte economii au o cerere internă insuficientă pentru a-și susține sectoarele productive și, prin urmare, se bazează pe excedentele comerciale pentru a susține activitatea economică, ceea ce acum devine nesustenabil și poate fi unul dintre motivele pentru care creșterea comerțului mondial încetinește.

Economii precum cea a Statelor Unite au fost considerate vulnerabile la recesiune, însă acest lucru nu s-a întâmplat încă, deoarece cererea consumatorilor rămâne robustă, ceea ce constituie un factor major al creșterii cererii pe piețele logistice din întreaga lume.

Economia SUA rămâne, de departe, cea mai importantă pentru stimularea creșterii economice mondiale. Comportamentul consumatorului american este cel mai important factor în determinarea dinamicii piețelor logistice internaționale și este influent pe piețele de transport aerian și maritim, precum și pentru resursele logistice interne – transportul rutier și depozitarea.

Traiectoria clară a economiei de consum din sectorul privat din SUA a fost una de creștere. Cifrele din Recensământul SUA și de la Federația Națională de Retail arată că creșterea retailului a încetinit din 2021, dar nivelul de creștere în perioada 2020-2022 a fost excepțional și a avut loc în contextul unor condiții neobișnuite.

Procentul de creștere de 3,8% ar trebui văzut ca o performanță economică respectabilă. Consumatorul american a putut să susțină cheltuieli mai mari, activele gospodăriilor crescând de la 162,526 de miliarde de dolari în al doilea trimestru din 2022 la 172,427 de miliarde de dolari în perioada similară din 2023.

Cu toate acestea, este demn de remarcat că activele au scăzut în valoare în al treilea trimestru din 2023, sugerând o deteriorare a finanțelor gospodăriilor, aspect susținut de variabilitatea creșterii cheltuielilor de la o lună la alta până în 2023.

Producția industrială însă este diferită. De exemplu, cea de mașini a crescut cu două cifre până în 2023, însă volumele rămân departe de maximele anterioare. Deși importurile sunt semnificative, vânzările de autovehicule din SUA sunt și ele mai mici decât înainte de 2020, iar stocurile rămân scăzute. O redresare a vânzărilor este posibilă, ceea ce, analizând dinamica stocurilor, ar sugera un impact imediat asupra producției și logisticii. Dar acest lucru nu s-a întâmplat încă.

În alte sectoare de producție, nivelurile stocurilor sunt ridicate, dar nu anormale. Această valoare ridicată, dar stabilă a stocurilor a determinat o cerere redusă de logistică, ceva mai acut pe piețele de transport aerian, ceea ce sugerează că, deși există constrângeri de capacitate în anumite părți ale economiei, altele au capacitate neutilizată, ceea ce ar putea avea implicații semnificative pentru inflație.

Există semnale că creșterea cererii încetinește. De exemplu, piața de depozitare din SUA se confruntă cu o creșteri moderate ale cererii, după creșterile mari din ultimii ani. Cushman & Wakefield, de exemplu, a comentat că nivelul mediu al locurilor de muncă vacante din depozite pe diferitele piețe regionale din SUA a crescut brusc cu 5,2% în al patrulea trimestru din 2023, față de o creștere de 4,6% în trimestrul precedent.

Rata de neocupare a fost de 3,1% în ultimul trimestru din 2022. Nivelurile de neocupare sunt încă scăzute, însă pot exista motive structurale pentru acest lucru, în special cererea crescută de proprietăți logistice din operațiunile de comerț electronic cu amănuntul. Per ansamblu însă, aceste cifre indică o ușoară recesiune.

Sectorul transportului rutier de mărfuri nu a experimentat niciodată situația atât de bună din imobiliare, iar acum dă semne de slăbire a creșterii. Cass Freight Index, indexul activității de transport din sectorul privat, a înregistrat o încetinire vizibilă în ultimele două trimestre din 2023, de la un vârf de 1,278 în august la 1,077 în decembrie, aspect susținut de cifre precum tonajul camioanelor, care a scăzut ușor, deși numărul trenurilor intermodale a crescut în ultimul trimestru.

Un alt set de indicatori este reprezentat de volumele gestionate de FedEx și UPS, care se concentrează asupra circulației interne a coletelor în SUA, mai ales pentru comerțul electronic cu amănuntul. Ambele companii au înregistrat volume constante de ambalaje sau în scădere în a doua jumătate a lui 2023, caracterizate de scăderi susținute ale activității B2C, dar au sprijinit segmentul B2B. În analiza acestor date este însă nevoie de prudență, arată Ti, deoarece ambele firme au fost afectate de scăderea proporției activității de vânzare cu amănuntul prin intermediul comerțului electronic. Deoarece comerțul electronic și-a redus ponderea în totalul comerțului cu amănuntul. Pe de altă parte, Amazon a înregistrat constant volume mai mari expediate în aceeași perioadă.

Toate aceste date au dus la ideea că în SUA creșterea economică a devenit moderată, dar și economia în general și cererea consumatorilor sunt încă în creștere. Nu există semne ale unei recesiuni. Iar costurile logistice încep să scadă ușor. O schimbare a acestei traiectorii probabil ar veni din partea problemelor monetare mai largi – impactul scăderii ofertei de bani sau al ratelor mai mari ale dobânzilor – sau din probleme externe, cum ar fi perturbările politice.