Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

S-a deschis prima parcare securizată după model american la Orțișoara

România are de luna aceasta prima parcare securizată pentru camioane, construită după model american, care a primit certificare Platinum de la Dekra. Situată la Orțișoara, între Lugoj și Arad, noua parcare este situată pe cea mai circulată autostradă din țară, cu un flux de 10.000 de camioane pe zi plus 3.200 de utilitare ușoare. Având la bază un concept „one stop shop”, parcarea are pază 24/7, o capacitate de 86 de vehicule grele, cu facilități dedicate pentru camioane frigorifice, ADR sau electrice, pompe de alimentare cu carburant și AdBlue, dușuri și zonă de relaxare pentru șoferi, restaurant și magazin. Tariful de acces începe de la 60 de lei pentru 12 ore (exclusiv parcare) sau 75 de lei cu voucher inclus de 25 de lei pentru servicii de restaurant.

George Marinescu, administratorul companiei doljene Malox Thor, a avut la începutul anilor 2000 un business de transport în Canada, acesta fiind și primul contact cu parcările dedicate pentru camioane din America de Nord. Întrucât i-a plăcut sistemul de acolo, și-a propus să îl implementeze și în România, dar, când a revenit în țară, în 2005, a găsit o piață nepregătită încă pentru „truck parking”-urile dedicate. Oportunitatea a apărut în pandemie, atunci când proiectul primei parcări securizate de camioane după modelul american a început să prindă contur.

America de Nord are o tradiție de peste 50 de ani în dezvoltarea parcărilor securizate, primele apărute purtând denumirea „Truck Stop of America”. Rețeaua respectivă, care cuprinde în prezent peste 280 de puncte, a fost preluată anul trecut de British Petroleum. Dar, bineînțeles, aceasta nu este singura: vorbim de peste 5.000 de parcări în total, cea mai mare rețea fiind operată de Pilot Flying J, cu peste 800 de puncte.

Europa nu stă la fel de bine la capitolul parcărilor dedicate de camioane, apreciază George Marinescu, chiar dacă și aici a fost implementat conceptul de „Autohof”, iar Germania are circa 220 de astfel de parcări. Nu sunt însă rețele mari, ca în America, unde șoferii de camion au acces la servicii și prețuri standardizate la nivelul marilor rețele, ci mai mult afaceri independente, cu câteva puncte fiecare.

Decizia de a deschide o parcare securizată în România a fost luată în 2019, după ce s-a conturat mai clar planul de autostrăzi. „Amplasarea corectă a unei astfel de parcări este esențială pentru succesul business-ului. Avem exemplul american al Route 66, dintre Chicago și Los Angeles, care a fost un drum strategic în anii ’30, cu afaceri înfloritoare, dar care a fost abandonat odată cu construcția autostrăzilor interstatale.”

Primul pas a fost realizarea unui studiu de trafic, care a relevat faptul că cel mai mare flux de camioane este pe A1, între Arad și Lugoj, întrucât se suprapun mai multe rute internaționale. „În urmă cu patru ani, media zilnică pentru o săptămână întreagă era de 7.800 de camioane, iar doar în timpul săptămânii, fără weekend, traficul depășește 10.000 de vehicule. Prin comparație, traficul greu pe secțiunea București-Pitești este doar la jumătate, deși pare o autostradă aglomerată, dar acolo sunt în special autoturisme. În zona de vest a țării mai este funcțional un truck stop, la 3 km de autostrada A6 și 13 km de A1, dar conceptul este oricum diferit, plus că este loc pe piață pentru toată lumea”, apreciază George Marinescu.

Tot în vestul țării, la Pecica, mai există un Autohof.

Administratorul truck-stop-ului a cumpărat 33.000 m2 în aprilie 2020 special pentru parcare, însă construcția a început doi ani mai târziu. Pentru obținerea finanțării europene de aproape patru milioane de euro (la care au fost adăugate investiții din fonduri proprii plus împrumuturi bancare pentru alte trei milioane de euro) a fost necesară realizarea inclusiv a unui studiu de fezabilitate, întreg procesul întinzându-se pe parcursul a trei ani, plus încă un an construcția propriu-zisă. „Responsabilii din Ministerul Transporturilor de la Direcția de Investiții au fost foarte receptivi la proiectul nostru, ne-au susținut și ne-au oferit prompt scrisoarea de suport și ce documente am mai avut nevoie. Probabil că vom mai derula și alte proiecte împreună pe viitor.”

Parcare după modelul „one stop shop”

Parcarea de la Orțișoara este gândită pe model american, astfel că toate serviciile sunt într-o singură clădire – restaurant, magazin, dușuri și toalete. În plus, serviciile sanitare sunt concepute – la fel – după practica americană: fără limită de timp la cele patru cabine de duș instalate, ceea ce este unic în Europa pentru o parcare de camioane. Cât așteaptă, șoferii au la dispoziție o cameră de relaxare dotată cu fotolii, televizoare, mese și scaune, inclusiv o mică bucutărie unde își pot încălzi mâncarea proprie. În aceeași clădire a fost amenajată și o cameră cu mașini de rufe și uscătoare profesionale.

Magazinul a fost gândit special pentru șoferii profesioniști, astfel că nu are la vânzare produse specifice unei benzinării de retail. „Clienții noștri sunt șoferi de camion, astfel că vor găsi conserve, carne proaspătă, uleiuri, bere la PET și alte provizii, pentru a putea face o economie (de bani și de timp) atunci când se află în Occident. Pentru că se pot face cumpărături și la supermarket, dar asta implică o deplasare în plus cu autotractorul decuplat, dacă mai este timp disponibil din programul de conducere din ziua respectivă. Și, atenție, nu în toate parcările europene sunt magazine de unde să își poată procura hrană.”

Pentru magazin și pentru restaurant – unde se va servi atât mâncare caldă, cât și minuturi (burgeri, grătar etc.) – nu s-a obținut finanțare europeană, construcția acestora fiind realizată din fonduri proprii. S-a dorit însă o parcare cu servicii complete, după principiul „one stop shop”. „Nu vom face niciun fel de compromisuri în ceea ce privește meniul și rețetele, focusul fiind pe calitate. Iar soția mea, care este o bucătărească foarte bună, va superviza îndeaproape acest aspect. Pe de altă parte, prețurile vor fi în piață”, a precizat cu mândrie George Marinescu.

Clădirea are în total 700 m2, fiind cea mai mare clădire de benzinărie din România. Benzinăria dedicată pentru camioane, situată pe lateral, permite alimentarea simultană a șapte vehicule, atât cu motorină, cât și cu AdBlue (pentru aditiv sunt opt pompe pentru camioane), iar spre stradă a fost construită o altă benzinărie de retail, cu trei pompe multi-produs, unde mai pot alimenta două camioane concomitent și patru autoturisme. Aceasta a fost făcută după consultarea aceluiași studiu de trafic, din care a reieșit faptul că pe același tronson de autostradă circulă zilnic circa 3.200 de utilitare ușoare. „Mulți sunt în trafic local, dar o parte sigur se află pe trasee mai lungi și au același comportament și aceleași nevoi ca șoferii de camion”, este de părere George Marinescu.

Alimentarea cu carburant atrage beneficii individuale pentru șoferi

În cazul vehiculelor comerciale grele, prima alimentare de minimum 800 l va fi recompensată cu un voucher de 25 de lei și un card de loialitate dedicat pentru șofer, pe care se vor putea încărca puncte (1 litru = 3 bani, respectiv 800 l = 24 de lei, sumă care poate fi folosită în restaurant).

Truck stop-ul a încheiat contracte de acceptanță cu toți marii furnizori de carduri de combustibil, iar plata se face direct la pompă. Tot atunci se încarcă și bonusul aferent alimentării pe cardul de fidelitate individual al șoferului – din nou, o premieră în Europa. „Partenerii noștri cunosc sistemul și suntem încrezători că vom avea un trafic foarte mare, deoarece, pe lângă serviciile de calitate oferite, șoferii vor beneficia de acest bonus personal. Spre deosebire de celelalte beneficii care se mai oferă pe piață, noi nu vom oferi o recompensă fixă – sandviș sau voucher în bani – ci vom avea opțiunea de acumulare de puncte direct proporțional cu cantitatea de motorină achiziționată și plătită cu cardul companiei. Vom căuta un sistem similar de atragere și a șoferilor de utilitare ușoare, dar acolo volumele de carburant alimentate sunt, desigur, mai mici.”

Pentru achiziționarea motorinei se colaborează cu toți furnizorii mari de pe piață, în funcție de tarifele oferite alegându-se un produs sau altul, iar aditivul AdBlue este cumpărat de la un producător local.

Parcare securizată de 86 de locuri

Parcarea dedicată de camioane, având o capacitate de 86 de locuri, este păzită 24 de ore pe zi și foarte bine luminată. Supravegherea întregii zone se face pe monitoare ce captează imaginea de la 110 camere video amplasate în parcare, la care se adaugă alte 50 de camere în benzinărie, restaurant și în restul locației. De precizat că 13 locuri de parcare sunt special concepute pentru camioanele cu semiremorci frigorifice, cu facilitatea încărcării agregatului de frig, iar cinci locuri sunt dedicate vehiculelor ADR. În plus, au fost amenajate și două stații de încărcare pentru camioane electrice, de 185 kW fiecare. Nu se pune însă problema diversificării carburanților oferiți în direcția gazului natural comprimat și lichefiat, întrucât numărul de camioane cu astfel de propulsie aflate în operare în Europa este destul de mic, iar manipularea gazului implică foarte multe rigori.

La intrarea în parcare este amplasat un automat care eliberează bon și tot atunci se fotografiază figura șoferului, autotractorul, semiremorca și plăcuțele de înmatriculare ale acestora. La plecare, atunci când se plătește parcarea, acceptul pentru ieșire este dat de către echipa de securitate, după verificarea corespondenței dintre șoferi și vehicule pe intrare-ieșire. Foarte important, peste tot sunt anunțuri prin care șoferii sunt informați că vor fi fotografiați.

Pentru a preveni problemele cauzate de eventuale întreruperi de curent au fost instalate mai multe generatoare, dublate de UPS-uri cu autonomie de 30 de minute, plus un transformator de 1,2 MW.

Tarif de acces în parcare începând de la 60 de lei/12 ore

Tariful de acces în parcare este diferențiat pentru clienții care doresc exclusiv parcarea sau cei care vor accesa și servicii de restaurant, în acest ultim caz fiind inclus în preț un voucher de 25 de lei. Taxa pentru o staționare între două și 12 ore este de 60 sau 75 de lei, pentru efectuarea pauzei de 24 de ore, de 110 sau 125 de lei, iar pentru pauza de 48 de ore, de 180 sau 195 de lei. În cazul încărcării agregatului de frig se adaugă o taxă de 5,5 lei/oră.

Planul pe viitor este de a construi alte două parcări securizate după același concept în România și, apoi, poate și în Bulgaria. „Europa are nevoie de parcări securizate și tocmai de aceea Comisia Europeană finanțează această linie de business, ceea ce reprezintă un avantaj. Prin Pachetul Mobilitate s-a pus accent pe bunăstarea șoferilor, iar dezvoltarea rețelei de parcări este esențială.”

Articole similare