Pentru Iveco România, 2023 a fost un an bun – așa cum îl caracterizează Andrei Gagea, directorul general al companiei – în care s-au înmatriculat 2.703 vehicule noi din toate categoriile de greutate, cu 7-8% mai multe decât în 2022, dintre care 2.052 ușoare, în creștere cu 30-40 față de anul anterior, și 651 medii și grele, comparativ cu 447. În plus față de statisticile oficiale privind înmatriculările, compania a livrat multe vehicule în noiembrie și decembrie, care nu au fost carosate și înscrise la timp în circulație pentru a figura în 2023, deci cifrele ar fi putut fi mai mari. Iveco România își propune ca vânzările din 2024 să fie similare cu cele din 2023, deși din discuțiile cu transportatorii reiese că volumele de marfă, mai ales cele din Comunitate, scad, iar sentimentul de incertitudine este mare. Estimările privind vânzările sunt, totuși, optimiste, și se datorează, printre altele, participării la noi licitații și faptului că la finalul anului trecut producătorul italian și-a schimbat, pentru prima dată în istoria sa, întreaga gamă de vehicule.
Anul trecut a fost bun și pentru că Iveco România a avut, pentru toate gamele de greutate la un loc, o cotă de piață de 15,8% (într-o piață mai mare decât în 2022 – deci s-au înmatriculat mai multe vehicule), fiind pe locul al doilea după acest indicator, și-a menținut poziția de lider pe segmentul ușor cu Daily, cu 24,8%, și a ajuns să aibă 7,4% din piața medie și grea. În plus, Andrei Gagea declară că producătorul italian are în România o cotă de piață mai mare decât în țările din jur.
Dintre camioanele de peste 16 t, aproape 63% sunt autotractoare și restul șasiuri, un mix puțin diferit față de anul anterior, când autotractoarele au reprezentat 75,6%. Creșterea ponderii autoșasiurilor se datorează inclusiv câtorva livrări de flote de câte 20-40 de gunoiere, skip loader-e și vehicule de construcții, în special basculante, dar și betoniere. Dintre autotractoare, 20-25% au fost reprezentate de vânzări de flote de câteva zeci de unități, iar restul au fost vânzări retail.
Circa 60% din vehiculele Iveco livrate în 2023 au fost comandate din 2022, dar anul trecut s-au remediat problemele din producție și din lanțul de aprovizionare, iar termenul de livrare, care în 2022 depășea un an pentru unele modele, a ajuns la 3-4 luni, sau chiar mai puțin la unele specificații. Concret, un autotractor din gama grea comandat la final de ianuarie și fabricat de la zero poate fi livrat în aprilie, dar Iveco România are și 2-3 configurații de stoc puse anticipat în producție, care pot ajunge la clienți mai devreme. În ceea ce privește modelele din noile game ușoară, medie și grea, lansate în producție deja de constructorul italian, Daily va ajunge în țara noastră în primul trimestru al anului, iar vehiculele grele la finalului celui de-al doilea trimestru.
Iveco România nu a avut în 2023, în nicio gamă, clienți care să renunțe la mașinile comandate, dar unii, destul de puțini, au amânat livrările de la final de an pentru începutul lui 2024.
Pondere mai mare a vehiculelor finanțate de Iveco Capital
Prețul utilitarelor Iveco a fost destul de stabil în 2023 față de 2022, după dinamica abruptă din ani anteriori, dar modelele din noua gamă vor fi mai scumpe exclusiv din cauza echipării cu noile sisteme de siguranță cerute din iulie de noua legislație GSR.
Andrei Gagea explică faptul că Iveco România are și clienți care preferă să cumpere în continuare modele din vechile game, și clienți care le așteaptă pe cele noi, dar și unii și alții vor o clasificare cât mai bună din punct de vedere al taxei de drum din Germania. „Toți clienții își doresc să plătească cele mai mici taxe de drum, evident, și Iveco poate oferi vehicule care să se încadreze în orice clasă. Totuși, pentru a optimiza TCO, noi sprijinim clienții să pună în balanță diferența de taxare de 0,8 eurocenți/km și costurile aferente unui vehicul optimizat din punct de vedere al taxării.”
Din totalul vehiculelor vândute în 2023 de Iveco România, circa 30%, față de 24-25% în 2022, au fost finanțate prin Iveco Capital, care are drept partener tradițional BRD și derulează, pentru perioade de 3-4 ani, pentru toate categoriile de greutate, campanii promoționale cu dobânzi preferențiale – o parte din dobândă fiind susținută de Iveco România. Iar în aceste campanii vor fi incluse în 2024 și camioane cu noile sisteme de siguranță cerute de GSR.
Firmele care cumpără camioane grele preferă finanțarea prin leasing financiar sau credit, în timp ce pentru leasingul operațional, deși dorit de unii operatori, sunt tot mai puțini furnizori.
Durata medie a unui contract de leasing financiar, pentru care optează circa 70% dintre cumpărători, este de 4-5 ani, iar solicitări de reeșalonare a plăților nu au existat, în ciuda unui an dificil pentru performanțele financiare ale transportatorilor. Au existat însă în 2023 prelungiri ale contractelor de buy back din cauza livrării cu întârziere a vehiculelor noi.
Lipsa infrastructurii și costurile mari împiedică vânzarea vehiculelor electrice
Oportunitățile de vânzare a vehiculelor cu combustibili alternativi sunt reduse, dar aceasta este o situație generalizată, având în vedere faptul că ponderea vânzărilor acestor vehicule în 2023 a fost de aproximativ 1% din totalul vehiculelor de peste 3,5 t înmatriculate în România, din toate mărcile.
La început de 2024 va fi lansat la noi Daily electric și în vederea acestui eveniment, încă din noiembrie 2023, service-urile din rețea au fost echipate corespunzător, în paralel cu pregătirea mecanicilor. În ceea ce privește modelul greu electric, din cauza infrastructurii insuficiente de alimentare din România și a costurilor mari, va ajunge în țară cel mai probabil anul viitor.
Stocuri și vânzări mult mai mici de vehicule rulate
Iveco România a vândut anul trecut circa 200 de vehicule rulate, dintre care aproape 100 Daily și restul autotractoare grele. Stocul a fost mult mai mic decât de obicei: înainte de pandemie compania avea 300-350 de autotractoare grele și câteva Daily, în timp ce la început de 2023 erau 60-70 de autotractoare, iar la final de 2023, 25-30. Prețurile sunt și ele pe o pantă descendentă din ultima parte a anului și se estimează că se vor stabiliza la sfârșitul primului trimestru din 2024.
Numărul de contracte de service poate crește, mai ales pentru Daily
În opinia managerului Iveco România, cumpărătorii de camioane grele au înțeles importanța contractelor de service pentru a avea costuri predictibile și disponibilitate mare a vehiculelor, și de aceea ponderea contractelor de service încheiate odată cu achiziția de vehicule noi a fost de 40% la autotractoare și de 25% raportat la totalul vânzărilor. În aceste condiții, compania își dorește să atragă și mai mulți clienți posesori de Daily care să achiziționeze astfel de programe de service, și în 2024 vine cu oferte ce se vor aplica pentru modelul nou. Per total se remarcă o creștere a apetitului pentru contracte de service, iar tendința va continua.
Vânzările de piese din rețeaua Iveco România au crescut și ele cu până la 10%, inclusiv datorită diversificării portofoliului cu două noi linii: piese recondiționate, care au aceleași funcționalități ca piesele noi și garanție similară, sau uneori chiar mai mare decât a acestora, și piese destinate vehiculelor mai vechi de șase ani. „Pe ambele vrem să le promovăm cât mai mult, pentru a fi alături de clienți în demersul de a ține cât mai bine sub control costurile de operare.”
Până la final de noiembrie 2023 numărul de ore de manoperă facturate, pentru toate operațiunile, a fost cu 22-23% mai mare decât în perioada similară din 2022, inclusiv pentru că a crescut capacitatea de lucru prin angajarea de personal sau prin deschiderea unui nou centru, în Deva, și redimensionarea celui din Galați. În 2024 vor apărea alte două ateliere, în zone neacoperite încă, deci consolidarea rețelei va continua, ca și recrutarea de personal și echiparea service-urilor.
Reamintim că din totalul de 27 de centre din rețeaua after-market a Iveco România, cele două de lângă București și cel din Oradea sunt proprii, iar restul aparțin dealerilor.
Piesele de schimb s-au scumpit în medie cu 7% în 2023 și prețul orei de manoperă a crescut din cauza deficitului de forță de muncă și a eforturilor pe care partenerii din rețeaua de service le fac pentru a pregăti și fideliza angajații.
Tahografele, vedetele after‑market în 2024 și 2025
Unele service-uri din cele 27 sunt autorizate să facă montaj și calibrare de tahografe, altele, mai mici, au parteneri locali pentru aceste operațiuni. Ele s-au ocupat în 2023 de montarea retrofită a smart tacho 2 pentru camioanele care au fost livrate cu vechiul model și nu au fost înmatriculate la timp înainte de 21 august. „A fost o perioadă bulversantă”, își amintește Andrei Gagea, „mai ales că nici nu erau suficiente tahografe noi pe piață, iar România nu dăduse derogări, cum au făcut alte state. Dar din septembrie problema s-a rezolvat și nu numai că am livrat toate camioanele noi cu smart tacho 2, dar am terminat și echiparea retrofită a celorlalte.”
În 2024 și 2025 Iveco România își propune ca toate service-urile din rețeaua sa să fie autorizate pentru montaj și calibrare de tahografe, ca să acopere cererea mare prilejuită de trecerea la smart tacho 2 și pentru camioanele deja înscrise în circulație. Cu atât mai mult cu cât compania are de câțiva ani o politică agresivă de echipare a tuturor atelierelor și de continuare a pregătirii profesionale a angajaților pentru a crește numărul de intervenții ce se pot realiza.