Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Transportul maritim în Marea Roșie și Canalul Suez rămâne incert, atrage atenția Transport Intelligence (Ti), dar impactul crizei din regiune asupra pieței containerelor până la sfârșitul lui 2023 pare să fi fost moderat.

După ce mai multe linii de transport maritim și-au suspendat operațiunile în zonă, Maersk intenționează să reia unele servicii prin Canalul Suez, fiind influențat, se pare, de prezența navelor mai multor state. Cea mai recentă notă consultativă a companiei pare să sugereze că serviciile programate pentru a doua parte a lui ianuarie și pentru februarie vor fi direcționate prin Canalul Suez, în timp ce serviciile de la începutul lui ianuarie sunt încă deviate prin Cape. În schimb, Hapag Lloyd a anunțat că va continua să-și devieze navele în jurul Canalului Suez din motive de securitate și că va analiza din nou situația în curând.

Între timp, lansările de rachete de pe coasta Yemenului continuă, cu interceptări suplimentare de către navele de război occidentale atât de drone, cât și de rachete balistice în perioada premergătoare Anului Nou, iar analiștii Ti sunt de părere că se amplifică o confruntare între Iran și dușmanii săi din Occident și din regiune.

Impactul acestor tensiuni asupra pieței de transport de containere pare să fi fost moderat până în prezent, cifrele publicate de marketplace-ul Freightos indicând că tarifele pe ruta Asia-Europa de Nord au crescut cu 11%, până la 1.621 de dolari/unitatea echivalentă unui container de 40′ și că tarifele Asia-Marea Mediterană au fost cu 5% mai mari, de 2.525 de dolari pentru aceeași unitate în săptămâna de dinainte de 28 decembrie. Aceste creșteri de tarife nu sunt efectul crizei din apropierea Canalului Suez, mai comentează Ti, ci mai ales al faptului că liniile de transport maritim caută oricum să mărească prețurile. Dar rămâne de văzut care va fi dinamica în ianuarie și în ce măsură ele vor reuși să folosească situația din regiune pentru a obține de la clienți tarife mai bune.

Creșterea reală a pieței totale de transport rutier de marfă din Europa

Conform noii Carte Albe a Transport Intelligence (Ti), piața europeană de transport rutier de mărfuri s-a contractat cu 0,4% în 2023, până la 448.658 de milioane de euro (în timp ce piața globală a scăzut cu 4,1%), iar firmele din domeniu s-au confruntat, așa cum știm deja, atât cu scăderea veniturilor reale, cât și cu cererea slabă și condițiile financiare stricte. În 2024, aceeași analiză vorbește de o creștere cu 1,7%, iar până în 2027 la fel, creșterea medie va fi de 1,7%. O altă estimare este că piața internațională de transport rutier de mărfuri va progresa mai repede decât cea internă până în 2027.

Potrivit Forumului Economic Mondial și FMI, PIB-ul european a înregistrat o creștere de doar 0,7% în 2023, iar piața internă europeană de transport rutier de mărfuri a atins o valoare de 310.099 de milioane de euro, adică în termeni reali a încetinit cu 0,3% față de 2022, în timp ce creșterea nominală a fost de -4,0%.

Și piața internațională de transport rutier de mărfuri s-a contractat, cu 0,6%, până la 138.559 de milioane de euro, iar creșterea nominală este așteptată să ajungă la -4,4% până la final de an.

Potrivit Eurostat, importurile de bunuri ale UE au scăzut cu 4,6% în al treilea trimestru din 2023 comparativ cu trimestrul anterior, în timp ce exporturile au scăzut cu 1,2%, deci a trebuit transportat un număr mai mic de mărfuri. Consumatorii sunt mai săraci în termeni reali, în timp ce întreprinderile își reduc producția din cauza scăderii cererii. Potrivit OCDE, producția și vânzările de bunuri totale fabricate, inclusiv energie, țiței și oțel și bunuri intermediare din cele 27 de țări din Uniunea Europeană au scăzut treptat de la 110 puncte în primul trimestru din 2023 la 108,7 în al doilea.

Declinul de pe piața europeană a transportului rutier de mărfuri este evident, în opinia Ti, și dacă privim performanța financiară a principalilor jucători din domeniu. DSV a raportat că a existat o scădere constantă, cifrată la 1,1%, a veniturilor sale din transportul rutier de mărfuri în ultimele nouă luni ale anului, din cauza tarifelor și volumele mai mici. Iar DB Schenker a raportat o încetinire de 2,7% în primul semestru din 2023 comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut.

În paralel, numeroase costuri de transport au crescut anul acesta. Cel cu forța de muncă din cele 27 de state membre UE, de exemplu, a fost cu 8,3% mai mare în al doilea trimestru din 2023 față de perioada similară din 2022. Iar potrivit CNR (Comitetul Național Rutier din Franța), s-a înregistrat o creștere de 4,5% a costurilor de întreținere, de 4,0% a taxelor de drum și a taxelor/axă, de 4,3% a finanțării și asigurărilor și de 6,9% a costurilor totale în primele nouă luni din 2023 față de aceeași perioadă a anului trecut. Asta în timp ce prețul mediu al motorinei a fost cu 18,2% mai mic în primele nouă luni din 2023 decât în perioada similară din 2022.

Capacitatea de transport disponibilă pe piața europeană a tot crescut din mai 2022 încoace, datele de la Transporeon indicând deci o creștere timp de 15 luni consecutive, ceea ce duce la o concurență mult mai puternică și face ca transportul rutier european să fie mai ieftin. În plus, s-a înregistrat o creștere a înmatriculărilor de camioane grele noi în UE, cu 18,5% în trimestrul al doilea din 2023, în toate țările europene. Asta în timp ce numărul insuficient al șoferilor continuă să fie o problemă, deși cele mai recente date de la IRU arătă un deficit mai mic decât în 2021, de 7%. În viitorul apropiat se estimează că deficitul de șoferi va scădea în toate țările analizate – din cauza scăderii cererii de transport – cu excepția Olandei, unde ar urma să rămână stabil. Pe termen scurt, deși scenariul actual sugerează o stagnare pe piața europeană a transportului rutier de mărfuri, comerțul electronic ar putea fi unul dintre motivele creșterii, deoarece perspectivele pe termen lung pentru această industrie rămân optimiste și, în ciuda fluctuațiilor pe termen scurt, tendința generală este ascendentă.