Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Abordarea digitală, fără sucursale, crește perspectivele de colaborare și dezvoltare

Eurosender este o companie înființată în Slovenia, dar care are acum sediul central în Luxemburg, și care se află la intersecția dintre tehnologie și logistică, având deci o abordare digitală pe care conducerea sa o consideră unică în această industrie. 40% dintre angajați lucrează în domeniul digital – mult mai mulți decât de obicei într-o firmă de logistică – deoarece Eurosender și-a construit și continuă să-și dezvolte propria platformă. Compania nu deschide filiale locale în zonele de care este interesată, ci funcționează ca o singură unitate ce deservește toate piețele, iar asta a ajutat-o să rămână flexibilă. Printre țările unde lucrează în acest mod se numără și România, considerată un hub logistic important în Europa de Est.

Eurosender s-a înființat în 2014, cu scopul de a le oferi clienților persoane fizice o soluție simplă, rapidă și fiabilă pentru transportul internațional de colete. Iar de atunci și-a schimbat obiectul de activitate și a trecut la deservirea clienților persoane juridice, pentru ca în prezent să ofere o gamă completă de servicii, inclusiv livrări în camioane și vehicule ușoare, grupaje, transport expres, manipularea documentelor, relocări și mutări și chiar transport de autoturisme.

Compania are sediul central în Luxemburg și filialele principale în Luxemburg, unde are inclusiv un centru de Cercetare și Dezvoltare, și Slovenia, unde a fost înființată și unde este hub-ul operațional. Iar abordarea sa digitală și echipa internațională din cele două centre, ce reunește oameni din diverse colțuri ale lumii, care vorbesc 17 limbi europene, îi permite să deservească zilnic clienți din toate țările UE, dar și China, SUA, Turcia ș.a., mai ales prin gestionarea transportului odată ce mărfurile de acolo ajung în Europa.

Așadar, compania nu deschide filiale locale în țările de care este interesată, ci funcționează ca o singură unitate care deservește în mod colectiv toate piețele. „Această abordare ne-a ajutat mult și ne-a permis să rămânem flexibili și receptivi. Credem cu tărie în abordarea digitală fără sucursale, care ne permite ca, valorificând doar tehnologia noastră IT unică, să le oferim servicii chiar și clienților din țări unde nu avem prezență fizică, dintre care cele mai importante, pentru noi, sunt Germania și Portugalia – centrele noastre de putere și piețe cu o creștere solidă și cu oportunități semnificative și pe viitor – dar și Franța, Marea Britanie și Spania”, detaliază Jan Štefe, CEO Eurosender.

În afară de Uniunea Europeană, compania mai are parteneriate solide în China, țară pentru a cărei cultură, tradiție și inovație are un respect deosebit, și acum este preocupată de consolidarea acestor relații și de extinderea acoperirii în zonă.

Jan Štefe mai subliniază faptul că, având în vedere unicitatea modelului său de afaceri și natura personalizată a serviciilor, „nu avem concurenți direcți în sensul tradițional al cuvântului”: există companii care oferă servicii similare, dar Eurosender are propria nișă și se concentrează asupra propriilor obiective și a satisfacției clienților, iar pe cei mai mulți jucători din logistică îi vede mai degrabă ca pe potențiali parteneri decât ca pe niște concurenți, „ceea ce favorizează un mediu industrial colaborativ, mai degrabă decât combativ”.

Operator logistic sau companie de IT?

În afară de această platformă IT proprie, Eurosender este un expeditor assets light, nu deține nici vehicule, nici depozite, ci se bazează pe partenerii săi pe termen lung, dintre care cu unii are acorduri de exclusivitate, și merge pe piața spot doar la nevoie.

Accentul pus pe digitalizare a făcut ca la un moment dat compania să se întrebe cum este mai corect să se identifice: ca operator de logistică sau firmă de IT? „ Am ales logistica, recunoscând că este esența ofertei noastre, dar tehnologia este cea care ne oferă avantajul principal și unicitatea.”

Recent Eurosender a investit peste 10 milioane de euro direct în tehnologia sa digitală și caută să continue investiția cu o medie de patru milioane de euro/an în următorii trei ani.

În ceea ce privește inteligența artificială (AI), deși are multe utilizări, ea este văzută de Eurosender în special ca un instrument adițional care să permită oferirea unui serviciu superior pentru clienți. De aceea, deși se pune accentul pe elementul uman, pe echipa de agenți dedicați serviciilor pentru clienți, care vorbesc fluent mai multe limbi, eficiența în plus pe care o aduce AI face din aceasta o prioritate pentru companie. Iar prin utilizarea ei pe viitor se poate extinde paleta lingvistică.

Scalarea eficientă a operațiunilor, principala provocare

Dacă în trecut expedierea de colete a fost principala sursă de venituri a Eurosender, acum transportul rutier contribuie cel mai mult la cifra sa totală de afaceri și la profit, deoarece între timp a câștigat tot mai mulți clienți industriali. „Și am fost norocoși ca, după ce am înregistrat în ultimii ani cea mai mare creștere în transportul rutier dintre toate activitățile noastre, să ne menținem și în 2023, în ciuda turbulențelor economice și geopolitice din Europa.”

Pe viitor compania se concentrează asupra rafinării serviciilor pe care le oferă deja – nu intenționează să-și extindă portofoliul – cu scopul de a le îmbunătăți și de a se asigura că oferă o calitate de top înainte de a lua în considerare completarea gamei.

Fiind o companie în creștere, principala provocare pentru Eurosender a fost întotdeauna scalarea eficientă a operațiunilor, având ca obiectiv principal creșterea. O altă provocare majoră este adusă de fluctuațiile pieței, mai ales pentru că schimbările din anumite industrii, cum ar fi comerțul electronic, pot afecta cererea pentru serviciile sale.

În ceea ce privește perturbările pe care Pachetul Mobilitate le aduce în organizarea activității firmelor de transport central și est-europene, reprezentantul Eurosender este de acord cu faptul că noile reglementări au creat pe termen scurt probleme de capacitate, dar declară că între timp condițiile au redevenit stabile și că pe termen lung această legislație va aduce mai multă prosperitate în industrie.

Optimizarea încărcărilor, cea mai bună măsură de reducere a emisiilor pe termen scurt

Sustenabilitatea, cuvântul de ordine în această perioadă, este o valoare de bază și pentru Eurosender, care se implică activ în măsurarea, gestionarea și reducerea emisiilor de CO2 din activitățile sale folosind un set de instrumente și protocoale pentru a urmări impactul asupra mediului, în conformitate cu standardele internaționale. În plus, se asigură că și subcontractorii respectă principii similare de protecție a mediului și îi încurajează să adopte strategii de măsurare și reducere a emisiilor. Iar această reducere este documentată exact în raportul anual de sustenabilitate.

Compania crede cu tărie că cea mai bună măsură pe termen scurt pentru reducerea emisiilor de CO2 este optimizarea încărcăturii, astfel încât toate camioanele de pe șosea să circule cât mai aproape de capacitate și cât mai puțini kilometri pe gol sau deloc. „Iar datorită portofoliului bogat de clienți și investiției agresive în tehnologie noi îndeplinim acest obiectiv în fiecare zi.”

În afară de inițiativele legate de automatizare și sustenabilitate, deoarece este o companie în care tehnologia ocupă un rol atât de important, Eurosender și-a reconstruit în ultimul timp infrastructura IT pentru transport de mărfuri și expediere de colete, ceea ce a adus prețuri dinamice și un backend simplificat, pentru procese mai eficiente de lansare a comenzilor, mai ales pentru serviciile realizate cu vanuri, și costuri mai mici pentru clienți. În plus, utilizatorii au o experiență mai bună legată de utilizarea softurilor, gestionează mai precis datele și beneficiază de servicii extinse, pe măsura evoluției cerințelor lor.

România, un hub important în Europa de Est

Eurosender a intrat în România în 2015, anul imediat următor înființării sale, deoarece recunoaște importanța strategică a țării noastre ca hub logistic în Europa de Est. În opinia lui Jan Štefe, România se remarcă în special în ceea ce privește parteneriatele cu transportatorii, nu doar relațiile cu beneficiarii de transport, deoarece are o piața de transport rutier robustă, „care se aliniază bine cu serviciile noastre extinse de livrare folosind vanuri. În plus, România găzduiește un număr semnificativ de parteneri logistici, ceea ce o face un punct esențial în rețeaua noastră europeană. În ceea ce privește dinamica pieței, România are un mediu competitiv, dar accentul pus pe realizarea unor parteneriate puternice ne-a poziționat în mod unic, în sensul în care nu suntem doar un alt furnizor de servicii, ci ne propunem să ne integrăm puternic cu operatorii locali pentru a îmbunătăți întregul lanț logistic.”

Ca expeditor digital, Eurosender crede în unitatea pieței europene și prin valorificarea rețelei sale paneuropene înțelege și să colaboreze cu un număr cât mai mare de transportatori români, care să aibă acces ușor la mărfuri din întreaga Comunitate.

În opinia lui Jan Štefe, una dintre cele mai mari provocări din sectorul logistic românesc este fragmentarea, faptul că există o mulțime de firme mici și mijlocii, care lucrează independent sau în grupuri mici, informale, și care vor să intre pe piața europeană. Iar Eurosender crede că le poate ajuta, printr-o abordare sistematică, să câștige clienți din afara României.

Compania are totuși relații și cu numeroși beneficiari de transport de la noi, mai ales studenți sau expați care vor să trimită ceva în străinătate, eventual pentru micile afaceri ale familiilor lor, dar și mari jucători industriali, în special din producție și industria auto. Deci accentul său este pe serviciile internaționale, pe importul și exportul din/în România.

Eurosender nu oferă la noi servicii de depozitare, dar pe alte piețe, da, fără a fi însă domeniul său principal de activitate. Însă, deși se definește ca o companie fără multe active proprii și strategia sa nu include achiziționarea de active nici în România, rămâne deschisă să-și adapteze abordarea în funcție de tendințele și oportunitățile pieței, astfel încât, valorificând poziția geografică strategică a țării noastre și competența firmelor de transport rutier de la noi, să-și îmbunătățească ofertele de servicii în următorii ani.

Operațiunile din România sunt gestionate printr-o rețea de colaboratori externi, nu prin angajați interni, dar conducerea companiei observă că aici există o bază substanțială de talente, de specialiști în logistică, „deci este cu siguranță o piață a muncii interesantă de explorat. Mai ales că, în peisajul în continuă evoluție al ocupării forței de muncă, am observat o tendință notabilă: provocarea a trecut de la localizarea profesioniștilor IT calificați – o dificultate universală în trecut – la recrutarea de personal foarte specializat (în cazul nostru, în logistică), ceea ce reflectă o cerere mai mare la nivelul întregii industrii, intensificând concurența pentru atragerea de experți calificați în domeniu.”

Articole similare

Ad