Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Se caută partener pentru dezvoltarea de modele noi în România

Compania franceză Texelis, activă pe piața de transport și de vehicule militare, este în căutarea unei firme românești din domeniul auto/land defense pentru a dezvolta și produce în colaborare, pe termen lung, vehicule destinate Armatei România și chiar și exportului sub steag românesc. Acestea ar porni de la soluția Celeris concepută de Texelis, dar ar fi adaptate special nevoilor noilor clienți. Pentru firma din România nu există costuri de dezvoltare, iar implicarea francezilor nu se oprește la trimiterea kiturilor care să fie asamblate la noi, ci include documentație completă, asistență și prezența aici a unor experți care să se asigure că totul se face conform planului și să pună, la nevoie, bazele unei unități de producție. Într-un an s-ar putea fabrica peste 100 de vehicule militare dacă se ajunge la un acord pentru un program la scară largă, iar numărul poate fi și mai mare dacă apare o nouă facilitate, care să lucreze la fel ca Texelis.

Compania franceză, prin cele două divizii ale sale, Defense și Transport, se ocupă de designul, producția, asamblarea, testarea și validarea și suportul after-market al vehiculelor destinate celor două scopuri și își propune să fie un one stop shop pentru mobilitate. Întregul proces de la realizarea designului la teste complexe și calificări durează mai puțin de doi ani.

Texelis are o fabrică în Limoges, care se întinde pe 35.000 m2 și unde lucrează 350 de angajați permanenți, iar cifra de afaceri a crescut cu 80% din 2019 încoace și anul trecut 57% din cele 110 milioane de euro au provenit din Defense, mai ales datorită unui contract important cu Armata Franceză, câștigat în 2018, care va face ca procentul să fie și mai mare pe viitor.

Compania produce componente de la cele mai simple la cele mai complexe – fabricarea și întreținerea axelor pentru VAB fiind zona sa tradițională de competență din 1976 încoace, iar a axelor pentru VBCI din 2008 încoace – și mașini ce pot fi configurate 100% în funcție de cerințele clienților. Atât modelele VAB, cât și VBCI sunt folosite și în România de forțele NATO.

În afară de producerea de axe noi, T700 de 7 t și T900 de 9 t, Texelis poate remanufactura axe și componente de 10 ani, pentru orice armată.

Vehiculele 4×4 au greutate totală între 12,5 și 19 t, pot fi adaptate pentru o gamă largă de configurații și misiuni, ating viteza maximă pe șosele de 110 km/h și în marșarier de 15 km/h, pot aborda pante de 60% sau pante pe lateral de 40% și pot traversa șanțuri de 1 m, trepte verticale de 0,4 m și vaduri de 0,9 m. Ele sunt echipate cu motor Cummins Euro 3 de 8,9 l și 375 CP, care funcționează cu mai multe tipuri de combustibil și merge și la altitudini de 3.000 m, cutie automată de viteze Allison 3200SP cu setări specifice Texelis, anvelope flat CTIS, sisteme de filtrare a aerului de înaltă performanță, kit electric cu până la 16 noduri CAN, 6 ECU și 40 de funcții, axe T750 cu diferențial blocabil și suspensie independentă cu tehnologie trailing arm spate, pentru mobilitate foarte bună, sistem pneumatic și hidraulic dezvoltat special pentru Celeris, sisteme electrice la standardele NATO ș.a.

Furnizor direct pentru Armata Franceză

Compania a ajuns cu vehiculele sale în întreaga lume, mai ales în Serbia, Malaiezia, Finlanda, care tocmai a intrat în NATO și are proiecte mari, dar principalul client, în colaborare cu partenerul său Nexter, este DGA (French Military Procurement Agency), care a preferat-o pentru tot ce ține de mobilitate pentru Armata Franceză – nu doar pentru axe. Astfel că Texelis nu a mai fost doar subcontractor pentru Armata Franceză, ci furnizor direct. Dezvoltarea noului model Serval 4×4 a durat trei ani, fiind concepute 30 de variante pornind de la același vehicul de bază, cu diverse greutăți și distribuții ale greutății, și care au avut nevoie de numeroase teste și simulări pentru a se vedea dacă pot merge pe munte, în deșert, la diverse temperaturi. Din 2022 până în prezent au fost produse 250 de unități, cu specificații tehnice clare și greu de atins, capabile să transporte până la 10 oameni cu bagaje, iar alte 2.000, în diverse configurații, urmează până în 2035 și chiar după. Timp în care continuă să fie îmbunătățite specificațiile și se lucrează și la un model hibrid.

Serval a fost adaptat și pentru Belgia, Luxemburg și alte țări sunt interesate, iar în 2024-2025 ar putea ajunge în Estonia și România, unde există trupe franceze. Asta deoarece guvernul francez vrea ca Texelis să se extindă cât de mult, pentru a se cunoaște în cât mai multe zone din lume sustenabilitatea soluțiilor franceze pentru domeniul militar.

Celeris, soluția pentru România, este 95% Serval

Serval este deci un vehicul conceput special pentru Armata Franceză și pornind de la el Texelis a creat o soluție de mobilitate foarte apropiată, Celeris, echivalentă 95% cu Serval – deoarece unele dezvoltări realizate pentru Armata Franceză sunt confidențiale și, oricum, nu toate armatele au nevoie de aceleași specificați. Ea este produsă sub formă de kituri ce urmează să fie asamblate la o altă fabrică – inclusiv în România, intenționează Texelis – și nu presupune doar un șasiu, ci un pachet complet, inclusiv suport pentru proiectare, implicarea experților francezi, sprijin pentru configurarea facilităților și proceselor industriale și pentru proiectarea pachetului de asistență, precum și control deplin asupra producției, setărilor și exportului. Având atâtea componente în comun cu Serval, Celeris se poate repara ușor în orice zonă a lumii unde este prezentă Armata Franceză.

Cele mai multe companii fie dezvoltă in house astfel de soluții de mobilitate, ceea ce este scump și riscant, durează mult și trebuie susținut de un stat pentru a putea vorbi de un program major, fie cumpără un șasiu de vehicul comercial civil, ceea ce este mai ieftin, dar extrem de greu de adaptat și testat și cu performanță mai slabă. „Or, Texelis oferă ce este mai bun din ambele variante, adică o soluție performantă și care nu este scumpă.”

Un vehicul românesc realizat cu sprijinul Texelis

Producătorul francez își propune, așa cum declară Marin Tollet, responsabil cu relațiile instituționale în cadrul Texelis, să convingă autoritățile din România că propunerea sa, Celeris, este cea mai valoroasă pentru armata și industria țării noastre, în primul rând deoarece vehiculul 4×4 sau chiar vehiculele (dacă se va merge dincolo de această configurație) ce vor fi asamblate aici vor fi unice, dezvoltate pentru a răspunde cerințelor specifice exprimate de Armata Română, nu vor fi adaptări ale unor modele deja existente. În plus, soluția de mobilitate oferită de Texelis este mult mai ieftină decât una personalizată și mult mai performantă decât un șasiu de vehicul comercial adaptat nevoilor militare, și va fi nou-nouță, calificată între 2020 și 2022, pe când celelalte au cel puțin 10 ani și încep să sufere de probleme tehnice sau să fie treptat eliminate. Vehiculul va fi românesc, produs de firme românești și disponibil pentru export, nu va fi doar licențiat cu redevențe, și va permite creșterea unei companii care să proiecteze, să dezvolte, să testeze, să producă și să angajeze forță calificată de muncă, precum și apariția mai multor subcontractori pentru aceasta, care ulterior vor putea găsi noi piețe, din moment ce vor sprijini exportul vehiculelor, întreținerea lor și dezvoltarea altora noi, crescând și ei pe termen lung ca volum de activitate și profit. De asemenea, va fi o soluție pe deplin codificată NATO, adică la cele mai înalte standarde și cu interoperabilitate maximă cu restul forțelor Alienței.

Designul ar urma să fie românesc, realizat cu sprijinul Texelis, iar asamblarea kiturilor, testarea și calificarea vehiculelor, la fel, le va face România cu sprijinul Texelis. „Deci ar fi un vehicul complet nou, proiectat de România pentru România, de către companii românești, cu sprijinul Texelis ca furnizor principal al soluției Celeris.”

Asamblarea kiturilor ar oferi doar platforme de mobilitate, explică Sébastien Guillon, director vânzări internaționale în cadrul Texelis, nu un vehicul complet. Pentru asta ar fi nevoie de parteneri care să proiecteze, să producă și să testeze o cabină blindată și să integreze sistemele potrivite (comunicații, sisteme de luptă, electronică, armament, scaune etc.), pentru a aduce valoare adăugată și a reuni companii românești. ProOptica, de exemplu, este o firmă importantă în România în domeniul armamentului, protecției, scaunelor și altor componente. „Este mai mult decât asamblare de kituri și de aceea strategia noastră este să creăm noi produse concepute pentru a satisface nevoile și a depăși așteptările, nu să localizăm ceva deja existent.”

România are nevoie urgentă de vehicule blindate

Texelis evaluează nevoile de modernizare a vehiculelor aflate în prezent în serviciul Armatei Române, după ce a făcut asta și în cazul Armatei Britanice, pentru modelele Mastiff și Ridgback, și pentru Armata Franceză, cu programe de modernizare pentru VAB și VBCI. De altfel, compania caută parteneri în toate țările NATO, după ce a dovedit deja, prin parteneriatele din Canada și Indonezia, unde vehiculele vor fi gata de prezentare înainte de finalul lui 2024, că soluția sa funcționează.

În opinia lui Victor Vîlcu, director BrightPath Consulting, care reprezintă Texelis în România, țara noastră are nevoie urgentă de vehicule blindate, din cauza contextului geopolitic și a vechimii flotelor sale, și a lansat acum câțiva ani o competiție pentru un nou 4×4, dar care nu a mers mai departe, probabil din cauză că ofertele actuale nu sunt satisfăcătoare.

Industria românească este similară cu ceea ce constituie activitatea de bază a Texelis, având competență și tradiție în producție mecanică și asamblare și dorința de a merge înainte. „Există deci un mare potențial în industria românească și credem că putem ajuta la dezvoltarea ei, mai ales că România este un hub în Europa de Est pentru NATO, dar și pentru țările vecine, care ar putea-o privi ca pe un model în Apărare și ar putea fi interesate de parteneriate.”

În plus, între Franța și România există legături foarte strânse istoric, dar și datorită desfășurărilor franceze în România pentru NATO, care au dovedit că cele două țări pot colabora foarte bine, așa cum se vede și în cazul Renault-Dacia.

Până acum Texelis a contactat și vizitat potențiali furnizori și parteneri de la noi pentru a înțelege exact tipul de cooperări pe care le-ar putea avea aici și cum pot fi folosite cel mai bine competențele disponibile, și caută să înțeleagă exact de ce tip vehicul ar avea nevoie România și pentru ce utilizare (4×4, 6×6, 8×8, vehicule de luptă, camioane logistice, mașini pentru reparații și revizii) pentru a defini mai bine domeniul de aplicare al ofertei companiei. „Nivelul de implicare a României este incomparabil cu orice altă propunere deja făcută, care a însemnat doar localizarea unor vehicule aflate deja de producție, fără transfer de IP, tehnologie sau licență, fără control asupra componentelor sau setărilor, și care necesită aprobarea completă din partea producătorilor de origine (OEM) pentru orice modificare sau program de export. Or, oferta noastră este exact opusul: lucrăm pentru a extinde capacitățile companiilor românești de a-și crea propriul vehicul cu sprijinul nostru.”

Companiile vizate pentru acest parteneriat sunt cele din domeniul auto/land defense, unde există deja competență și tradiție industrială în România, și pot fi și publice și private, în funcție de ce este nevoie pentru armată. Deocamdată au existat discuții cu fabrici din Moreni și București, „dar vedem un potențial mai mare. Încercăm să înțelegem piața, să le facem firmelor propunerea și să se știe că există acest concept, Celeris, despre care cei care află spun că e prea frumos să fie adevărat.”

„Ne-am bucura dacă am echipa întreaga Armată Română.”

Un vehicul creat în România cu o soluție de mobilitate Texelis ar fi, așa cum subliniază reprezentanții companiei, construit pe o platformă de mobilitate de înaltă calitate, dar accesibilă, datorită dezvoltării și calificării deja efectuate pe vehiculul francez Serval și producției actuale care garantează costuri reduse, cu blindaj de înaltă calitate, dar accesibil, și cu sisteme care se pot produce în România. Și ar oferi performanțe ridicate la un preț competitiv, pe o piață 4×4 unde competiția este puternică și exigența în ceea ce privește calitatea și timpul de lansare este mare.

La început ar fi dezvoltate vehicule mai ușoare, iar în timp și greutatea, complexitatea și numărul de componente integrate ar putea crește și s-ar putea trece la configurații 6×6 și 8×8.

Texelis nu caută să producă în România un număr foarte mare de vehicule, „dar ne-am bucura dacă am putea ajuta la echiparea întregii Armate Române și dacă apoi am încerca să ajungem pe piața mondială. Numărul minim de tipuri de vehicule ar fi 10, pentru a fi siguri că vom începe o relație durabilă și vom ajunge pe piețe sensibile (unități speciale, SWAT, forțe speciale ș.a., care necesită mobilitate ridicată). Producția s-ar putea ridica la peste 100 de unități pe an dacă ajungem la un acord pentru un program la scară largă ce vizează aproximativ 1.000 de vehicule, iar dacă apare în România o nouă facilitate, pe aceeași bază cu a Texelis, numărul poate fi multiplicat.”

Modelul care s-ar produce la noi este deja implementat pentru programul Serval, în cadrul căruia experți Texelis se află la fabrica KNDS din Roanne, ce integrează vehiculele, pentru a oferi consiliere și intervenție care să asigure cea mai bună calitate.

În plus, compania poate, pe baza experienței din programele anterioare, să ofere sprijin în găsirea competenței sau partenerului potrivit pentru integrarea vehiculului (asamblarea vehiculului complet și a sistemelor). Iar garanția unui produs de calitate este faptul că Texelis este atent la reputația Celeris și nu va accepta un vehicul nesatisfăcător pe platforma sa.

Articole similare