Pachetul Mobilitate prevede ca, după 1 ianuarie 2025, toate tahografele analogice și digitale vechi fabricate înainte de iunie 2019 și instalate pe vehicule de transport internațional să fie înlocuite cu tahografe inteligente (de versiunea I sau II). După 19 august 2025 nu vor mai fi acceptate decât tahografe de versiunea a doua, iar de la 1 iulie 2026 obligativitatea echipării vehiculelor cu smart tacho 2 va fi extinsă la toate vehiculele de transport marfă având masa totală maxim autorizată de peste 2,5 t.
Într-o scrisoare publică adresată Guvernului României de către Federația Operatorilor Români de Transport (FORT) și Asociația Națională a Service-urilor Auto din România (ANSAR) se atrage atenția asupra faptului că termene de mai sus sunt imposibil de atins din mai multe motive:
- Utilizarea obligatorie a autentificării mesajului de navigație de la serviciul deschis al Galileo (sistemul global de navigație prin saletit) prin tahografe inteligente este încă inactiv. Ca urmare, toate tahografele sunt de tranziție, nu au variante finale de soft, ceea ce va duce la necesitatea up-grade-ului ulterior pentru toate unitățile montate deja pe vehicule. Toate acestea vor genera cheltuieli suplimentare pentru operatori și timp pierdut;
- Lipsa informațiilor și procedurilor de montare furnizate de către producătorii de vehicule către distribuitorii after-sales;
- Posibile blocaje în lanțul de aprovizionare și creșteri ale prețurilor deja anunțate de către importatori.
În aceste condiții, FORT și ANSAR solicită Guvernului demararea procedurilor prin care, față de termenele de implementare actuale, să se obțină o derugare de 12 luni.