Alegerile generale anticipate din iulie anul trecut au afectat în mod direct aprobarea mai multor proiecte legislative și de reglementare referitoare la sectorul transporturilor rutiere, printre care și proiectul de modificare a greutăților și dimensiunilor pentru vehiculele de transport rutier de mărfuri, al cărui text era foarte avansat de către ministerele de Transporturi, Industrie și Interne.
La rândul său, anul trecut, Comisia Europeană a început procesarea modificării actualei directive europene privind greutățile și dimensiunile vehiculelor de transport, ca parte a Strategiei europene pentru mobilitate durabilă, cu scopul de a contribui la o reducere semnificativă a emisiilor de gaze cu efect de seră din transporturi. Astfel, printre măsurile pe care le propune se numără armonizarea și adaptarea greutăților și dimensiunilor maxime în traficul internațional la cele mai comune limite permise în prezent, respectiv creșterea acestora la 44 de tone.
În acest sens, conform FENADISMER, Direcția Generală de Circulație a început deja o nouă procesare a acestui regulament în vederea aprobării finale a acestuia până în luna decembrie a anului viitor. Proiectul de regulament, care va face obiectul unei consultări publice până la 13 iunie, propune modificarea anexei IX din actualul Regulament General al Vehiculelor. Printre altele, introduce simplificarea utilizării și autorizării ansamblurilor modulare Euro, inclusiv a remorcii Eco Combi sau Duo Trailer de 32 m lungime și 72 de tone de MMA, extinderea înălțimii maxime autorizate la 4,5 metri pentru anumite tipuri de transport (de exemplu, 5 m pentru anumite tipuri de transport – transportul de paie, de animale vii și aprovizionarea industriilor cu furnizori pe distanțe mai mici de 50 km). Cea mai controversată măsură este extinderea tonajului actual al vehiculelor articulate la 44 de tone pentru transportul rutier de mărfuri, mărind astfel capacitatea de încărcare a acestor vehicule cu 16%
În acest sens, trebuie amintit faptul că directiva europeană care este în curs de elaborare în același timp prevede, printre alte măsuri, autorizarea automată a transportului internațional de vehicule de 44 de tone între toate statele membre care permit acest lucru, care în prezent este deja autorizat în 13 state membre, inclusiv în toate cele care se învecinează cu Spania. În orice caz, FENADISMER va aștepta să își facă publică poziția în legătură cu propunerea după ce aceasta va fi analizată în detaliu, apărând în orice caz interesele tuturor transportatorilor, astfel încât să nu fie stabilite privilegii în favoarea marilor companii în detrimentul companiilor mai mici, cerând, de asemenea, măsurile de însoțire necesare pentru ca sectorul să se poată adapta la această schimbare structurală atât de importantă pentru piața transporturilor rutiere din Spania.