Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Primele 10 linii maritime dețin 93% din capacitatea globală de transport

O caracteristică importantă a pieței de transport maritim este, așa cum a amintit, cu ocazia conferinței Black and Caspian Sea Ports & Logistics 2024 de la Constanța, Steve Wray, director tehnic și șef al departamentului de consultanță maritimă în cadrul Infrata Limited, faptul că primele 10 linii maritime dețin 93% din capacitatea globală, în urma consolidărilor, achizițiilor și fuziunilor pe care le-au făcut în timp. Lider este acum MSC, care a depășit în 2022 Maerks și care are o cotă de 22% din total, urmat de Maersk, cu 16%, CMA CGM (cu 14%, dar care, dacă dă o comandă mare, poate depăși, la rândul său, Maersk), Cosco (12%) și Hapag-Lloyd (8%). Acești operatori mari sunt mai feriți de schimbarea condițiilor de pe piață, deoarece își pot modifica ușor rețelele și pot muta navele în cadrul unor rețele globale mult mai largi.

În mai 2024 existau comenzi, din partea celor 10 companii cu cele mai mari capacități, pentru 719 nave, din care 287 de peste 10.000 TEU, 152 de 5.100-10.000 TEU, 56 de 3.000-5.099 TEU și 224 mai mici de 3.000 TEU. Cele mai multe sunt ale MSC, 105 nave, majoritatea de peste 10.000 TEU, urmată de CMA CGM, cu 93, Evergreen, cu 64, Cosco (40) și One (39).

În ceea ce privește navele comandate de primele 20 de linii majore, ele vor adăuga o capacitate de 6.200.000 TEU, din care 1.700.000 TEU reprezintă capacitatea pe care și-o vor adăuga până la final de 2024 principalele 10 companii. Demolările de nave au scăzut mult în 2021-2023, fiind vorba mai ales de nave mici și cu vârste mari, astfel că s-a înregistrat cea mai mare vârstă medie a navelor demolate din 2011 până atunci: 28 de ani, față de 29 de ani în 2011. Din 2023 și până în 2025 însă, având în vedere numărul mare de comenzi de nave noi, demolarea este importantă pentru a atenua riscul de supracapacitate, dar și pentru a respecta reglementările EEXI și CII privind emisiile de carbon.

Articole similare

Ad