Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Contextul economic favorabil din Spania a împiedicat scăderea bruscă a tarifelor la finalul sezonului de vârf

Tarifele de transport rutier intern din Spania s-au menținut relativ bine, așa cum reiese dintr-o analiză a Upply (Spain: changes in road freight rates in Q1 2024 (upply.com)), în timp ce tarifele pe principalele relații internaționale ale Spaniei sunt contrastante, cu diferențe de la un partener comercial la altul.

Upply anunță că are aceste date deoarece a început un proiect de colaborare cu Transprime, Consiliul Expeditorilor Spanioli, pentru a produce un raport trimestrial privind evoluția pieței spaniole de transport rutier.

Raportul pentru primul trimestru din 2024 indică o bună reziliență a activității pe piața internă, deci este clar că impulsul puternic al economiei spaniole a continuat la începutul acestui an, când PIB a crescut cu 0,7% față de trimestrul anterior, la fel ca în trimestrul precedent, și cu 2,4% față de perioada similară din 2023, față de +2,1% în trimestrul precedent. Cererea internă a contribuit la aceasta cu 2,2 puncte, iar cererea externă cu 0,2 puncte, conform INE (Institutul Spaniol de Statistică).

Acest context a împiedicat o scădere bruscă a tarifelor la sfârșitul sezonului de vârf de la sfârșit de an. Indicele tarifelor spot a continuat să crească, deși foarte ușor, în concordanță cu reziliența cererii interne din Spania, dar indicele tarifelor din contracte a început să scadă, arătând un echilibru de putere favorabil expeditorilor. Acest lucru poate fi explicat și prin scăderea prețurilor motorinei față de maximele atinse în 2023 – însă în primul trimestru din 2024 ele au început iar să crească.

Diferența dintre indicele tarifelor spot și indicele tarifelor din contracte s-a mărit în primul trimestru din 2024 de la 2,4 la 5,2 puncte.

În ceea ce privește principalii parteneri economici europeni al Spaniei, Franța, cel mai important dintre aceștia pentru exporturi și al doilea pentru importuri, rămâne într-o zonă cu creștere scăzută, PIB fiind cu 0,2% mai mare în primul trimestru din 2024 față de ultimul din 2023, după ce în trimestrul anterior crescuse cu 0,1%, potrivit estimărilor provizorii ale Institutului Francez de Statistică (INSEE).

În direcția Spania-Franța, diferența dintre indicele prețurilor spot și indicele prețurilor din contracte s-a redus considerabil pe parcursul unui an. În primul trimestru din 2024, indicele prețurilor din contracte a fost cu 0,8 puncte mai mare, în condițiile în care în primul trimestru din 2023 tarifele spot au fost cu 10,1 puncte peste cele din contracte.

O tendință similară se observă și pe sensul celălalt, unde diferența dintre prețurile spot și cele contractuale a scăzut semnificativ de la an la an, de la 13,8 puncte în primul trimestru din 2023 la 3,4 puncte în primul trimestru din 2024, după ce tarifele spot au scăzut pentru scurt timp sub cele contractuale în al treilea trimestru din 2023, iar apoi au revenit.

Articole similare

Ad