Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Timp de așteptare de 9 zile la frontiera cu Republica Moldova

Cea mai mare problemă cu care se confruntă atât cărăușii moldoveni, dar și cei români care trec Prutul este timpul de așteptare la frontiera cu România, care a ajuns anul trecut la nouă-zece zile, a precizat Iulian Postică, reprezentantul Asociației Internaționale a Transportatorilor Auto din Moldova (AITA), în cadrul conferinței Tranzit de la Iași. Între Republica Moldova și România sunt în total nouă puncte de trecere a frontierei (PTF), dintre care doar șapte sunt deschise transportului rutier și doar cinci primesc și camioane. Cel mai solicitat PTF este Leușeni-Albița I, traficul de camioane în 2023 fiind de 323.582 de vehicule, în creștere cu 65% comparativ cu 2021.

Lipsa infrastructurii rutiere eficiente (fără autostrăzi și drumuri cu doar două benzi de circulație) reprezintă principala cauză a aglomerației din frontieră, la care se adaugă lipsa locurilor de parcare pentru camioane în special în Moldova (în fața PTF-urilor sau pe drumurile principale), precum și coordonarea ineficientă și lipsa de sincronizare între procedurile vamale.

În vederea fluidizării traficului, soluțiile de infrstructură pe termen lung privesc construcția autostrăzii A7 pe partea românească, care va face legătura între Iași-Ungheni cu Târgu Mureș, plus construcția a cinci poduri noi (la Ungheni, Leca-Fălciu, Bărboiești-Rediul de Jos, Costești-Stânca și Leova-Bumbăta) și reconstruirea altor trei, pentru care s-au semnat acordurile interguvernamentale necesare și s-au efectuat studiile de fezabilitate (Leușeni-Albița, Cahul-Oancea și Sculeni-Sculeni). Tot în vederea reducerii aglomerației, în iunie-iulie 2024 va fi demarat un proiect pilot la Costești-Stânca de înființare a unui rând electronic pentru camioane, în vederea prioritizării transportului care beneficiază de pre-declarații electronice. Ar fi nevoie însă și de creșterea personalului vamal și de sincronizare a procedurilor de control, pentru ca operațiunile să se deruleze mai rapid. În paralel, asociațiile patronale din România au sugerat Ministerului Transportului să creeze o aplicație în care să poată fi văzută în timp real situația din toate punctele de trecere ale frontierei și să se poată face o estimare a timpului de așteptare în funcție de numărul de vehicule care au anunțat că se vor prezenta în fiecare PTF în parte, în baza numărului de înmatriculare înscris în aplicație, astfel încât șoferii să poată alege un PTF mai liber, acolo unde traseul le permite, a anunțat Augustin Hagiu, președintele Federației Operatorilor Români de Transport (FORT).

Articole similare

Ad