Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Factoring, un serviciu tot mai solicitat, în ciuda marjei mici de profit din transport

Cătălina Adam, reprezentanta diviziei de finanțări Safety Leasing din cadrul Safety Broker, a amintit la conferința Tranzit de la Iași că în ultimii ani toate firmele care au credite au fost afectate de creșterea prețurilor și a dobânzilor, drept pentru care compania a căutat să-și diversifice portofoliul de servicii, pentru a-și ajuta clienții să iasă din situațiile dificile provocate de lipsa lichidităților. Și acum are mai multe colaborări cu finanțatori de pe piață, mai ales pentru factoring, care este tot mai solicitat, inclusiv în transport, deoarece există un mare decalaj între încasări și plăți.

Transportatorul care decide să apeleze la acest serviciu o poate face și numai pentru anumiți clienți ai săi – de exemplu, cei care au termene de plată lungi, de 90-120 de zile – „iar misiunea noastră este să găsim, împreună cu el, o soluție de vânzare către o firmă specializată a facturii emise acelor clienți. Această firmă de finanțare face verificarea clienților respectivi și a relației comerciale cu transportatorul și, contra unui comision, îi transferă transportatorului cel târziu în ziua următoare suma din factură.“

Finanțatorii verifică mereu clienții și disciplina lor de plată, reputația lor, inclusiv dacă se dorește declararea insolvenței sau falimentului lor, astfel încât să nu existe risc de neîncasare a sumei din factura de transport. Și se ocupă fie doar de unele facturi de transport, fie de toate facturile aferente contractului cu un anumit beneficiar. Iar în funcție de datele despre clienți văd ce soluție îi pot propune transportatorului, contra unui comision proporțional cu riscul. În situația unui beneficiar de transport care este rău platnic – de exemplu, are multe incidente cu bilete la ordin – finanțatorii pot chiar să refuze să se ocupe de el. Și atunci transportatorul își asumă riscul dacă vrea să lucreze cu acesta sau se poate face o asigurare prin care se împarte riscul și care se accesează dacă, la scadența facturii, nu se pot recupera banii.

Comisionul plătit de transportator diferă, așadar, în funcție de caracteristicile clienților și pot ajunge la cel mult 0,1%/zi, astfel încât să fie acoperiți și clienții care au termene mari de plată.

Transportatorii prezenți în sală au atras însă atenția asupra faptului că în această industrie marja medie de profit, nu numai în România, ci în întreaga Europă, este de numai 3-4%, deci astfel de comisioane sunt mari pentru multe firme. „Probabil că este un serviciu scump“, admite reprezentanta Safety Broker, „dar în ultima vreme el a fost o barcă de salvare pentru multe firme cu dificultăți financiare, aflate în criză de lichidități, care au putut să onoreze noi comenzi și să plătească facturi până au ieșit din acea situație“. Cătălina Adam a confirmat, la cererea lui Augustin Hagiu (FORT), care are informații de pe piață că în ultimele 12 luni termenele de plată au început să scadă spre niveluri mai decente, că într-adevăr acestea sunt mai mici. Cel puțin pentru clienții companiei ele nu depășesc niciodată 90 de zile. Pe de altă parte, se știe că nu se emite factură imediat după ce se efectuează o cursă, ci uneori după o lună.

Articole similare

Ad