Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Trei tendințe cheie care definesc tarifele europene de transport rutier de mărfuri: Din trimestrul II până în trimestrul IV 2024

Atât tarifele spot, cât și cele contractuale pentru transportul rutier de marfă au scăzut în T1 2024.

Cererea de servicii de transport rutier de marfă a rămas slabă în Europa în T1 2024. Continuarea cererii scăzute a consumatorilor și scăderea producției industriale au contribuit la acest declin.

Această scădere a cererii a împins în jos atât tarifele spot, cât și cele contractuale. Indicele tarifelor spot a scăzut la 123,9 puncte, cu 1,1 puncte mai puțin decât în trimestrul anterior și cu 8,2 puncte mai puțin față de anul trecut. Ratele contractuale au scăzut la 127,6 puncte, cu 2,6 puncte mai puțin de la un trimestru la altul și cu 1,0 punct mai puțin de la un an la altul.

În ciuda scăderii, amploarea scăderilor ratelor spot este în scădere, ceea ce sugerează un mediu de cerere mai puțin negativ care ar putea duce la normalizarea ratelor în cursul acestui an.

Rata inflației europene de 2,4% din martie a fost cea mai scăzută din ultimele 33 de luni și a produs o creștere de 0,6 puncte a încrederii consumatorilor.

În 2024, creșterea volumului de transport rutier de mărfuri în UE ar trebui să se îmbunătățească la 0,4% de la an la an (față de -1,1% în 2023), potrivit celor mai recente previziuni ale IRU. Acest lucru va fi posibil datorită creșterii reale a salariilor (pe măsură ce inflația încetinește) și a unei piețe puternice a forței de muncă care să susțină o revenire a consumului.

După Germania, taxele de drum pentru camioane CO₂ au intrat acum în vigoare în Austria, Ungaria și Republica Cehă Acestea au dus la creșteri ale taxelor de drum de 7,4% în Austria, 13% în Republica Cehă, 40% în Ungaria și 83% în Germania.

Aceste noi taxe de trecere fac parte dintr-o inițiativă mai amplă în cadrul directivei revizuite privind eurovinieta, care vizează stimularea reducerii emisiilor, în ciuda lipsei condițiilor favorabile pentru o adoptare semnificativă a vehiculelor cu emisii zero. Creșterile de taxe reprezintă o povară financiară suplimentară pentru operatorii de transport de marfă, care se confruntă deja cu costuri operaționale ridicate, având un impact asupra tarifelor generale de transport de marfă.

În multe țări europene sunt așteptate ajustări ale tarifelor de taxare. Suedia urmează să implementeze modificările în mai 2024, urmată de Danemarca anul viitor, de Țările de Jos și România în 2026 și de părți din Belgia în 2028.

Costurile de operare pentru transportul rutier de marfă rămân ridicate. Acestea sunt determinate de factori precum întreținerea vehiculelor, asigurarea și costurile anvelopelor. Aceste cheltuieli continuă să crească în comparație cu anii anteriori, menținând presiunile asupra costurilor la un nivel ridicat.

Prețurile la motorină, care au scăzut în 2023, au început să crească din nou la începutul anului 2024. Prețul mediu al motorinei la pompă a crescut cu 3% la sfârșitul primului trimestru din 2024, comparativ cu începutul lunii ianuarie 2024. Această creștere a prețurilor la combustibil se adaugă la costurile operaționale, contribuind la presiunea asupra tarifelor de transport. Deși se așteaptă ca cererea să se redreseze, schimbările de reglementare, incertitudinea geopolitică și fluctuația prețurilor la combustibili vor continua să modeleze dinamica pieței pe tot parcursul anului 2024. Industria trebuie să navigheze printre aceste provocări pentru a obține stabilitate și creștere în următoarele luni.

sursa foto: IRU

Articole similare

Ad