Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Ușoară revenire a întârzierilor la plată în aprilie, iar consiliul european intenționează să atenueze regulamentul privind întârzierile la plată

După mai multe luni de reducere constantă a termenelor de plată către transportatori, în luna aprilie a anului trecut s-a înregistrat o ușoară revenire față de luna precedentă, situându-se la o medie de 66 de zile, potrivit datelor din Observatorul permanent al întârzierilor la plată pe care FENADISMER îl întocmește lunar în colaborare cu Fundația Quijote pentru Transporturi.

În luna respectivă, 65% dintre companiile de încărcare și intermediere care nu respectă legislația privind întârzierea la plată în 65% din cazuri au întârzieri ușoare la plată, adică între 60 și 90 de zile. Pe de altă parte, însă, există încă 7% dintre companiile neconforme care plătesc mai mult de 120 de zile, deși acest procent este mai mic decât în 2022, când acest interval de neconformitate se situa la peste 20%. În ceea ce privește cele mai utilizate mijloace de plată pentru achitarea serviciilor de transport, acestea continuă să fie, în această ordine, transferurile (70%), urmate de confirmare (25%), bilete la ordin (5%) și cecuri (<1%).

Pe de altă parte, Parlamentul European a aprobat în aprilie anul trecut, în ultima sa sesiune plenară, poziția sa în legătură cu noul Regulament european privind combaterea întârzierii la plată, care a stabilit ca regulă generală reducerea perioadei maxime de plată la 30 de zile, precum și instituirea unui regim de sancțiuni pentru toate sectoarele economice.

Optimismul generat de textul aprobat de Parlament a dispărut însă în urma propunerii unui text alternativ pe care guvernul belgian l-a elaborat pentru restul statelor membre, întrucât deține președinția Uniunii Europene, ținând cont de faptul că aprobarea finală a noului regulament european necesită acordul comun al Parlamentului European și al Consiliului.

Astfel, potrivit textului de reglementare elaborat de Președinția belgiană, la care FENADISMER a avut acces, acesta propune multiple modificări cu scopul de a „decafeiniza” textul aprobat de Parlament, printre altele, reconvertirea normei în Directivă în loc de Regulament, ceea ce determină o fragmentare a aplicării sale, sau extinderea termenului maxim de plată la 30 de zile pentru multe sectoare economice, precum și eliminarea multor măsuri propuse care vizează asigurarea transparenței în relațiile comerciale dintre companii. În orice caz, FENADISMER își exprimă încrederea că, în final, statele membre vor ajunge la un consens asupra unei reglementări în acest domeniu care să protejeze interesele și nevoile părții mai slabe în tranzacțiile comerciale, în principal lucrătorii independenți și microîntreprinderile, care sunt cele care suferă cel mai mult de pe urma situațiilor de abuz care se produc în prezent în ceea ce privește întârzierile de plată.

Articole similare

Ad