Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Numeroși indicatori economici și de transport au fost îngrijorători în Franța la final de an

Tarifele de transport rutier de mărfuri au continuat să scadă în Franța și în noiembrie, conform barometrului Upply (France: road transport prices fell again in November (upply.com)), iar cererea mică într-un sezon care teoretic trebuia să fie de vârf, și să atragă și creșteri de tarife, îngrijorează operatorii, cu atât mai mult cu cât nu numai că au scăzut comenzile, dar au crescut termenele de plată și fluxul de numerar și au crescut numărul de insolvențe și șomajul.

Cifrele de la INSEE arată că economia franceză a căzut în trimestrul al treilea din 2023, contractându-se cu 0,1% față de trimestrul anterior. Indicele managerilor de achiziții, HCOB PMI™, pentru industria prelucrătoare franceză, produs de S&P Global, a fost de 42,9 în noiembrie, departe de pragul de 50, care ar însemna creștere. Iar indicele compozit HCOB PMI Flash al activității generale din Franța a scăzut și el la 44,5 în noiembrie (față de 44,6 în octombrie). Banque de France se aștepta la o ușoară creștere de 0,1% în trimestrul al patrulea, dar mediul de afaceri nu îi împărtășea optimismul și riscul de recesiune oficială este real.

Climatul de afaceri s-a deteriorat pentru a doua lună consecutiv, scăzând cu 1,3 puncte. Construcțiile, comerțul cu ridicata și comerțul cu amănuntul au dus la scăderea mediei indicelui, în timp ce sectoarele industriale și de servicii au stagnat în cel mai bun caz.

În ceea ce privește tarifele de transport rutier din Franța, ele au scăzut cu 1,2% în noiembrie față de octombrie, deci sunt la a doua lună consecutivă de declin, din cauza scăderii volumelor, dar și a ieftinirii motorinei: prețul petrolului Brent a pierdut mai mult de 8 dolari într-o lună (și mai mult de 13 dolari din 2 octombrie), iar prețul motorinei la pompă a scăzut cu 4,5% în decurs de o lună și cu 7% în de două luni.

Mecanismul de transmitere a variației costului motorinei în tariful de transport, cu o întârziere de o lună, a fost eficient, subliniază Upply, care se așteaptă la o scădere a tarifelor de cel puțin 0,6-0,7% din cauza combustibilului, dar se miră de faptul că o diferență de 13 dolari Brent, adică o scădere de peste 15% a prețului, provoacă doar o scădere de 7% a prețului la pompă.

Articole similare

Ad