Dupa ce mai multe firme romanesti de transport au declarat ca au fost anchetate cu privire la modul de derulare al activitatii de transport intracomunitar si li s-a cerut sa plateasca cautiuni extrem de costisitoare pentru a nu li se sechestra camioanele si a le permite sa isi continue activitatea pana la finalizarea anchetei, saptamana trecuta presa belgiana a relatat despre una dintre cele mai mari descinderi la mai multe firme de transport din Belgia, in paralel cu perchezitii efectuate si in Slovacia, Portugalia si Franta.
Companiile Dievel Transport Mechelen, Maes Transport din Dixmude si Rosantra Transport&Camioane din Hamme sunt banuite ca ar face parte dintr-o organizatie criminala condusa de un francez si ar fi eludat in ultimii ani, incepand cu 2014, circa 6-7 milioane de euro din contributiile la asigurarile sociale. Aceste companii de tip „mailbox“ ar fi stabilite si in Slovacia si Portugalia, pentru ca soferii straini sa lucreze ieftin in Belgia. Cercetarea a inceput inainte cu cateva luni, fiind in cele din urma o actiune coordonata la nivel international. Anchetatorii au realizat perchezitii simultane in Franta, Slovacia si Portugalia. In Belgia, politia judiciara federala Flandra de Est 12 a facut perchezitii la domiciliile din Bruxelles, Mechelen, Sint-Katelijne-Waver, Hamme si Pervijze, a luat pentru interogatoriu doua persoane, urmand sa hotarasca ulterior daca vor fi retinute. Zece vehicule au fost de asemenea confiscate.
Procurorul federal a informat ca ancheta judiciara europeana implica zeci de companii de transport din Franta, Olanda, Belgia si Portugalia care obtin beneficii pe seama unor companii slovace. Cele 26 de perchezitii s-au efectuat in patrutari: Belgia, Franta, Portugalia si Slovacia, iar 23 de vehicule au fost confiscate. Opt persoane au fost interogate, inclusiv cinci din Belgia. Investigatia judiciara europeana in dumping social a avut ca rezultat arestarea a trei persoane, doi suspecti fiind eliberati in anumite conditii.
Secretarul de Stat pentru combaterea fraudelor sociale, Philippe De Backer (Open VLD) numeste raidurile politiei un semnal clar de abordare a dumpingului social. „Acesta este abordat printr-o buna cooperare intre sistemul judiciar, politie si serviciile de control. Excesele vor fi pedepsite, dar si cei care vor neglija regulile. O actiune puternica, coordonata la nivel european, ca aceasta, e necesara pentru un mediu concurential echitabil pentru companiile care respecta regulile“, a spus Secretarul de stat, completand: „munca trebuie facuta dupa reguli simple si clare, verificabile, pentru conditii de concurenta echitabile in Europa. Depinde de comisarul Bulc sa ia un pachet clar de masuri care sa clarifice situatia si, daca e necesar, sa revizuiasca legislatia UE privind transportul rutier.“
Mai multe despre actiunile din Belgia si temeiul legal al acestor actiuni vom discuta cu ocazia conferintei Tranzit de transport international de marfa de pe 6 si 7 aprilie de la Cluj-Napoca.