Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Principalele tendințe ale tarifelor europene de transport rutier în T2-T4 2024

Atât tarifele spot, cât și cele contractuale pentru transportul rutier de mărfuri din Europa au înregistrat o scădere în primul trimestru al lui 2024, a relatat IRU în cel mai recent raport.

Principalele trei tendințe cheie care influențează, în prezent, tarifele de transport rutier din Europa:

1. Cerere stabilă

Cererea pentru serviciile de transport rutier de mărfuri în Europa a rămas redusă în T1 2024, influențată de continuarea scăzută a cererii din partea consumatorilor și de o producție industrială în declin.

Această tendință a determinat o diminuare atât a tarifelor spot, cât și a celor contractuale. Indicele tarifelor spot a înregistrat o scădere de 123,9 puncte, cu o reducere de 1,1 puncte față de trimestrul anterior și cu 8,2 puncte mai puțin, comparativ cu aceeași perioadă din anul precedent. În același timp, ratele contractuale au marcat un declin de 127,6 puncte, cu o scădere de 2,6 puncte de la un trimestru la altul și cu o diminuare de 1 punct față de anul trecut.

În ciuda scăderii ratelor spot pentru transportul rutier de mărfuri, magnitudinea acestei micșorări a început să se reducă, indicând un mediu mai stabil al cererii care ar putea conduce la o normalizare a tarifelor în acest an.

În martie 2024, rata inflației în Europa a scăzut la 2,4%, fiind cel mai redus nivel din ultimele 33 de luni, stimulând încrederea consumatorilor cu 0,6 puncte procentuale conform McKinsey.

Prognozele recente ale IRU sugerează că volumul transportului rutier de mărfuri în UE ar urma să înregistreze o îmbunătățire anuală de 0,4% în 2024, comparativ cu o scădere de 1,1% în 2023, pe fondul unei creșteri reale a salariilor și a unei piețe puternice a forței de muncă, sprijinind o revenire a consumului.

2. Impactul taxelor de CO₂

În Austria, Ungaria și Republica Cehă, după exemplul Germaniei, au fost introduse taxe de drum pentru camioane bazate pe emisiile de CO₂. Aceste măsuri au condus la creșteri semnificative ale taxelor de drum: cu 7,4% în Austria, 13% în Republica Cehă, 40% în Ungaria și cu 83% în Germania.

Noile taxe fac parte dintr-o inițiativă mai amplă conform directivei revizuite privind eurovinieta, având ca scop încurajarea reducerii emisiilor în transport. Cu toate acestea, adoptarea vehiculelor cu emisii zero întâmpină încă dificultăți semnificative. Creșterile de taxe reprezintă o povară financiară adăugată pentru operatorii de transport de mărfuri, care deja se confruntă cu costuri operaționale ridicate, având un impact direct asupra tarifelor generale de transport de mărfuri.

În multe țări europene se așteaptă ajustări ale tarifelor de taxare. Suedia urmează să implementeze modificările din mai 2024, urmată de Danemarca anul viitor, de Olanda și România în 2026, iar de unele părți din Belgia în 2028.

3. Costuri în creștere

Costurile de operare pentru transportul rutier de mărfuri rămân ridicate, influențate de factori, precum întreținerea vehiculelor, costurile de asigurare și cheltuielile cu anvelopele. Aceste costuri au generat creșteri constante în comparație cu anii anteriori, menținând presiunea asupra rentabilității în sector.

Deși se prognozează o redresare a cererii, schimbările de reglementare, incertitudinile geopolitice și fluctuațiile prețurilor la combustibili vor continua să modeleze dinamica pieței în 2024. Industria transporturilor trebuie să navigheze cu atenție printre aceste provocări pentru a asigura stabilitate și potențial de creștere în lunile următoare.

O imagine completă a tarifelor europene de transport rutier de mărfuri este disponibilă în The European Road Freight Rate Development Benchmark Q1 2024.

Articole similare

Ad