La filiala DACHSER din Dissen, oamenii și mașinile lucrează cot la cot. „Coboții” flexibili asistă angajații și îi eliberează de sarcinile repetitive și monotone. Această cooperare își dovedește valoarea.
Se aude un șuierat scurt când aerul comprimat iese din ventuze. Dispozitivul prinde bine cele opt pachete de alimente și le ridică din ladă. Apoi, brațul pivotant se rotește și plasează ușor coletele pe o bandă transportoare. „Trebuie să ne asigurăm că presiunea din ventuze nu este prea puternică; în caz contrar, acestea vor lăsa urme sau, în cel mai rău caz, chiar vor deteriora ambalajul produsului”, spune Daniele Andreano, Team Leader in Corporate Contract Logistics Technology Solutions la DACHSER, despre provocarea utilizării roboților.
Aici, la filiala Dissen de pe autostrada A33 din Pădurea Teutoburg din Germania, totul se învârte în jurul alimentelor. Pe lângă manipularea mărfurilor pentru transportul în regiune, în Germania sau în Europa, depozitul multiutilizator are la dispoziție aproape 39.000 de spații pentru paleți. Sucursala oferă, de asemenea, servicii cu valoare adăugată, cum ar fi construirea de vitrine, ambalarea cutiilor de sortiment și imprimarea datelor de valabilitate. Pentru aceasta din urmă, produsele unui client al depozitului Dissen trebuie să fie așezate individual pe banda transportoare, iar ambalajul lor trebuie ștampilat cu textul dorit. În acest caz, produsul este un înlocuitor de carne fabricat din proteine vegetale. Banda transportoare duce fiecare produs – astăzi, este „Like Gyros” – în fața unei imprimante, care introduce data limită de consum corectă în spațiul prevăzut.
Pentru acest proces de imprimare, produsele trebuie să fie scoase din cutiile de plastic în care sunt livrate, să li se imprime textul, apoi să fie plasate în cutii de transport și, în final, stivuite pe paleți. Anterior, aceste activități erau efectuate de angajații din echipa de logistică contractuală, însă acum au sprijinul a doi colegi numiți „cobots”. Coboții sunt brațe robotizate care își îndeplinesc sarcinile alături de oameni. „Considerăm că acesta este un pas important în automatizare, dar nicidecum unul care înlocuiește oamenii”, spune Michael Mayer, care conduce Corporate Contract Logistics Consulting la sediul central al DACHSER din Kempten și este profund implicat în procesele de depozitare. Sarcinile repetitive și fizic monotone, cum ar fi scoaterea produselor din cutii și plasarea lor pe banda transportoare, nu sunt tocmai ceea ce face un loc de muncă atractiv pentru angajați. „A face acest lucru timp de opt ore la rând este pur și simplu foarte plictisitor”, spune Mayer.
Procesul din depozitul Dissen a fost perfect adaptat pentru acest proiect de automatizare. Împreună cu colegii locali din domeniul logisticii contractuale și cu responsabilul cu siguranța de la fața locului, echipa de logistică contractuală de la sediul central din Kempten a dezvoltat un concept pentru lucrul în siguranță cu mașinile. „Știam că roboții industriali erau excluși din discuție”, spune Andreano. Din cauza riscului de accidente în timpul funcționării, astfel de roboți lucrează în zone închise, protejate. Coboții, pe de altă parte, reacționează „sensibil” la prezența oamenilor, la fel ca ușa din spate a unei mașini moderne: brațele de prindere se vor opri din mișcare. „Pentru a spori și mai mult siguranța, lucrăm cu perdele de lumină. Dacă o rază de lumină este întreruptă, brațul de prindere își încetinește mișcarea sau se oprește complet”, explică Andreano.
Pe lângă asigurarea presiunii corecte a aerului în ventuze pentru procesul de prindere, trebuie luată în considerare și temperatura, deoarece unele alimente trebuie depozitate la rece. „Temperatura din hala de logistică alimentară este cuprinsă între două și șapte grade Celsius, ceea ce poate cauza formarea condensului pe ambalaje”, spune Andreano, descriind una dintre provocările tehnice. Lichidul poate fi aspirat prin ventuze și apoi trebuie să fie drenat prin conductele de plastic. În decurs de o săptămână, echipa a implementat întregul proces și situațiile neprevăzute asociate cu cele două coboturi. „Angajații noștri pot face modificări ale sistemului la fața locului folosind o tabletă și, din moment ce acest lucru nu necesită cunoștințe de programare, ei nu depind de ajutorul unui furnizor de servicii”, spune Andreano. Cu toate acestea, pentru ca procesul să funcționeze fără probleme, este important ca dimensiunile, materialul și greutatea ambalajelor să rămână neschimbate. „Automatizarea depinde de standardizare”, spune Mayer.
Automatizarea sporește calitatea muncii
Dar nu toate etapele de lucru sunt ușor de automatizat, un adevăr care este evident și la Dissen. După ce a fost aplicată data limită de consum, produsele sunt plasate într-o cutie de transport înainte ca al doilea braț de prindere cobot să poziționeze cutiile pe un palet. „Plasarea produselor în cutiile de transport este o provocare complexă pentru cobot”, spune Andreano. Deocamdată, această sarcină necesită în continuare intervenția omului, dar consultanții interni au trecut-o deja pe lista lor de sarcini. Între timp, coboturile au fost bine primite în depozitul logistic contractual din Dissen. Pentru Timo Prielipp, directorul general al centrului logistic Dissen, acestea sunt de mult mai mult decât ajutoare binevenite în logistica de zi cu zi: „Cred că este foarte interesant și de ultimă oră să fim implicați în robotică. Cred că va contribui la modelarea viitorului nostru și este distractiv să faci parte din asta.” Toți cei implicați la toate nivelurile au putut deja să câștige multă experiență valoroasă din proiect, care este acum evaluat și dezvoltat în continuare împreună cu cercetătorii de la DACHSER Enterprise Lab. Echipa lui Mayer dorește, de asemenea, ca și alte sucursale să beneficieze de acest lucru pe calea lor de automatizare în viitor: „Oriunde are sens, dorim să creștem calitatea muncii cu sprijinul mașinilor și să facem viața mai ușoară pentru colegii noștri. În cele din urmă, acest lucru este benefic pentru toată lumea în proces.”