Reprezentanți ai unor operatori logistici și curieri importanți din România, alături de un manager din cadrul Groupe Renault, au vorbit la Gala Tranzit Logistica despre provocările și rezultatele din 2023 și despre investițiile pe care continuă să le facă inclusiv în perioade cu volume de activitate în scădere, tocmai pentru a eficientiza, optimiza și consolida ceea ce au realizat deja în anii buni
Paul Niță, director general ID Logistics, a declarat că volumele firmei pe care o conduce s-au contractat în 2023, cel puțin pentru produse nealimentare, mai ales din cauza inflației uriașe din 2023, de peste 20% – la bunuri nealimentare a fost de numai 1% – care a dus la creșterea cheltuielilor cu alimentele și a redus bugetul populației pentru alte tipuri de cheltuieli. Iar pentru clienții din industria alimentară volumele au fost constante.
Dincolo de aceste aspecte generale întâlnite în activitatea companiilor de logistică din România, pentru ID Logistics 2023 a fost foarte bun deoarece s-au derulat, de-a lungul unui an întreg, contracte începute în 2022. „De aceea suntem printre puținele firme din domeniu care și-au crescut în 2023 cifra de afaceri. Și profitul a fost puțin mai bun decât în 2022, dar se știe că marjele de profit din contract logistics sunt mici.”
Alexandru Catană, Regional Managing Director Quehenberger Logistics pentru Bulgaria, Moldova, România și Ucraina, declară că volumul de lucru și cifra de afaceri ale companiei au scăzut în 2023 față de 2022, „dar spre marea noastră bucurie a fost doar o scădere procentuală de o cifră. A fost un an greu și primul trimestru din 2024 a fost la fel, însă sper ca, datorită scăderii ROBOR, și implicit a ratelor creditelor, oamenii să consume mai mult. Pentru că noi, transportatorii și logisticienii, suntem dependenți de consumul din România.”
Activitatea Quehenberger a fost în scădere anul trecut în ciuda faptului că nu a pierdut niciun client, ba chiar a câștigat unii noi. Și a continuat să facă asta și în 2024, când tocmai a semnat un contract cu o mare companie DIY pentru care România este prima țară unde își externalizează serviciile logistice, „deci suntem cu atât mai mândri pentru că au început cu noi”.
Marje mici de profit din cauza costurilor fixe mari în contract logistics
Alexandru Catană crede că în România sunt foarte puțini furnizori adevărați de servicii de contract logistics și că numărul lor nu scade în perioadele în care economia se contractă, însă sigur unii au dificultăți. Mai ales că este un domeniu unde costurile fixe – cu depozitele – sunt mari dacă nu sunt pline, și imediat ai pierderi dacă nu ai suficientă activitate. „Numărul angajaților și al stivuitoarelor se poate ajusta”, subliniază reprezentantul Quehenberger, „dar depozitele nu le poți da periodic înapoi, ci ai contract pe cel puțin trei ani, dacă este vorba de un dezvoltator serios, sau chiar pe 5-7 ani dacă vrei un preț bun”.
De aceeași părere, că în România sunt puțini furnizori importanți de contract logistics și că în perioadele dificile mai rămân doar câțiva în picioare, este și Cătălin Coșconel, reprezentantul FAN SLS Cargo, companie din cadrul Grupului FAN Courier. Aceasta oferă servicii de contract logistics, de aproape 10 ani, timp în care a tot crescut, iar suprafața de depozitare a depășit 85.000 m2, în opt depozite naționale. Iar în 2024 urmează să mai deschidă unul cu temperatură controlată.
SLS Cargo face și transport maritim, aerian, multimodal și last mile, iar 2023 i-a adus o creștere față de 2022 pe toate segmentele, „deși au existat și provocări, inclusiv în relația cu FAN Courier”.
SLS a investit anul trecut în al doilea său terminal multimodal din Chiajna, cel mai mare din jurul Bucureșțiului, după ce în 2022 a reorganizat departamentul de transport maritim și în 2023 a avut deja creștere pe acest segment. (Despre investițiile FAN Courier puteți citi însă mai multe într-un alt articol din acest număr al revistei.)
Trailer hub aduce avantaje pentru tot lanțul de aprovizionare
IB Cargo, pe de altă parte, oferă de puțin timp servicii de contract logistics, într-un depozit de 100.000 m2 dedicat unui singur client, dar intenționează să mai caute proiecte similare și să personalizeze pentru alți clienți soluția actuală.
Și pentru această companie 2023 a fost un an de optimizare și de consolidare a unor proiecte începute anterior, așa cum declară George Ilie, un an în care, deoarece cei mai mulți clienți sunt din industrii nealimentare, volumele s-au contractat. IB Cargo și-a sporit însă în 2023, până la 100.000 m2, suprafața operată în depozitul CTP de lângă București și în noiembrie a avut un vârf de 430 de camioane încărcate într-o singură săptămână, in și out.
„Finalul de 2023 ne-a găsit cu rezultate bune în ceea ce privește logistica și cu sisteme inovatoare noi menite să crească eficiența, printre care roboți care fac inventariere automatizată și trecerea la trailer hub, un mod de lucru bazat pe folosirea mai multor semiremorci decât camioane, pentru ca acestea din urmă să nu mai piardă timp la încărcare și descărcare. A fost deci un an provocator din punctul de vedere al efortului făcut, dar am văzut și rezultate bune.”
Trailer hub presupune ca șoferii să lase semiremorcile într-un spațiu dedicat și să ia imediat altele, iar un camion al IB Cargo să le aducă la rampă când urmează să fie încărcate/descărcate. Semiremorcile sunt ale transportatorilor, dar pe primele le-a pus la dispoziție operatorul logistic, iar investiția în ele este acoperită prin faptul că autotractoarele pot parcurge mai mulți kilometri dacă nu mai așteaptă la platforme. Pentru acest sistem de lucru IB Cargo a extins spațiul de parcare la cel puțin 50 de locuri pentru semiremorci și a cumpărat un camion care le mută, iar avantajele sunt evidente pentru transportatori: camioanele nu mai stau la platforme decât 30-45 de minute, cât să parcheze semiremorca și să verifice încărcătura/documentele, și nu mai pierd cele circa trei ore necesare pentru încărcarea a aproape 90 de paleți, în funcție de specificul/dimensiunile acestora. Dar despre beneficii se poate vorbi și în cazul companiei de logistică, ea optimizându-și folosirea rampelor și sporindu-și libertatea de a încărca o semiremorcă atunci când există resurse disponibile (stivuitorist, rampă), deci eficiența este mai mare. În plus, pentru clienți este important că operatorul de logistică nu are plângeri când camioanele întârzie la platformă din diverse motive și că poate rezolva o parte din ineficiențele ce apar de-a lungul lanțului de aprovizionare. „Deci dacă punem în balanță investițiile și beneficiile suntem pe plus. Mai ales dacă ne gândim și la costurile cu un stivuitorist care stă sau cu o rampă blocată în timp ce trebuie să pregătim marfa pentru alți clienți”, adaugă George Ilie.
Eficiență mai mare datorită fluctuației mai mici de personal
ID Logistics a angajat primii lucrători asiatici în 2021 „și de atunci am tot învățat, am făcut greșeli și iar am învățat, astfel că acum stăm bine la acest capitol”.
Pe de altă parte, în 2023 compania nu a avut aceleași fluctuații ale forței de muncă din anii anteriori, „și probabil nici restul operatorilor”, ceea ce aduce automat o eficiență mai mare prin simplul fapt că angajații sunt constanți – și invers, rotația mare de personal crește costurile.
Fluctuația de personal a fost într-adevăr mai mică și în cazul IB Cargo, sub 5% pentru serviciile logistice.
Cheltuielile cu lucrătorii extracomunitari nu sunt mai mici decât cele cu muncitorii români, adaugă Paul Niță, dar dacă există stabilitate și sunt productivi, dacă nu sunt tratați diferențiat și beneficiază de respect, firmele au doar de câștigat de pe urma lor și îi pot implica, în funcție de caracteristici care depind de țara sau zona din care vin, în activitățile care li se potrivesc cel mai bine – de exemplu, unele munci se desfășoară în condiții mai grele de temperatură, iar altele, cele de la benzile de sortat, în condiții mai blânde.
În ceea ce privește comunicarea cu muncitorii asiatici, cei mai mulți înțeleg engleza și, dacă pot fi identificați printre ei coordonatori, dialogul este și mai ușor.
Legat de forța de muncă însă, o provocare pentru operatorii logistici a fost creșterea salariului minim din 2024, care antrenează și creșterea salariului mediu. „Pe de altă parte, nu suntem singura țară din Europa unde se întâmplă asta”, punctează Paul Niță.
Posibilitatea de a ajusta imediat numărul de angajați și de stivuitoare crește profitul
În cazul Quehenberger cel mai simplu a fost ca, în condițiile scăderii volumelor de activitate în 2023, să crească eficiența prin ajustarea numărului de angajați și de echipamente din depozite. Compania are 55% angajați proprii și 45% angajați prin firme de leasing de personal, un raport care îi permite ca, în perioade cu volume mici de muncă, să scadă imediat numărul acestora. Iar stivuitoarele sunt în leasing operațional și, deoarece furnizorul are cerere mare, este de acord să le ia înapoi pentru 1-3 luni și să le restituie când Quehenberger are iar nevoie de ele. „Astfel reușim să reacționăm foarte repede la fluctuațiile de volume. Ne ajută și automatizările, benzile de sortare, software-urile, însă investițiile acestea se fac cu mult timp înainte, nu peste noapte.”
Groupe Renault își diversifică business-ul pentru a-și folosi mai bine activele și experiența, inclusiv în logistică
Pentru a traversa mai ușor perioadele dificile, dar și pentru a crește șansele de profitabilitate, companiile de succes își diversifică business-ul. Este și cazul grupului Renault, așa cum ne-a povestit Marius Vădăstreanu (Groupe Renault) cu Refactory (uzina din Franța care repară vehicule uzate sau recuperează și refolosește piese de la mașini mai vechi) sau cu serviciile de logistică. Transportul este externalizat către companii specializate și orice decizie de externalizare se face pe baza unui calcul economic și de oportunitate – vorbim de studiile de tip Make or Buy. Fiecare companie își face astfel de calcule și ia decizii în consecință.
„Spre exemplu în 2017, înaintea tuturor crizelor, prin platforma noastră de la Mioveni s-au expediat aproape 3 milioane de m3 ambalați de mărfuri, în 2023 am scăzut până la puțin peste 748.000 m3 în același depozit logistic de 36.000 m2. În acest context noi am încercat să valorificăm infrastructura existentă (warehouse, transport pe calea ferată, yard de containere cu o capacitate de 500 de containere, personal calificat și stabil), dar nu am găsit clienți.”
„E greu de găsit clienți când nici dumneavoastră, producătorii, nu aveți de lucru”, a punctat Alexandru Catană, dar reprezentantul Groupe Renault a explicat că, dacă nu s-a reușit asta, s-au identificat totuși alte oportunități, printre care și aceea de a construi o platformă online de business networking, unde firme verificate, clienți sau furnizori, se pot găsi cu un singur clic. „În momentele grele apar oportunitățile, ideile. Când sunt scăderi economice, atunci trebuie să vii cu ceva în plus, pentru a te diferenția prin preț sau prin calitate. De multe ori companiile iau decizii ținând cont doar de preț, nu se analizează și costurile cu non‑calitatea – care de altfel sunt și greu de calculat înainte, le vezi doar când vin facturile. Noi, de exemplu, pentru a traversa diversele crize, am plătit în 2023 multe milioane de euro pentru peste o mie de avioane care să transporte mărfuri pentru clienți din întreaga lume, când au fost probleme cu aprovizionarea.”
Reprezentantul Quehenberger se declară categoric în favoarea externalizării, câtă vreme, dacă ai flotă proprie și depozite proprii și nu le folosești, ești ineficient, iar dacă ai furnizori externi contractezi câte mașini și cât spațiu trebuie și costurile se ajustează automat în funcție de volumul de activitate. În ceea ce privește importanța prețului și a calității în luarea deciziilor, „chiar dacă sună a slogan, trebuie să oferi un serviciu de calitate la un preț corect, să faci ce promiți și să ai și un tarif competitiv, deoarece, mai ales în perioadele dificile, clienții sunt atenți la bani. În contract logistics marjele de profit sunt în general mici, dar clientul este dispus să plătească mai mult dacă știe că merită – ca în toate serviciile.”
Reprezentantul IB Cargo este și el de părere că dacă te adaptezi la client, la cerințele și la dificultățile lui, și el va plăti corect.
Volumele internaționale Cargus, în creștere de 15-20% față de 2022
În ceea ce privește situația de pe piața de curierat din România din 2023, ea a fost determinată de volatilitatea de la nivelul întregii economii, așa cum declară Roxana Babatie (Head of Major Account în cadrul Cargus). „Tot ce s-a întâmplat pe plan internațional am importat în consum, volume, costuri cu materia primă și cu forța de muncă. A fost dificil și de aceea am simțit că am fi avut nevoie de puțin sprijin din partea statului, astfel încât să crească predictibilitatea și să știm ce să facem.”
Chiar și în acest context dificil, Cargus a continuat să investească în aplicații pentru a se adapta la schimbările comportamentului consumatorilor și nevoilor clienților, inclusiv ale celor care vor să se dezvolte pe plan internațional, dar și în tehnologii care să permită optimizarea performanțelor operaționale. Investiții au fost realizate și pentru a crește volumele în rețeaua proprie de out of home „și aceste eforturi au dat roade: în ultimele șapte luni am dublat volumele din rețeaua out of home față de lunile anterioare și ne-am extins peste granițele României”.
Depozitul principal de cross-border al Cargus, dezvoltat în parteneriat cu CTP, este la Oradea, și pe aici intră în țară cele mai multe volume internaționale. În aproximativ un an, volumele din internațional ale Cargus au crescut cu 15-20%, datorită extinderii. Compania este deja prezentă în Polonia, având legătură directă cu această țară, pentru inbound-urile și retururile clienților care vând în România, are echipe dedicate în Germania, Slovacia, Cehia și Ungaria și până la final de an se vor alătura liniile către Bulgaria și Grecia.
Cargus nu are flotă proprie, ci face transport internațional cu firme specializate. Deja are parteneri stabili pentru Polonia și este pe cale să semneze contracte pentru țări din vestul Europei, „astfel încât să acoperim și acolo, sperăm la început de 2025, outbound-ul”.
Roxana Babatie apreciază că la început de 2024 curieratul a reintrat în normal, este în creștere față de perioada similară din 2023 și ca volume, și ca venituri, pentru toate segmentele de clienți – persoane fizice și clienți mari și foarte mari.