Așa cum știți deja, pentru a evita problemele din timpul controalelor în trafic, Comisia Europeană le-a recomandat statelor membre UE să adopte o perioadă de grație, în care să nu dea amenzi, pentru vehiculele care ar fi trebuit echipate cu tahograf inteligent de generația a doua încă de pe 21 august 2023, dar nu au fost din cauza disponibilității reduse a noilor aparate. Datorită acestei perioade de grație ele pot fi înmatriculate și cu smart tacho 1, cu condiția să treacă la smart tacho 2 cel târziu pe 18 august 2025. Ceea ce aduce costuri suplimentare pentru transportatorii din statele respective – printre care, așa cum informează asociația olandeză de transport și logistică TLN, se numără acum și Olanda.
Perioada de grație este însă numai pentru aplicarea noii măsuri, nu și pentru instalarea noului tahograf pe camioanele înmatriculate în Olanda după 21 august 2023. Adică vehiculele care urmau să fie înmatriculate acolo după această dată ar fi trebuit înregistrate anterior pentru a li se acorda posibilitatea de a amâna echiparea cu smart tacho 2. Altfel sunt obligate să îl dețină.
TLN mai informează că a solicitat instituțiilor abilitate din Olanda ca prețul cardului tahograf să nu fie mărit la 1 ianuarie 2024 cu rata inflației (ar fi urmat să crească de la 104 la 110 euro fără TVA) și să se respecte promisiunile făcute anterior legate de un nou sistem tarifar non-profit și un tarif plauzibil de acoperire a costurilor pentru fiecare produs. Asociația și alte părți interesate solicită de câțiva ani un preț al cardului care să acopere costurile pentru producerea lui. Ministrul Infrastructurii și Gospodăririi Apelor stabilește prețul după consultarea părților interesate, dar TLN crede că în Olanda cardul de tahograf este mult mai scump decât, de exemplu, permisul de conducere, și mult mai scump decât costul său de producție, ceea ce plasează Olanda în Top 3 european al țărilor cu cele mai scumpe carduri, cu mult peste media din UE, „un lucru inacceptabil pentru un produs public impus prin lege de către UE“.