Pentru că numărul evenimentelor rutiere nu este atât de mare pe cât se plâng asigurătorii, majoritatea asiguraţilor din România se găsesc într-o categorie de bonus. Pentru a putea creşte cu orice preţ preţul poliţelor de asigurare, asigurătorii au introdus printre rânduri în noua lege a RCA mai multe „şopârliţe” prin care asiguraţii îşi pot pierde bonusul.
Cea mai flagrantă este că se încearcă diminuarea prin orice mijloc posibil a beneficiilor obținute prin clasa de Bonus, chiar dacă aceasta ar trebui să fie strict corelată cu faptul că asiguratul nu a produs daune, respectiv o cheltuială pentru societatea de asigurare. Mai exact, ASF propune ca în cazul în care un asigurat nu își reînnoiește (din orice motiv) polița RCA în termen de maximum 30 de zile de la expirare să își piardă reducerea de preț conferintă de bonus (Art. 2, pct.10, lit. e – „nerespectarea continuității obligației de asigurare RCA pentru o perioadă mai mare de 30 de zile“). O întârziere de 30 de zile poate surveni însă din orice motiv, de la simpla omitere până la un motiv serios, cum ar fi lipsa din țară a beneficiarului, spitalizare etc., iar dacă vehiculul nu a fost utilizat în această perioadă – lucru ce nu poate fi dovedit oricum în multe situații – de ce să se piardă bonusul care ține strict de faptul că asiguratul a plătit RCA un anumit număr de ani fără a genera vreo cheltuială pentru asigurător?
Un alt amendament propus de ASF și care ar impacta direct valoarea reducerii de preț conferită de clasa de Bonus este corelarea acesteia cu amenzile de circulație. Mai exact, societățile de asigurare să poată lua în considerare contravențiile și sancțiunile aplicate de Poliție privind încălcarea regulilor de circulație și să dispună dacă mai acordă sau nu reducerea cuvenită din prețul poliței, în conformitate cu clasa de Bonus atinsă. Inoportunitatea unei astfel de măsuri este și în acest caz evidentă, pentru că relația contractuală dintre asigurat și asigurător ține strict de eventuala producere sau nu a unor daune de către primul. Atâta timp cât beneficiarul poliței nu generează cheltuieli pentru societatea de asigurare, ci dimpotrivă, îi plătește anual o sumă de bani pentru a fi asigurat, nu există niciun motiv pentru penalizare (exprimată sub forma eliminării reducerii de preț). În plus, amenzile sau sancțiunile reprezintă informații din categoria datelor cu caracter personal, pe care Poliția Română nu ar trebui să le poată oferi așa de ușor unor companii private.
Până la urmă, pentru încălcarea oricărei reguli de circulaţie fiecare primeşte amenda cuvenită. Valoarea primei de asigurare este stabilită de cheltuiala pe care asiguratul o pricinuieşte asigurătorului, nu de numărul de amenzi primite.
Proiectul pentru modificarea și completarea legii 132/2017 a fost înregistrat la Senat la sfârșitul lui ianuarie a.c., a primit aviz favorabil din partea Comisiei pentru Transporturi și Infrastructură și avea un termen de adoptare tacită de 45 de zile, care se va împlini pe 15 martie a.c. Între timp, ASF a trimis către Senat mai multe observații, o parte dintre acestea fiind în contradicție cu ceea ce s-a discutat în ianuarie cu protestatarii și cu reprezentanții patronatelor.