Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Transportatorii est-europeni, în vizorul inspectorilor occidentali și ai ELA

Controlul efectuat de autoritățile belgiene luna trecută în parcarea de lângă Anvers și organizat la inițiativa Autorității Europene a Muncii (ELA), pe lângă faptul că a vizat cu precădere camioanele est-europene, reprezintă un semnal de alarmă, pentru că vesticii sunt deciși să își ducă planul până la capăt, iar Pachetul Mobilitate a fost dat cu un scop foarte precis.

Acțiunea de control a fost foarte bine organizată și nu a lăsat nimic la voia întâmplării, a atras atenția Florin Gagea, reprezentantul Inspectoratului de Stat pentru Controlul în Transportul Rutier (ISCTR), în cadrul intervenției avute la conferința Tranzit de la Iași, din 6 iunie. Parcarea respectivă a fost urmărită o perioadă mai lungă de timp, inclusiv cu camere de termo-viziune, iar descinderea controlorilor belgieni s-a produs atunci când erau nu mai puțin de 341 de autovehicule staționate și 202 șoferi detectați ca fiind în cabine. Faptul că au fost invitați ca observatori inspectori de control din statele est-europene, inclusiv din România, a urmărit să demonstreze tuturor nerespectarea prevederilor legale privind interzicerea efecturării odihnei săptămânale normale în afara cabinei camionului, întoarcerea șoferului la patru săptămâni sau a vehiculelor la opt săptămâni.

„O problemă mare cu care ne confruntăm și pe care am încercat să o rezolvăm în cadrul sesiunilor Euro Controle Route este eliminarea naționalismului din actul de control. În special în Franța suntem informați că inspectorii de trafic iau mult prea personal aplicarea Pachetului Mobilitate și sunt agresivi atunci când controlează camioanele est-europene. Din păcate, capacitatea de intervenție este limitată și atunci rămâne la latitudinea operatorilor să înțeleagă foarte bine legislația și să se asigure că o respectă“, a explicat Florin Gagea. În acest sens, trebuie subliniat faptul că regulamentele europene sunt singurele care trebuie urmărite cu strictețe, pentru că circulă tot felul de informații, însă comunicările DG Move și ale Comisiei Europene sunt cu titlul de recomandare și au doar caracter informativ, nu și greutate juridică.

Amenzile din parcarea belgiană au fost pentru efectuarea repausului săptămânal în cabină (1.200 de euro) și pentru neîntoarcerea șoferului (1.800 de euro), chiar dacă în presa din Belgia s-a vehiculat faptul că ar fi fost amendată și neîntoacerea camioanelor. Toate amenzile s-au achitat pe loc. Pentru a nu se lăsa loc la interpretări, operatorii de transport au obligația să ofere șoferilor posibilitatea de a se întoarce la fiecare patru săptămâni la domiciliu sau la sediul social al angajatorului, iar comunicarea acestui drept trebuie făcută în scris, pe mail sau pe telefon, pentru a se putea folosi drept dovadă la control. Actul adițional la contractul de muncă unde șoferul semnează că nu dorește să se întoarcă acasă nu are nicio valoare din perspectiva respectării Pachetului Mobilitate. Apoi, în cazul în care șoferul nu dorește să revină acasă, răspunsul trebuie argumentat tot în scris și, foarte important, nu trebuie să menționeze că dorește să muncească în continuare (cum se mai întâmplă), ci să precizeze explicit ce altă alternativă a ales pentru a-și efectua odihna (de exemplu, vrea să rămână să viziteze un oraș).

Articole similare

Ad