Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Livrări record pentru urban, dar și interurbanul s-a mișcat bine

2023 se încheie cu livrări record de autobuze și microbuze noi, într-adevăr, destinate în special transportului urban, dar și segmentul interurban a avut o evoluție pozitivă, cu achiziții atât pentru traseele județene, cât și pentru cursele regulate speciale. Chiar dacă timpii de livrare au dat ceva bătăi de cap celor mai mulți dintre producători, furnizorii s-au străduit să găsească cele mai bune variante și să se încadreze în termenele impuse. În cazul operatorilor privați, piața occidentală a reprezentat, ca de obicei, o sursă bogată de vehicule second-hand, fapt ce s-a văzut și în importurile contorizate de DRPCI, la aproape 1.000 de unități. 2024 este așteptat cu încredere de către industrie, toate segmentele de piață având premise bune pentru o evoluție pozitivă.

2023 a reprezentat anul în care piața a intrat în zona de normalitate anterioară perioadei pandemice. Segmentul turistic, care a fost puternic afectat, este din nou într-o evoluție pozitivă, încercând chiar să recupereze amânările de achiziții din anii precedenți. În același timp, transportul urban este puternic stimulat de finanțările nerambursabile pentru vehicule nepoluante, cu un nivel asemănător anilor anteriori. Nu în ultimul rând, segmentul interurban a fost dominat de achizițiile de autobuze pentru transportul de angajați, beneficiarii fiind tot mai mult în căutare aici de vehicule noi. De altfel, se constată în general că vehiculele solicitate sunt din ce în ce mai bine configurate, atât din punct de vedere al confortului, cât și al siguranței, oferind versatilitate și flexibilitate pentru toate aplicațiile de transport.

Nu mai puțin de 922 de autobuze noi au fost înmatriculate în România în 2023, potrivit evidențelor Direcției Regim Permise de Conducere și Înmatriculări (DRPCI), ceea ce reprezintă o creștere spectaculoasă de 126% comparativ cu anul precedent. Și asta pentru că în 2023 s-au livrat inclusiv o parte din flotele contractate cu un an înainte. Desigur, cele mai multe unități au fost autobuze urbane, dar nu numai, producători precum Mercedes-Benz, Iveco, Otokar, MAN sau Temsa având comenzi importante și din partea operatorilor privați. În plus, carosierii români – Cento Bus, C&I sau Pacific Tur – au avut, de asemenea, solicitări pentru minibusuri M3.

Până la demararea achizițiilor prin noul Program Operațional Regional (POR) 2021-2027, se accesează deocamdată finanțări europene prin Programul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), astfel că efervescența achizițiilor pentru transport urban va continua și în 2024. În plus, contează foarte mult interesul crescut din partea localităților de mici dimensiuni, care acum pun bazele transportului public, iar faptul că sunt eligibile pentru finanțare și microbuze electrice reprezintă un avantaj. Practic, sunt soluții pentru toate tipurile de aplicații.

În cadrul PNRR și al POR-ului nou au rămas eligibile doar vehiculele electrice și, ca element de noutate, cele pe hidrogen. Acestea din urmă figurează ca opțiune deocamdată doar scriptic, pentru că lipsa infrastructurii de alimentare cu hidrogen în România face dificilă operarea lor. Nici infrastructura electrică nu este excelentă în multe locuri, dar aici s-au mai găsit soluții. De subliniat că nu mai sunt acceptate autobuzele pe gaz sau având alte sisteme alternative de propulsie.

Cert este că mobilitatea electrică a pus stăpânire pe transportul urban, iar cu toții trebuie să ne adaptăm noilor condiții, ținând seama de particularitățile legate de autonomie, timpul de încărcare și opțiunile disponibile de alimentare. În plus, este clar că în perioadele reci performanța bateriilor este afectată, plus că mare parte din energia stocată este consumată de sistemul de încălzire din autobuz (iar în cele mai multe proiecte de finanțare nu se acceptă echiparea cu pre-încălzitor pe motorină). În aceste condiții, consultanța din partea furnizorilor vehiculelor este importantă în stabilirea graficelor optime de încărcare, pentru a se respecta și nevoia de capacitate de transport pe parcursul întregii zile.

Chinezii de la Granton, lideri de piață pe segmentul autobuzelor noi

Caietele de sarcini au evoluat în limitele legislației în vigoare. Atâta timp cât legea achizițiilor publice permite participarea la licitații a agenților economici care nu au suficientă experiență sau care nu pot face dovada fiabilității unor produse, în continuare se participă cu ofertanți în susținere pentru respectarea anumitor condiții – cifră de afaceri, experiență similară etc. – care, în fapt, nu prezintă o garanție reală cu privire la ducerea la bun sfârșit a contractului (încheiat și pe 7-8 ani). În continuare, în cadrul aceleiași proceduri, putem găsi cerințe prea stricte sau, dimpotrivă, prea permisive. De multe ori nu se ține seama de particularitățile de operare sau de întreținere ale autobuzelor electrice, care necesită anumite competențe inclusiv din partea furnizorilor. Din păcate, sunt încă autorități publice care nu au capacitatea de a conduce o evaluare și o procedură de licitație coerentă. Nici firmele de transport public, care susțin autoritatea publică în elaborarea caietului de sarcini, nu au întotdeauna specialiștii necesari în transport electric, mai ales că până recent a fost vorba doar despre autobuze diesel. Acest lucru se vede cel mai evident atunci când în caietele de sarcini sunt descrise produse care nu există în realitate: de exemplu, pentru o anumită dimensiune de autobuz să soliciți trei uși duble.

Factorii de evaluare sunt formați din preț (pondere de 40%) și componente tehnice (autonomie, capacitate de transport, consum, garanții suplimentare etc.). Modificarea legii achizițiilor publice și scăderea ponderii prețului de achiziție (de la 60-70%, cât era înainte, la 40%) reprezintă o decizie firească în favoarea produselor cu nivel tehnologic ridicat, dar un preț puțin mai mare. Poate s-ar mai „îmbogăți” însă lista de criterii tehnice și cu date oficiale privind performanțele bateriilor sau alte sisteme de eficientizare a exploatării în timp.

Având în vedere toate aceste lucruri, locul întâi în 2023 în topul producătorilor cu cele mai multe autobuze noi livrate a fost ocupat, din păcate, în premieră, de către chinezii de la Granton Bus, cu 213 unități. Acum, că vânzarea a fost făcută, să vedem cum se vor achita de partea de service și mentenanță conform contractelor pe care și le-au asumat. Pe poziția a doua s-a situat Otokar, cu 139 de autobuze, podiumul fiind completat, la mică distanță, de Mercedes-Benz, cu 135. Urmează în ordine Karsan (80 de unități), Temsa (68), Solaris (60) și Cento Bus (47).

Importurile de autobuze și autocare second-hand s-au apropiat din nou de pragul de 1.000 de unități, ridicându-se la 927 de vehicule în total, cu 15% mai puțin decât în 2022. Bătaia este în continuare mai ales pe brandurile germane, în topul preferințelor conducând Setra, cu 223 de unități, urmat de Mercedes-Benz (198), MAN (98) și Irisbus (85). Separat, alte 973 de vehicule au fost tranzacționate între operatorii români (+31%).

Creștere importantă și pe segmentul microbuzelor

Piața de microbuze a crescut, de asemenea, spectaculos, după mai mulți ani de declin. Astfel, în 2023 au fost înmatriculate 794 de unități, cu 53% mai mult decât în anul precedent. Segmentul este dominat de carosierii români, care lucrează preponderent pe vanuri Mercedes-Benz. Am remarcat însă tot mai multe proiecte pe Iveco Daily și MAN TGE, preferați pentru termenele de livrare mai bune. În plus, Daily este căutat și pentru versiunile sale având masă maximă total autorizată mare (de 6,5 sau 7 t), pentru configurații cu număr crescut de locuri.

Un sfert din vânzările totale de microbuze au fost realizate anul trecut de CE Minibus, care a dat pe piață nu mai puțin de 203 vehicule. C&I și-a trecut în dreptul său 132 de microbuze, iar Pacific Tur, 71.

Importurile de microbuze second-hand au crescut și ele cu 15%, până la 103 unități, jumătate dintre acestea fiind Mercedes-Benz. Separat, 1.521 de vehicule au fost tranzacționate pe piața internă (+27%).

Multă muncă și rezultate pe măsură

2023 a fost un an foarte bun pentru Anadolu Automobil Rom, care încheie cu o cifră de afaceri record în istoria companiei, dublă față de anul anterior. „S-au încheiat foarte multe proiecte cu finanțare europeană prin POR 2014-2020, fiecare dintre acestea interesante și cu propriul specific. Au fost efectuate livrări atât către orașe mari, cu tradiție în transportul public urban, cât și către orășele și comune care acum și-au înființat serviciul de transport, beneficiind de finanțare pentru investiții în mobilitate urbană durabilă, verde. Noutatea proiectelor urbane vine tocmai din zona orașelor mai mici. Fără îndoială, aportul furnizorului de vehicule este mult mai mare în cazul lor, inclusiv în acordarea consultanței pentru echiparea corespunzătoare a autobazei sau cu sprijin în instruirea personalului de garaj. Scopul final este, desigur, exploatarea optimă a vehiculelor, mai ales că tehnologia electrică nouă vine cu provocări suplimentare. Apoi, încă de la început trebuie pus la cale un plan de business sustenabil, care, pe lângă achiziția propriu-zisă, să permită întreținerea și funcționarea vehiculelor”, a explicat Magda Peșu, director general Anadolu Automobil Rom.

De altfel, vedem în toată țara că au fost aprobate proiecte de achiziții de autobuze electrice pentru autorități locale cu posibilități financiare limitate, pentru care va fi o provocare în timp să asigure mentenanța mașinilor. În aceste condiții, cei mai abili au prins în contractul de achiziție și întreținerea, de regulă, pentru o perioadă de timp egală cu garanția, adică minimum cinci ani. Nu toate unitățile administrativ teritoriale au reușit însă acest lucru, plus că orice reparații necesare rezultate în urma producerii de accidente sunt excluse. Chiar și o simplă asigurare casco trebuie totuși bugetată, iar, în lipsa acesteia, orice reparație pentru care nu vor fi bani va duce la imobilizarea vehiculului.

În continuare ponderea cea mai mare în vânzări este deținută de vehiculele urbane cu propulsie 100% electrică, grație fondurilor care sunt încă la dispoziția autorităților publice, sursa de finanțare fiind extrem de importantă aici. S-au înregistrat vânzări și către operatorii privați care efectuează curse județene și interjudețene, în contextul procedurilor de atribuire aflate încă în derulate în mai multe regiuni din țară pentru programele județene de transport, însă achizițiile de vehicule noi au fost mai ponderate decât în anii trecuți.

Anadolu Automobil Rom a livrat în total 176 de autobuze urbane electrice plus 22 de vehicule diesel. Astfel, anul trecut s-a livrat cea mai mare parte a flotei de 44 de autobuze electrice articulate Karsan e-ATA 18 pentru Timișoara și s-au făcut și primele vânzări de Isuzu Novociti Volt în țara noastră, o flotă de 26 de unități fiind livrată către Consiliul Județean Hunedoara, pentru proiectul „Green Line Valea Jiului”.

Tot pentru Karsan au optat și municipalitățile din Deva (26 de unități), Aiud (16) sau Focșani (16), în timp ce la Alba Iulia, Drobeta Turnu Severin și Ploiești au ajuns anul trecut autobuze electrice SOR. Anul trecut s-a închis livrarea flotei de 23 de autobuzele electrice Karsan la Chitila (10 e-Atak și 13 e-ATA 12). Între timp, s-au semnat contracte cu finanțare prin PNRR pentru Petroșani, Horezu, Câmpulung Moldovenesc și Slănic Prahova. „În funcție de cerințele din caietele de sarcini și de cât de competitive sunt produsele raportat la factorii de evaluare se decide pentru un anumit model sau altul. Cert este că pentru toate brandurile pe care le reprezentăm am avut comenzi importante, iar România a devenit o piață strategică pentru toți producătorii parteneri”, a precizat directorul general Anadolu Automobil Rom.

Compania participă la toate licitațiile pentru care are produse competitive, indiferent de numărul de unități solicitate. Obiectivul pentru 2024 este livrarea a minimum 100 de autobuze electrice și, dacă se poate, atingerea rezultatelor financiare din anul trecut. „Am încercat să avem o creștere pe care să o putem susține, în limitele financiare și de personal.”

Autobuze urbane bine echipate și monitorizate

Și pentru Mercedes-Benz România autobuzele urbane au fost majoritare în structura vânzărilor în 2023, având și cea mai mare creștere comparativ cu anul anterior. Per total, 2023 s-a încheiat cu puțin peste 100 de unități înmatriculate, în ponderi apropiate între urban și interurban, plus autocare turistice. Desigur, flotele mari se regăsesc în segmentul urban, cu până la 40 de unități.

Finanțările nerambursabile sunt motorul principal al segmentului urban și generează volume ridicate, atât în marile orașe, cât și în cele mici. „Din păcate, aici ne confruntăm cu toții cu limitările bugetare, care nu mai reușesc să țină pasul cu evoluția tehnologică rapidă (în special în ceea ce privește bateriile), care aduce nu doar creșterea performanțelor vehiculelor, dar și majorarea prețului final al acestora. Estimăm că licitațiile vor continua și în 2024 cel puțin la nivelul anului trecut”, a opinat Bogdan Aldea, Head of Bus Daimler Truck & Bus România.

Toate autobuzele urbane Mercedes-Benz sunt echipate cu sistem de management al flotei și au incluse contracte de service și Uptime. Începând din 2024, constructorul german va implementa un sistem propriu de management al flotelor, prin care clienții vor putea beneficia – fie prin intermediul firmelor de fleet management de pe piață, fie prin intermediul programului dezvoltat in-house – de toate informațiile privind funcționarea mașinii, existente pe magistrala de date CAN. Acest lucru are o importanță deosebită, mai ales în cazul vehiculelor electrice, pentru care datele despre funcționarea autobuzului (de exemplu, starea acumulatorilor) sunt esențiale.

Condițiile de piață impun o planificare mai atentă pentru intercity și turistic

Toate segmentele de business s-au situat în creștere pentru MHS Truck&Bus, distribuitorul mărcilor MAN și Neoplan pe piața românească. Cel mai solicitat model în 2023 a fost autocarul Lion’s Coach, însă s-a constatat în același timp un apetit crescut pentru vehiculele destinate curselor de convenție, unde se preferă tot mai mult unitățile noi decât cele second-hand, din perspectiva costurilor de exploatare mai mici în cazul primelor.

2023 se închide, așadar, cu 14 autobuze și autocare și peste 30 de microbuze vândute, principalele flote fiind achiziționate de operatorii de microbuze. Livrările acestor flote nu s-au facut integral în 2023, o parte dintre unități urmând să se livreze anul acesta.

Odată cu creșterea cererii la nivel european – după anii de pandemie, în care s-a mers mai peste tot la cote de avarie – s-au mărit termenele de livrare pentru vehiculele de capacitate mare. Tocmai de aceea este nevoie de o planificare mai bună a achizițiilor pe viitor.

Având în vedere cerințele pentru înnoirea parcurilor existente, precum și cererile suplimentare venite din segmentul interurban, termenele de livrare au depășit nivelul de până acum și la Mercedes-Benz. „Este însă o nouă «normalitate» pe care clienții noștri o acceptă ca atare și își previzionează mult mai bine necesarul de transport pentru perioada următoare”, a explicat Bogdan Aldea.

În aceste condiții, vânzările de vehicule second-hand importate din Occident s-au menținut și în 2023 la un nivel ridicat.

Pe segmentul interurban vânzările Anadolu Automobil Rom au fost mult reduse comparativ cu autobuzele urbane, în contextul incertitudinilor care planează asupra acestui domeniu. Piața per ansamblu nu este încă atât de matură încât politica de achiziții a operatorilor privați să fie dictată mai mult de o strategie de business și mai puțin de constrângeri din partea autorităților, este de părere Magda Peșu. Se vede însă o schimbare în politica de cumpărare, inclusiv în ceea ce privește planificarea și comanda din timp a vehicule în unele cazuri. De asemenea, se acordă tot mai multă atenție întreținerii corespunzătoare a autobuzelor și utilizării pieselor de schimb de origine.

În cazul operatorilor privați, principala metodă de achiziție este leasingul financiar, iar companiile de profil care finanțează autobuze și autocare și-au format personal bine pregătit, astfel că timpul de analiză și răspuns pentru dosare s-a redus (nu toți finanțatorii au apetit pentru vehicule de transport călători, din cauza opțiunilor mai limitate de revânzare). Se încearcă și proiecte pe leasing operațional, dar acesta din urmă nu este atât de popular în rândul cărăușilor, a explicat directorul Anadolu Automobil Rom.

Focus pe interurban

Având în vedere organizarea licitațiilor de transport județean în mai multe județe din țară, cererea pentru vehicule noi a fost în creștere, în special pentru autobuze M3, categoria I sau II, având capacități între 25 și 37 de locuri. „Solicitările pentru brandul Temsa au crescut cu 110%, iar pentru Otokar, cu 40%. Ne-am așteptat la această evoluție a pieței și ne-am pregătit cu autobuze pe stoc, astfel că am închis anul cu 56 de unități Temsa Prestij și cu 97 Otokar Navigo Mega livrate”, a declarat Cem Salur, distribuitor autorizat Temsa și Otokar pe piața românească.

Pe lângă achizițiile pentru județean, s-a constatat o cerere în creștere și pentru vehicule noi destinate curselor de convenție. „Pe măsură ce tot mai multe depozite și fabrici oferă transport pentru angajați, beneficiarii sunt tot mai selectivi, astfel că doresc mașini noi sau de maximum 5-8 ani vechime. Se caută însă în continuare vehicule la prețuri cât mai mici, astfel că în special pentru acest segment nu se optează pentru echipări opționale, tot ce contează fiind capacitatea de transport și anul de fabricație.”

Pentru parcul de autobuze Otokar și Temsa vândut în 2022 și 2023 și aflat încă în garanție, Cem Salur are service mobil și piese de schimb pe stoc. 2024 este privit cu multă încredere și, chiar dacă volumele nu vor mai atinge vârful de anul trecut, obiectivul de vânzări este de cel puțin 40-50 de unități.

Iveco Bus și-a crescut vânzările cu 100% în România în 2023, cele mai multe cereri venind pentru autobuze interurbane și microbuze, respectiv pentru modelele Crossway și Daily van și autoșasiu, ultimele pentru carosări pe piața locală. De menționat faptul că au fost primite și primele comenzi pentru vehicule cu propulsie electrică.

2023 s-a închis așadar cu peste 100 de unități livrate, fiind incluse aici flotele de 13 autobuze Crossway Pro pentru Livio Dario și 23 de microbuze urbane Daily CNG pentru Miercurea Ciuc.

Un avantaj pentru Iveco este timpul de livrare rezonabil pe care grupul italian îl oferă în acest moment, fiecare comandă fiind discutată punctual cu fiecare client. Se constată un interes tot mai mare din partea operatorilor privați pentru autobuze noi destinate curselor de convenție, iar acest segment are toate premisele pentru a-și continua evoluția pozitivă și în 2024.

Toate autobuzele Iveco pot fi livrate cu sistemul de management flotă IVECO ON, care a fost instalat inițial pe autobuzele urbane electrice, iar acum a fost extins pentru vehiculele din toată Europa.

AIC Trucks intră în forță în transportul de pasageri

În această perioadă efervescentă pentru transportul de călători – în care vânzările au crescut semnificativ – AIC Trucks a introdus în portofoliul său marca Otokar, în calitate de unic importator și distribuitor pe piața românească, intrând oficial pe segmentul transportului de pasageri.

Cel mai solicitat model al producătorului turc este Otokar Navigo Mega T, din care au și fost livrate mai multe unități în 2023, iar previziunile pentru acest an sunt foarte optimiste.

Pentru a putea contracara termenele de livrare standard mari, determinate de problemele în aprovizionarea cu materii prime și componente în toată industria, strategia AIC Trucks este de a susține un număr optim de unități în stoc, cu care să răspundă prompt solicitărilor venite din partea clienților. De altfel, de multe ori, aceștia sunt puși în situația de a veni cu mașini noi într-un timp relativ scurt, spre exemplu, pentru contractele aferente curselor de convenție, care se dezvoltă tot mai mult în toată țara.

Achiziția vehiculelor rulate de pe piața internă vine cu multe avantaje

Piața de autobuze și autocare second-hand are ca principală caracteristică achizițiile directe din spațiul intercomunitar la care se adaugă Turcia, volumele generate prin dealeri locali fiind aproape neînsemnate, chiar dacă gama de servicii oferite este generoasă și la un nivel calitativ foarte bun. Dacă aleg totuși să cumpere de la furnizorii români, beneficiile clienților sunt semnificative, fiind legate în special de garanția legală, verificările realizate în service-urile proprii, posibilitatea de achiziție cu finanțare prin leasing financiar, precum și disponibilitatea din stoc pentru diferite modele.

Prețurile sunt în creștere și pe segmentul vehiculelor rulate, acestea fiind influențate de cererea crescută la nivel european, în condițiile în care termenele de livrare pentru autobuzele și autocarele noi s-au majorat simțitor. Pentru 2024 se estimează menținerea aceleiași tendințe, mai ales că vor intra în vigoare noile regulamente europene referitoare la siguranța traficului.

„Dacă în 2022-2023 am asistat la o creștere a prețurilor autobuzelor noi cu 12-14%, pentru 2023-2024 este preconizată o nouă majorare de aproximativ 15%, în contextul introducerii noilor standarde de siguranță GSR. Vom merge în continuare pe strategia plasării de comenzi la fabrică în avans, cu prețuri ferme confirmate, pentru a putea răspunde rapid solicitărilor primite. Oricum, în ultimul an am observat o creștere a dobânzilor la contractele de leasing în euro între 3 și 5% pe an, plus că și avansurile solicitate sunt ușor mai mari”, a declarat Cem Salur.

Activitatea de after-sales este în creștere, atât datorită deschiderii de noi puncte service AIC Trucks, cât și în contextul creșterii flotei de unități Otokar. Rețeaua de puncte de service Otokar în Romania este în curs de dezvoltare, astfel încât să fie acoperite foarte bine toate regiunile țării.

„Din cererea de vehicule rulate din România pentru noi este relevant doar segmentul de până la 7-8 ani vechime, pentru care se poate oferi finanțare”, a subliniat Bogdan Aldea. „Apartenența la rețeaua Bus Store ne oferă acces rapid la stocul din Europa. Totuși, în contextul amânării achizițiilor, dar și al termenelor de livrare prelungite în toată Europa, oferta de vehicule second-hand la nivel european este scăzută. De aceea, achiziția de pe piața locală reprezintă principala sursă de autobuze și autocare rulate, fie prin achiziții libere, fie prin contracte trade-in.”

În cazul în care optează pentru un vehicul provenit de pe piața locală, clienții au avantajul achiziționării unei mașini cu istoric cunoscut, plus că, înainte de livrare, aceasta este verificată complet într-unul dintre service-urile Mercedes-Benz și repusă în parametri optimi de funcționare.

Din cauza amânării achiziției de autobuze și autocare din sectorul privat, avem pe piață vehicule mai vechi, care au nevoie de întreținere și mentenanță periodică. Acest lucru, coroborat cu licitațiile din segmentul urban, contribuie constant la activitatea de service, care, la Mercedes-Benz România, s-a menținut și anul trecut la un nivel ridicat.

În 2023, prețurile au fost corectate doar cu indicele de inflație. Având în vedere lipsa vehiculelor rulate de pe piață, prețurile se află deocamdată la un nivel ridicat, dar se estimează că situația se va normaliza în perioada imediat următoare, odată ce intră pe piață noile vehicule comandate, este de părere Bogdan Aldea. În ceea ce privește metoda de achiziție, clienții Mercedes-Benz și Setra preferă ambele forme de finanțare – leasing financiar sau credit – iar producătorul german poate oferi condiții avantajoase în ceea ce privește valoarea avansului, dobânda și perioada de finanțare.

Special pentru comercializarea autobuzelor și autocarelor second-hand – pentru care cererile au fost foarte mari în 2023 – Iveco Busdeține 5 centre dedicate la nivel european pentru vânzări directe, dar poate colabora și cu agenți.

Prețurile au crescut – atât pentru vehiculele noi, cât și pentru cele second-hand – fiind în linie cu situația economică generală (inflație, costuri crescute pentru energie, pentru materii prime și componente), dar și cu noile funcții ADAS care intră în vigoare din 2024. Dacă în ceea ce privește costurile de achiziție nu prea se poate face nimic, clienții au posibilitatea de a-și reduce cât mai mult costurile de operare. În acest sens, departamentul Energy Mobility Solutions, înființat de Iveco în urmă cu doi ani, oferă consultanță operatorilor de transport în identificarea celor mai bune soluții energetice.

Previziuni optimiste pentru 2024

Piața de transport urban se va axa în continuare pe vehicule ecologice, în special pe modele electrice, iar în 2024 se va păstra tendința de înlocuire a vehiculelor vechi cu unități noi, prietenoase cu mediul, apreciază Claudia-Elena Iordache, CEO MHS Truck&Bus. „Procedurile de licitație mențin în caietul de sarcini prețul scăzut ca fiind varianta câștigătoare, astfel că suntem rezervați în estimarea unui volum pe acest segment. Cert este că planul pentru 2024 cuprinde cu 15% mai multe autobuze interurbane și autocare, plus un număr de aproximativ 30-40 de unități microbuze 19+1+1 locuri. Desigur, în cazul câștigării de licitații publice pentru livrarea de autobuze urbane (electrice, hibride sau pe gaz), numărul unităților va crește.” De menționat faptul că aproximativ 50% dintre autobuzele și autocarele noi vândute beneficiază de garanție extinsă MAN. „Față de anii anteriori, observăm că din ce în ce mai mulți clienți doresc să cumpere vehiculele însoțite de garanție extinsă”, a explicat Elena Claudia Iordache.

Și pentru viitor se estimează o creștere de 6-7% a vânzărilor de piese de schimb și manoperă față de anul precedent, mai ales că portofoliul de piese incluse în campaniile locale și trimestriale s-a lărgit. De asemenea, s-a extins gama de pachete funcționale care pot fi descărcate OTA (over-the-air), cele mai importante fiind modurile de lucru ale cutiei de viteze automate, EfficientRoll, EfficientCruise, Idle Shutdown. Clienții noi beneficiază de o perioadă de gratuitate de trei luni pentru toate pachetele digitale existente pe platforma RIO, iar MAN Service Care S rămâne, în continuare, gratuit pe perioadă nedeterminată.

Reprezentanții AIC Truckssunt de părere totuși că piața de transport urban ar putea să înregistreze un regres în 2024, achiziția principalelor flote prin PNRR fiind deja realizată, eventualele licitații publice urmând să fie mai ales completări pentru flotele deja achiziționate. Pentru anul acesta, AIC Trucks și-a propus creșterea volumelor de vânzări pentru Otokar, o reprezentativitate cât mai bună la nivel de brand, dar și dezvoltarea prezenței grupului la nivel național.

Articole similare

Ad