Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Industria transportului maritim se confruntă cu noi provocări în urma măsurilor protecționiste anunțate de Statele Unite. Pe 4 martie, președintele american Donald Trump a reactivat tarifele vamale pentru importurile din Canada și Mexic, în timp ce taxele aplicate produselor chinezești au fost majorate semnificativ. În plus, administrația americană intenționează să impună o taxă de un milion de dolari pentru fiecare navă construită în China care acostează în porturile SUA, alături de noi tarife asupra mărfurilor transportate de nave care nu arborează pavilion american.

Impactul asupra transportului maritim global

Măsurile au provocat îngrijorare în rândul marilor companii de transport maritim, inclusiv la CMA CGM. Ramón Fernández, directorul financiar al gigantului francez, a declarat pe 28 februarie, în cadrul prezentării rezultatelor financiare pentru ultimul trimestru al anului trecut, că grupul urmărește situația “foarte îndeaproape” și elaborează strategii pentru a minimiza impactul.

CMA CGM este într-o poziție vulnerabilă față de aceste măsuri, deoarece face parte din Ocean Alliance, o alianță de transport care include două companii chineze (Cosco și OOCL) și o companie taiwaneză (Evergreen). Alianța a fost recent prelungită până în 2032, ceea ce amplifică riscurile pe termen lung. Mai mult, CMA CGM administrează terminale de containere în porturile Los Angeles și New York-New Jersey, ceea ce ar putea expune compania la costuri suplimentare.

Rezultate financiare solide, dar incertitudini pentru 2025

În ciuda riscurilor economice, CMA CGM a raportat un profit de 1,4 miliarde EUR în trimestrul IV din 2024, comparativ cu o pierdere de 85,5 milioane EUR în aceeași perioadă a anului precedent. Pe tot parcursul anului 2024, compania a generat aproape 5,5 miliarde EUR profit, un rezultat remarcabil având în vedere instabilitatea piețelor.

Cu toate acestea, Fernández a avertizat că profiturile din 2025 ar putea fi mai modeste, în special dacă tensiunile comerciale continuă să escaladeze. Evoluțiile din Asia și America de Nord vor juca un rol esențial în determinarea viitorului industriei transportului maritim și al lanțurilor logistice globale.

Ce urmează?

Pe măsură ce măsurile protecționiste ale SUA încep să afecteze fluxurile comerciale, companiile de transport maritim trebuie să găsească soluții alternative pentru a evita pierderi majore. O posibilă redirecționare a rutelor și o reevaluare a parteneriatelor strategice ar putea fi esențiale pentru menținerea competitivității pe termen lung.

Într-o industrie interconectată la nivel global, orice modificare a politicilor vamale are repercusiuni imediate, iar 2025 se anunță a fi un an plin de provocări pentru companiile din acest sector.

Partenerii coridorului de transport maritim verde și digital Rotterdam-Singapore (GDSC) au realizat cu succes un proiect pilot pentru aprovizionarea cu biometan lichefiat (LBM) echilibrat în masă în Portul Rotterdam (PoR) pe19 octombrie. Shell a furnizat un total de 100 de tone de biometan lichefiat echilibrat în masă pentru nava container alimentată cu gaz natural lichefiat CMA CGM TIVOLI.

Produs din materii prime pe bază de deșeuri, LBM utilizat în acest proiect pilot oferă o alternativă cu emisii reduse la combustibilii marini convenționali. Această inițiativă sprijină angajamentul mai larg al GDSC de a promova adoptarea combustibililor cu emisii aproape zero de-a lungul uneia dintre cele mai aglomerate rute comerciale de transport maritim din lume.

Ca parte a proiectului pilot, Shell a emis un certificat Proof of Sustainability care verifică dacă combustibilul LBM furnizat respectă reglementările Uniunii Europene. Certificatul va fi supus auditării de către părți terțe acreditate de International Sustainability and Carbon Certification-European Union (ISCC-EU).

Proiectul pilot a aplicat metodologia bilanțului masic pentru a urmări mișcarea LBM de-a lungul lanțului de aprovizionare și pentru a asigura conformitatea cu standardele de certificare ISCC-UE, cu Directiva II privind energia regenerabilă și cu reglementările maritime FuelEU. Această certificare și urmărire de la un capăt la altul sprijină dezvoltarea de metodologii care vor trebui să fie coerente cu cadrul contabil adoptat de țări în temeiul Convenției-cadru a ONU privind schimbările climatice. Acest test va oferi, de asemenea, CMA CGM oportunitatea de a se asigura că LBM cu masă echilibrată este recunoscut în mod corespunzător de către autorități în ceea ce privește regulamentul privind sistemul UE de comercializare a emisiilor (ETS). În Portul Singapore este planificat un pilot similar de bunchering LBM cu certificare completă a sustenabilității.

Înființat în august 2022 de către PoR și Autoritatea Maritimă și Portuară din Singapore (MPA), GDSC Rotterdam-Singapore își propune să accelereze decarbonizarea și digitalizarea maritimă și să promoveze colaborarea între porturile și părțile interesate la nivel mondial. Până în prezent, inițiativa GDSC a reunit 28 de parteneri globali din lanțul valoric, printre care linii maritime, furnizori de combustibil, autorități și operatori portuari, coaliții industriale, bănci, institute de învățământ superior de vârf și parteneri de cunoaștere.  

Grupul de lucru pentru bio-metan, condus de SEA-LNG, este unul dintre grupurile de lucru înființate pentru a încuraja adoptarea combustibililor cu emisii zero și aproape zero. Alte grupuri de lucru explorează, de asemenea, căi pentru combustibili alternativi precum metanolul, amoniacul și hidrogenul.