Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Marii operatori maritimi globali au avut profit în 2023, deși incomparabil mai mic decât în 2022

  • Sursă foto: Maersk

Cele mai importante 10 companii de transport maritim din lume au înregistrat în 2023 fie o creștere a volumelor, fie o ușoară scădere, conform analizei Upply referitoare la principalii lor indicatori economici (2024 Financial Panorama of the World’s Leading Transport Groups (upply.com)). Iar profitabilitatea s-a deteriorat, deși operatorii s-au străduit să-și scadă costurile pentru a face față scăderii tarifelor. Trăgând însă linie, cele mai multe companii de transport maritim au reușit să rămână pe profit în 2023, în special datorită rezultatelor din ultimul trimestru.

Un aspect important din activitatea acestor mari grupuri din 2023 este acela că, profitând de rezerve financiare puternice din 2021 și 2022, au continuat să se diversifice, în special spre activități în terminale portuare și în logistică. Maersk, care se dorește un integrator, a optat pentru o pauză după doi ani de creștere intensivă prin achiziții de firme, dar CMA CGM și Hapag Lloyd s-au extins, iar CMA CGM s-a mutat în terminalele portuare din Statele Unite și, în ceea ce privește logistica, a preluat controlul Bolloré Logistics – ceea ce nu a influențat însă cifrele sale pe 2023, deoarece preluarea a fost finalizată în februarie 2024. Hapag Lloyd a indicat în raportul său anual că în 2023 a investit 1,64 de miliarde de euro în afacerile legate de terminale și de infrastructură, preluând o participație de 40% la J.M Baxi Ports & Logistics din India, finalizând preluarea activității terminalelor portuare ale grupului sud-american SAAM și preluând 49% din grupul logistic italian Spinelli. În urma acestor demersuri, veniturile diviziei sale de terminale și infrastructură au crescut de nouă ori într-un an.

În plus, alte companii de transport maritim dintre primele cinci au confirmat că plănuiesc să intre în transportul aerian de mărfuri.

Revenind la rezultatele financiare, pe primul loc în 2023 din punct de vedere al veniturilor a fost Maersk, cu 51,06 miliarde de dolari, cu 37,4% mai puțin decât în 2022, și cu EBITDA de 9,59 de miliarde de dolari (-73,9). La aceste cifre transportul maritim contribuie cu 33,65, respectiv 6,94 de miliarde de dolari, în scădere cu 47,7%, respectiv cu 79,4% față de 2022, realizând un volum de 23,80 de milioane TEU, cu 0,2% mai mic decât în 2022.

Pe locul al doilea este CMA CGM, cu venituri de 47,02 miliarde de dolari și EBITDA de 9,01 miliarde de dolari, în scădere cu 36,9%, respectiv cu 73,0% față de anul anterior, dintre care 31,39, respectiv 4,40 de miliarde de dolari pe segmentul de transport maritim – unde a transportat 21,85 de milioane de TEU (cu 0,5% mai multe decât în 2022) – în scădere cu 46,8%, respectiv cu 76,6% față de 2022.

Pe locul al treilea se află Cosco Shipping, cu venituri totale de 23,85 de miliarde de dolari (-58,2% față de 2022) și EBITDA de 4,09 miliarde de dolari (-83,3%), care a transportat 23,55 de milioane de TEU, cu 3,5% mai puține decât în 2022.

Urmează în clasamentul veniturilor Hapag Lloyd, ONE, Evergreen, HMM, Yang Ming, ZIM și Wan Hai Lines.

Articole similare

Ad