Masinile tot mai multe de pe drum, traficul mai rapid si multe alte informatii distrag atentia soferilor, dar niciodata nu au fost atat de multe sisteme de siguranta activa, care ne ajuta sa evitam accidentele.
Din noiembrie 2015 in UE exista obligatia ca toate camioanele grele noi cu doua si trei axe sa fie dotate cu frana de urgenta automata, pentru a reduce incidentele unde camionul loveste spatele unui vehicul, situatie ce reprezinta 20% din accidente. In prezent, legislatia cere ca sistemul sa reduca viteza cu 10 km/h, iar de anul viitor cu 20 km/h.
„Este foarte bine ca legislatia devine mai stricta, dar eu cred ca masurile nu cer destul. Daca mergi cu 80 km/h, trebuie sa reduci viteza cu mult mai mult de 20 km/h pentru a evita un accident daca vehiculul din fata este oprit complet”, spune Carl Johan Almqvist, director Siguranta Traficului si Produselor la Volvo Trucks.
Producatorul suedez a creat un sistem care merge mai departe de masurile legale prezente sau viitoare, concentrandu-se pe anticiparea unei coliziuni si alertarea soferului. Frana de urgenta este folosita doar daca este absolut necesar si este activata foarte rapid. Decelerarea este de 7 m/s2, ceea ce inseamna ca viteza camionului poate fi redusa de la 80 la 0 km/h in aproximativ 40 de secunde.
Sistemul monitorizeaza vehiculele din fata cu ajutorul unei camere si al unui radar si functioneaza indifferent de vreme sau luminozitate. Daca exista un risc, soferul este alertat prin semnale luminoase si acustice. Daca soferul nu raspunde, vehiculul franeaza usor, iar daca tot nu se inregistreaza un raspuns din partea soferului se activeaza frana de urgenta pana s-a redus viteza complet. Dupa inca 5 secunde fara miscare a volanului sau alta reactie, frana de mana este actionata automat pentru cazul in care soferul este in soc sau inconstient.
Cand frana de urgenta este activata sau cand viteza camionului scade sub 5 km/h, soferii din spate sunt avertizati cu semnale luminoase.
Sistemul functioneaza si pe drumuri curbate si poate face diferenta intre parapeti si obstacole adevarate precum vehicule, motociclete inclusiv. Este esentiala asigurarea functiilor ca ABS si la camion si la remorca, pentru maximizarea utilitatii acestui sistem.
Legea este prea recenta pentru a determina statistic eficienta masurilor impuse, dar „este important de tinut minte ca tehnologia nu poate sa faca totul. Toti participantii la trafic au responsabilitatea lor, iar atentia si moderatia in spatele volanului este cea mai buna metoda de prevenire a accidentelor”, a mai adaugat Carl Johan Almqvist.