UNTRR solicita Guvernului reluarea schemei de rambursare a supraaacizei, dupa ce pretul motorinei a crescut cu 20 de bani in perioada 29 august-15 septembrie 2017. Conform calculelor UNTRR, in urma majorarii accizei la carburanti, costul motorinei in Romania va ajunge la 0,89 euro/litru fara TVA, nivel mult mai ridicat decat in tarile din jur.
Astfel, transportatorii rutieri romani care merg in Germania vor alimenta in Austria, unde TVA de 20% este usor recuperabil, iar pretul motorinei fara TVA va fi mai mic decat in Romania (conform cifrelor oficiale nivelul este de 0,88 euro/litru fara TVA, dar in realitate exista motorina chiar si mai ieftina cu 2-4 eurocenti pe litru la statii publice), se arata intr-un comunicat UNTRR. Transportatorii rutieri romani care merg in Italia vor alimenta motorina in Slovenia, de unde se recupereaza TVA de 22% si acciza de 10 eurocenti per litru, costul ajungand sa fie de 0,78 euro/litru dupa recuperarea TVA si a accizei suplimentare.Cei care merg in Bulgaria si Grecia alimenteaza in Bulgaria, iar transportatorii rutieri care fac transport extracomunitar alimenteaza in tarile vecine – Serbia, Moldova, Ucraina. Cei care fac transporturi de marfa din Turcia spre alte tari, alimenteaza la iesirea din Turcia motorina fara taxe. Transportatorii din Romania de langa frontiere alimenteaza in tarile invecinate, la fel si firmele care opereaza curse cu destinatii in apropiere de frontiere. In Ungaria, desi pretul la pompa este mai mare decat in Romania, prin recuperarea TVA de 27% la 60 de zile, fara nicio zi intarziere, si a accizei suplimentare – intre 2 si 5,5 eurocenti per litru (la fiecare 6 luni in Ungaria aceste cifre pot varia intre 2 – 3,5 – 5,5 eurocenti per litru, la fel ca si valoarea accizei care este de 358 euro/1000 litri cand pretul barilului de petrol este peste 50 dolari si 390 euro cand pretul barilului de petrol este sub 50 dolari), pretul final ramane 0,86 euro/litru, mai scazut cu 4 centi decat in Romania.
Guvernul Romaniei trebuie sa se preocupe de cresterea atractivitatii alimentarii cu motorina in Romania, pentru ca majorarea accizei sa nu produca efecte asupra populatiei, aceasta neputand deduce TVA, si nici asupra transportatorilor rutieri ce opereaza rute interne, care, daca nu vor putea recupera parte din acciza, vor creste obligatoriu tarifele pentru populatie pentru transport persoane si marfuri, iar comerciantii vor specula aceste momente si vor adauga majorari suplimentare la raft.