Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Polonia cere ca ţările terţe să aibă obligaţia de a-şi echipa camioanele cu tahografe smart dacă intră în UE

Polonia a propus în cadrul Comitetului pentru transporturi terestre al UN ECE ca tahografele inteligente de a doua generație să devină echipamente obligatorii şi pentru camioanele țărilor semnatare ale convenției, cel puţin pentru cele care fac transport internaţional şi intră în UE.

Ministerul Infrastructurii admite că această idee este susținută de Comisia Europeană, dar este blocată de belaruși și ruși. Ministerul subliniază că lucrările de modificare a convenției sunt în curs de desfășurare, dar nu există o dată stabilită pentru finalizarea acestora. Alte proceduri sunt programate pentru octombrie sau noiembrie și poate că atunci se va face un progres.

Utilizarea noilor tahografe inteligente (G2V2), care intră acum în uz în UE, este solicitată, printre alții, de antreprenorii polonezi, care vor ca transportatorii ucraineni şi belaruşi să îndeplinească aceleași condiții de acces la piață ca și europenii. „Întreprinderile ucrainene se îmbogățesc, înlocuiesc camioanele și cumpără echipamente noi, în timp ce antreprenorii polonezi dau faliment. Consecințele dezechilibrului vor fi plătite de cetățeni”, avertizează transportatorii polonezi.

Controlul accesului pe piață, importantă pentru reducerea concurenţei neloiale

Companiile de transport rutier internațional înregistrate în UE au timp până la sfârșitul anului 2024 să facă trecerea la tahografe inteligente de generaţia a doua, în timp ce pentru vehiculele echipate cu tahografe inteligente din prima generație (G2V1) data limită este 18 august 2025.

Accesul pe piața UE este protejat prin permise de transport internațional, schimbate de țări pe bază de reciprocitate. După ce UE a încheiat un acord de transport cu Ucraina în iunie 2022, transportatorii ucraineni au primit practic acces nelimitat la piață, deoarece serviciile de inspecție ale țărilor UE nu au instrumente pentru a controla acordul. Acesta prevede doar efectuarea liberă a transportului bilateral și de tranzit, dar, susțin antreprenorii polonezi, acordul este încălcat în mod repetat, camioanele ucrainene efectuând cabotaj și terţă-ţară în țările UE.

Companiile ucrainene au eliminat practic transportatorii polonezi din transportul către Ucraina și concurează și pe piața internă. La sfârșitul lunii iunie, la frontiera polono-ucraineană, ponderea autovehiculelor înmatriculate în Ucraina era de 91% și doar 8-9% erau autovehicule înmatriculate în Polonia, în timp ce înainte de război acestea din urmă atingeau un procent de 42%. Tahografele G2V2 de ultimă generație au fost introduse de CE pentru a controla aplicarea Pachetului Mobilitate. Acestea permit sinstituţiilor de control să examineze transporturile și să detecteze cabotajul ilegal sau contrabanda.

Articole similare

Ad