VDL Bus & Coach a inaugurat luna trecută o nouă fabrică dedicată producției de autobuze electrice în Roeselare, Belgia. Pe lângă hala de asamblare, care acoperă o suprafață de 27.000 m2, în aceeași locație mai funcționează un atelier service, un depozit de piese de schimb și birourile VDL Bus Roeselare și VDL Bus & Coach Belgium nv. Toate acestea, plus parcarea generoasă, acoperă nu mai puțin de 77.000 m2. Odată cu inaugurarea noii fabrici, grupul olandez se alătură numărului tot mai mare de constructori europeni care au pus punct producției de autobuze urbane diesel sau hibride, pentru a miza exclusiv pe cartea electrificării. Istoria va demonstra dacă această mișcare a fost câștigătoare pe termen lung.
Orașul Roeselare, din regiunea belgiană Flandra, are o lungă istorie în producția de autobuze și autocare, legându-și numele timp de mai bine de 100 de ani de emblematicul brand Jonckheere, achiziționat în 1998 de Berkhof și, ulterior, preluat de VDL Groep. Indiferent cine a fost proprietarul, fabrica originală din Roeselare a fost întotdeauna o referință pentru industria manufacturieră din Belgia. Acum însă, vechea hală – care și-a atins maximul de eficiență – își va închide definitiv porțile, producția fiind mutată într-o hală nouă, modernă, situată în vecinătate, unde VDL Bus & Coach va asambla exclusiv noua generație de autobuze electrice Citea.
La evenimentul oficial de inaugurare a VDL Bus Roeselare au participat premierul flamand Jan Jambon și ministrul flamand al Mobilității Lydia Peeters, precum și clienți, furnizori și reprezentanți mass media.
Construcția a început în februarie 2022, iar noua fabrică este funcțională de ceva timp, însă producția s-a transferat treptat. Fabrica a fost proiectată de la început în jurul construcției de vehicule electrice și nu doar autobuzele care îi ies pe poartă sunt ecologice, ci și locația în sine: acoperișul este prevăzut cu 2.000 de panouri solare integrate în design, care furnizează aproape tot necesarul de energie, încălzirea se face prin pardoseală și, în plus, este instalat un sistem de ventilație performant, ce asigură utilizarea eficientă a energiei.
VDL rămâne fidel principiului de a produce în Europa de Vest, deși acest lucru este foarte costisitor, necesitând o eficientizare maximă a costurilor. Cele două fabrici de la Roeselare și Valkenswaard (Olanda) vor împărți producția de vehicule comerciale, cu mențiunea că la Valkenswaard se vor produce atât autobuze Citea, cât și autocare Futura, acestea din urmă reprezentând aproximativ 10% din comenzile actuale. De remarcat faptul că noua generație Futura, ce va fi construită pe o platformă complet nouă, urmează să fie lansată la începutul anului viitor.
„Liniile de producție sunt bine puse la punct și avem angajați loiali, foarte calificați, care sunt alături de companie de mulți ani. Nu mai puțin de 500 de persoane lucrează în fabrica Roeselare, iar alte aproximativ 80 în atelierul service, în depozit și în birouri. Nu dorim să schimbăm nimic din rețeta succesului nostru”, a declarat Rolf-Jan Zweep, CEO VDL Bus & Coach, cu ocazia iaugurării noii fabrici.
Totuși, pentru a putea continua tradiția industriei manufacturiere în Occident, managementul VDL Bus & Coach subliniază importanța unor condiții de concurență echitabile cu inițiativele de pe alte continente. „Trebuie să existe o concurență loială, jucând după aceleași reguli. Și vedem că producătorii de pe alte continente, atât cei americani, cât mai ales asiatici, primesc o susținere puternică din partea guvernelor țărilor lor”, a mai precizat Rolf-Jan Zweep.
Competență în asamblare de autobuze electrice și de baterii
Pentru a reduce pe cât posibil dependența de furnizorii din afara Europei, VDL Bus & Coach a investit în propria linie de asamblare de baterii NMC și într-un centru de competențe în Breda, Olanda. Desigur, celulele bateriilor vor veni în continuare din China, dar măcar se rezolvă partea de asamblare, plus reglajele fine în managementul energetic și eficiența acumulatorilor.
La Roeselare toate componentele electrice și cele de caroserie ajung gata pregătite pentru asamblare, iar părțile mari, cum ar fi pereții laterali, plafonul sau secțiunile laterale sunt deja vopsite. Producția șasiului se face în prezent la fabrica VDL de la Eindhoven (fosta fabrică de autobuze DAF), însă pe viitor de va muta la Valkenswaard, iar elementele de fibră de sticlă sunt realizate tot în Olanda de către o altă companie din grup, VDL FiberTech.
Capacitatea maximă de producție este de 15 autobuze pe săptămână, cel mai probabil urmând să fie atinsă la sfârșitul acestui an. Deocamdată se asamblează 7 unități pe săptămână, dar ritmul va crește treptat, mai ales că a început și producția modelul articulat Citea electric. În total, VDL Bus & Coach are la Roeselare și Valkenswaard o capacitate de 800 de unități pe an, obiectivul pe termen mediu fiind de a crește până la 1.000 de vehicule.
Pentru maximum de eficiență și utilizarea optimă a spațiului, la Roeselare nu se mai lucrează cu stocuri de piese și componente în locație. Acestea sunt comandate la furnizori în funcție de necesitate prin intermediul unei platforme digitale, livrate în semiremorci și transportate pe rând direct la linia de producție pentru a fi asamblate. Practic semiremorcile se rulează în permanență în curtea fabricii, fără a mai fi necesară descărcarea, înregistrarea și stocarea componentelor.
Asamblarea în sine se face pe parcursul a 12 etape, în vecinătatea liniei principale de producție fiind șase zone de pre-pregătire a componentelor acolo unde este cazul (spre exemplu, plafonul). Prima etapă constă în montarea și securizarea bateriilor în interiorul șasiului, după care se atașează pe rând modulele față, spate, pereții laterali, iar în final plafonul vine ca un capac și fixează structura aidoma unui joc lego. În cazul autobuzelor articulate, cele două părți se asamblează separat până la poziționarea plafonului inclusiv, după care sunt unite prin burduf.
Așadar, în cazul în care se optează pentru pachetul standard de baterii (380 kWh), acestea se montează exclusiv în șasiu. Se permite astfel coborârea centrului de greutate al vehiculului și creșterea manevrabilității, dar și reducerea greutății proprii, întrucât plafonul este mai ușor și, implicit, și pereții laterali, care nu mai trebuie să susțină greutatea bateriilor.
Pentru a respecta normele de siguranță, șasiul și barele transversale din structura de rezistență sunt singurele părți metalice din vehicul, în rest fiind folosită doar fibră de sticlă ultrarezistentă, care nu are probleme de coroziune. De altfel, nu se folosește deloc sudura pentru asamblare, inclusiv pentru componentele metalice utilizându-se nituri, iar elementele de fibră de sticlă fiind lipite între ele. Sudură se mai folosește strict la fabricarea șasiului, acesta fiind ulterior tratat special anti-coroziune prin spray-ere.
Pentru ușurarea muncii angajaților – întrucât toată asamblarea se face manual – au fost implementate sisteme de scripeți pentru ridicarea părților grele, cum ar fi parbrizul sau geamurile laterale.
Operatorul public De Lijn va avea 2.200 de autobuze verzi până în 2035
Mesajul oficialilor prezenți la eveniment a fost foarte clar, aceștia arătându-și toată susținerea pentru VDL Bus & Coach în vederea continuării și dezvoltării producției în Belgia. Referitor la falimentul celuilalt constructor belgian, Van Hool, care fusese pronunțat chiar în ziua precedentă, premierul Jan Jambon a explicat că în acest caz nu s-a mai putut face nimic, după ce Van Hool primise deja în mai multe rânduri sprijin financiar de la guvern. În prezent se poartă negocieri cu VDL și cu Schmitz Cargobull pentru preluarea celor două divizii de producție – autobuze și autocare și respectiv semiremorci – prioritatea reprezentând-o sutele de angajați Van Hool al căror viitor este deocamdată incert. „Deschiderea noii fabrici VDL reprezintă un mesaj de încredere pentru industria manufacturieră din Flandra și despre susținerea producției în Europa. Antreprenoriatul nu este doar despre tăieri de costuri, ci despre parteneriat și investiții sustenabile, și tocmai din acest motiv alocăm 3,6% din PIB spre dezvoltare tehnologică și inovație”, a declarat Jan Jambon.
În plus, ministrul Mobilității și Transportului Public, Lydia Peeters, a confirmat faptul că VDL este un partener strategic al operatorului public De Lijn, pentru care s-au alocat 130 de milioane de euro în vederea înlocuirii flotei de autobuze cu vehicule cu zero emisii până în 2035. Este vorba de nu mai puțin de 2.200 de unități în total, o parte sunt deja electrice, iar obiectivul intermediar este ca până în 2027 să fie în operare 1.600 de autobuze verzi. La nivelul întregii regiuni Flandra, necesarul calculat este de 4.000 de vehicule destinate transportului public prin servicii regulate, iar toți operatorii care lucrează pentru De Lijn în sistem de subcontractare vor avea acces la aceleași subvenții pentru înlocuirea flotelor.