Mai multe asociații de transport i-au scris o scrisoare noului comisar european temporar pentru transporturi, WopkeHoekstra, solicitând o soluție fezabilă la haosul din traficul de pe Brenner începând cu 1 ianuarie 2025.
De la acea dată vor avea loc lucrări de întreținere pentru podul S. Luegbrücke, cel mai lung de pe autostrada A13, ceea ce înseamnă că Brenner va fi deschis câțiva ani doar cu o singură bandă pe sens. Un nou pod ar trebui să înlocuiască podul existent până în 2030.
Asociația olandeză de transport și logistică TLN, unul dintre semnatarii scrisorii, amintește că autostrada Brenner, pe unde trec anual aproximativ 14,3 milioane de autoturisme și 2,5 milioane de camioane, este una dintre cele mai importante conexiuni între nordul și sudul Europei și face parte din rețeaua transeuropeană de transport (TEN-T).
Întreținerea ei este necesară, admit asociațiile, deoarece siguranța rutieră nu trebuie compromisă, dar pe de altă parte trebuie găsite urgent soluții pentru a asigura transportul de pasageri și mărfuri peste Alpi în anii următori. Deoarece mersul pe o singură bandă ar reduce capacitatea pe această rută cu până la 80%. Și, având în vedere restricțiile deja în vigoare pentru traficul de mărfuri pe Brenner, nu va exista suficientă capacitate pentru a gestiona întregul trafic.
Într-un comunicat de presă din 24 iunie 2024, autoritățile tiroleze au anunțat deja restricții suplimentare privind traficul de mărfuri, cum ar fi blocaje suplimentare și interdicții de condus. Un concept de trafic nu va fi prezentat până în septembrie 2024, dar, având în vedere experiența cu politica Tirolului, asociațiile se tem că vor exista restricții unilaterale și mai mari privind tranzitul vehiculelor grele de marfă și un tratament preferențial pentru transportul de pasageri și transportul regional de mărfuri.
Trecerea mărfurilor spre tren ar putea fi o parte a soluției, dar nu este posibilă din cauza capacității feroviare utilizate aproape în totalitate. Tunelul de bază Brenner și drumurile de acces pe partea germană nu au fost încă finalizate sau se află în faza de planificare, rutele alternative, cum ar fi autostrada Tauernautobahn sau ruta Gotthard, presupun adesea ocoluri majore, capacitatea autostrăzii Tauern este sever limitată până la jumătatea lui 2025 din cauza lucrărilor de renovare, iar alte puncte de trecere din Austria sunt închise traficului de camioane. În aceste condiții, asociațiile consideră că Austria, Comisia Europeană și țările vecine ar trebui să discute despre alternative și restricții, pentru a evita un blocaj de trafic.
Sursă foto: tirol.ORF.at